Bakgrunn
Styret ved Nord universitet
skal denne våren vedta framtidig studiestedsstruktur og har fått
seg forelagt et saksfremlegg og rektors innstilling. Denne innstillingen er
nå ute på høring. Dette er en sak av stor betydning, ikke bare for
de studiesteder som legges ned, deres vertskommuner og regioner,
men også for Nord universitet som helhet og for distriktenes mulighet
til å skaffe seg kvalifisert arbeidskraft, spesielt innenfor profesjonsutdanningene.
I saksfremlegget
står det at
«Kjernen i Nord universitet
må være robuste, aktive og anerkjente forskningsmiljøer»,
som skal
«styrke omfang og
kvalitet i forskningen ved Nord universitet. Dette skal igjen danne
grunnlaget for ph.d.-er, master- og bachelorutdanningene».
Det står videre
at kartleggingen og analysen av nå-situasjonen viser at universitetet
har relativt svake resultater innenfor forskning og mange relativt
små fagmiljøer med få og lite aktive forskere. Det hevdes videre
at den faglige virksomheten må konsentreres til færre studiesteder
for at universitetet skal lykkes faglig, og for å styrke universitetets
posisjon som en regional utviklingsaktør.
Ut fra dette kan
det se ut til at universitetets regionale flercampusstruktur, med
regionalt lokaliserte fagmiljø, er til hinder for å lykkes faglig
og for å styrke rollen som regional utviklingsaktør. Dersom dette
skulle være tilfelle, kan en spørre seg hvordan universitetet allerede kort
tid etter fusjonen klarer å vise en positiv utvikling på flere sentrale
områder, slik som en årlig økning i andel ansatte med første- og
toppkompetanse, økt publisering, økt antall avlagte ph.d.-er, økt
antall kvalifiserte førsteprioritetssøkere og økt antall uteksaminerte
kandidater.
Alt dette kort tid
etter fusjon og innenfor eksisterende studiestedsstruktur og økonomiske
rammer, og i en situasjon preget av stor usikkerhet og uro for framtiden
for mange av universitetets ansatte.
Nord universitet
er et resultat av fusjonen mellom daværende Universitetet i Nordland,
Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag. I fusjonsplattformen mellom
UiN og HiNe slås det fast at
«Nåværende studiesteder
skal styrkes, og bli mer betydningsfulle i deres regioner»,
mens det i fusjonsplattformen
mellom alle tre institusjonene heter:
«Det nye universitetet
organiseres som et flercampus-universitet med dagens studiesteder».
Både Campus Nesna
og Campus Namsos var tidligere selvstendige statlige høyskoler,
der staten har overtatt virksomhet som tidligere var drevet av andre.
Distriktshøgskolene, som ble opprettet på bakgrunn av Ottosen-komiteen,
og senere de statlige høyskolene, tjente et formål og et samfunnsmandat
der det var sentralt å skaffe kvalifisert arbeidskraft og kompetanse
til de regionene de betjente.
Regjeringen Solberg
la våren 2015 fram stortingsmeldingen «Konsentrasjon for kvalitet.
Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren» (Meld. St. 18
(2014–2015)). Der argumenterte man for å samle ressursene på færre,
men sterkere institusjoner. Samtidig ble det understreket fra regjeringens
side at dette ikke skulle bidra til færre studiesteder.
Forslagsstillerne
mener det kan stilles spørsmål ved om strukturreformen i høyere
utdanning har bidratt til å nå de målene man satte seg da den ble
vedtatt. Hvis forslaget til ny struktur ved Nord universitet skulle
få flertall, vil det være et alvorlig skudd for baugen for distriktskommunenes
muligheter til å skaffe seg kvalifiserte lærere og sykepleiere.
Dette vil i seg selv være sentraliserende, og vil i tillegg bidra
til at mange kommuner blir mindre attraktive å etablere seg i.
Mangelen på lærere
og sykepleiere rammer hele lokalsamfunn og folks grunnleggende velferdsbehov.
Få ønsker å bo på en plass hvor helsetjenester og skole drives av
ufaglærte.
Således mener forslagsstillerne
at tilbudsstrukturen i universitets- og høgskolesektoren ikke bare
kan avgjøres lokalt, men er en nasjonal sak. Hvis dette får skje
i Nord-Trøndelag og Nordland, kan det også skje i resten av landet.