Bakgrunn
Varig tilrettelagt
arbeid (VTA) er et statlig arbeidsmarkedstiltak som gir et arbeidstilbud
i en skjermet virksomhet til personer som har problemer med å få arbeid
innenfor det ordinære arbeidslivet (jf. forskrift om arbeidsmarkedstiltak).
Formålet med VTA er å gi tiltaksdeltakerne arbeid som bidrar til
å utvikle deres ressurser gjennom kvalifisering og arbeidsoppgaver som
er tilpasset den enkeltes arbeidsevne. Deltakerne får et tilpasset
arbeidstilbud med tilrettelegging og oppfølging. VTA er det eneste
arbeidsrettede tiltaket som er tidsubegrenset. Det skal likevel
jevnlig vurderes om det kan være aktuelt med overføring til andre arbeidsrettede
tiltak, utdanning eller ordinært arbeid.
Målgruppen for VTA-tiltaket
er personer som mottar eller i nær framtid ventes å få innvilget
uføretrygd, og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett
oppfølging. Stortinget økte antall VTA-plasser med 700 i statsbudsjettet
for 2019. Likevel står det mange i kø for å få et slikt viktig tilbud.
Spesielt alvorlig er det at det ikke er en sømløs overgang fra videregående
skole til VTA-plasser som gir en meningsfull deltakelse i arbeidslivet.
Ifølge NAKU (Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming) har
andelen psykisk utviklingshemmede uten arbeid eller dagtilbud steget
fra 10,7 pst. i 2012 til 53 pst. i 2017. Også økningen i antall
personer som sliter med psykisk lidelse, gjør at behovet for VTA-plasser
er stort.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen ikke kan legge fram for Stortinget en nasjonal
oversikt over hvor mange som i dag venter på en VTA-plass, ei heller
kan regjeringen svare på hva det konkrete behovet for nye VTA-plasser
i dag er. Regjeringen kan ut fra dette heller ikke redegjøre for
hva som er regjeringens målsetting for økning av VTA-plasser i årene
fremover, eller hvilken plan regjeringen har for å kutte køen av
de som i dag venter på en VTA-plass.
I svar på spørsmål
i ordinær spørretime i Stortinget 6. mars 2019 redegjorde statsråd
Anniken Hauglie for at det ikke foreligger noen nasjonal oversikt
over hvor mange som har behov for en plass i varig tilrettelagt
arbeid. Ifølge statsråden ville en slik oversikt være vanskelig
å lage. Statsråden viste i sitt svar til at Arbeidsforskningsinstituttet
(AFI), i 2012 gjennomførte en undersøkelse som slo fast at det den
gang var et økt behov for tiltaksplasser i varig tilrettelagt arbeid.
De anslo at man den gang manglet 2 000–5 000 plasser i VTA. Men
AFI påpekte samtidig at det var ulike oppfatninger blant gruppene
av interessenter om hvor stort dette behovet var, og det finnes
ulike strategier for å møte det økende behovet for varig tilrettelagt
arbeid.
Forslagsstillerne
viser til at det er estimert en kostnad på om lag 150 000 kroner
per VTA-plass. Det er imidlertid også viktig å vurdere det inntektspotensialet VTA-plassene
genererer ute i kommunene.
Statsråden viste
i svaret i Stortinget 6. mars 2019 til at de lokale Nav-kontorene
har regulert ventelister og registrering av behov ulikt. Mens noen
Nav-kontorer opererer med venteliste, velger andre Nav-kontorer
å tildele plasser etter en konkret behovsvurdering når det blir
en ledig plass i tiltaket. Statsråden viste i svaret også til at
opplevelsen av underdekning mange steder forsterkes av en skjev
fordeling av VTA-plasser mellom landets fylker og kommuner. Ifølge
statsråden er det nødvendig å rette opp de regionale skjevhetene
for å oppnå rettferdighet og for å styrke varig tilrettelagt arbeid
som helhet. Statsråden kunne i svaret ikke love at man automatisk
får en VTA-plass, heller ikke for ungdom som går ut av videregående
skole og har et slikt behov.
Selv ved en økning
på 700 plasser for 2019 er det flere fylker som ikke har fått tildelt
en eneste ny VTA-plass i 2019. Dette gjelder Hordaland, Sogn og
Fjordane, Nordland, Troms og Finnmark. Dette fordi fordelingskriterier
er antall uføre under 40 år, og disse fylkene har flest VTA-plasser
for denne gruppen. Forslagsstillerne er bekymret for at tildelingskriteriet
er for smalt og ikke viser til det reelle behovet. Situasjonen i
for eksempel Bergen er at det i 2019 er 120 unge uføre under 40
år som står på venteliste for VTA-plass, men Hordaland blir ikke
prioritert med nye plasser.
Forslagsstillerne
mener det er helt nødvendig å få kunnskap om det reelle behovet
for VTA-plasser for på den måten å vite hvilken nasjonal satsing
som må til for å unngå at innbyggere må stå årevis i kø for å få
varig tilrettelagt arbeid. Det er også behov for å se på tildelingskriterier
for plasser, som i dag ikke i stor nok grad får frem det reelle
behovet.
Forslagsstillerne
mener at samfunnet har en plikt til å tilrettelegge for at alle
skal kunne få utnytte sine ressurser og ha et arbeid eller tilrettelagt
arbeid eller en aktivitet å gå til. Særlig gjelder dette for ungdom
og unge voksne som ikke kan delta i ordinært arbeidsliv. At mange
må vente i årevis på å få noe meningsfullt å gjøre på dagtid, og
slik få oppleve mestring, tilhørighet og det å være til nytte, er
uakseptabelt. Det trengs en konkret, nasjonal satsing på VTA-plasser.
Da bør man starte med å få vite hva som er behovet.