Bakgrunn
Oslo og Akershus
er et av de raskest voksende hovedstadsområdene i Europa, med en
forventet befolkningsvekst opp mot 250 000 mennesker i løpet av de
neste 15 årene. Kollektivtrafikken i området står for over halvparten
av landets kollektivtransport. Bare i 2017 ble det foretatt 371
millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus.
Samferdselsektoren
er inne i en innovasjonsfase med stadig mer energieffektiv, elektrifisert,
areal- og ressurseffektiv transport for folk og gods. Bruken av
moderne elektriske og pedaldrevne transportløsninger med egenvekt
på opptil 500 kilo kan kalles for mikromobilitet.
Mangel på personlig
bevegelsesfrihet går ut over livskvaliteten. Kollektivtrafikken,
gåing, sykling og mikromobilitet som alternativ til biltrafikken
må derfor være mer enn kostnadseffektiv transport. Den må levere livskvalitet,
og den må gjøre det på en måte som er bærekraftig. I stadig større
byer med stadig flere folk kan det ikke være en norm at alle skal
kjøre rundt i hver sin bil. Bærekraftig bevegelsesfrihet betyr også
å inkludere og prioritere alle grupper, spesielt barn, unge og eldre som
ikke har mulighet til å kjøre bil.
Byene står for 70
prosent av klimautslippene i verden. Dagens byer er bygget etter
et transporthierarki som nå må snus. Moderne byplanlegging innebærer
å få bilen ut av byen. Denne omstillingen må skje gjennomgående
og systematisk i alle norske storbyer. Krav til bilreduksjon må
inn i byvekstavtalene, statlig finansiering av kollektivprosjekter
må økes betydelig, og virkemidlene for redusert biltrafikk må skjerpes.
Dagens utvikling
går dessverre i feil retning. Et sentralt mål i samferdselspolitikken
er nullvekst i biltrafikken i storbyområdene. Likevel er biltrafikken
i Hordaland, Rogaland, Oslo/Akershus og Trøndelag ventet å øke med
55 prosent innen 2050. For å nå nullvekstmålet mener forslagsstiller
det trengs følgende prioriteringer som ikke er en del av dagens
politikk i Norge:
-
Bedre kollektivtilbud
gjennom økt statlig finansiering.
-
Gang- og sykkelveier
og -anlegg må bygges ut langt raskere og i langt større skala enn
det som har vært gjort til nå.
-
Utslippsfri mikromobilitet
må fremmes for å gi en betydelig mer energi-, areal- og ressurseffektiv transport
for folk og gods.
-
Redusert tilgjengelighet
til parkering på arbeidsplassen.
-
Økte parkeringsavgifter.
-
Bompenger eller veiprising
for å redusere trafikken.
-
Tiltak som gir redusert
veikapasitet, må prioriteres, og alle kapasitetsutvidende veiprosjekter
i og rundt byene må stoppes.
Årsaken
til at utviklingen går i feil retning er, etter forslagsstillers
mening, at visjonen for morgendagens bærekraftige byer mangler i
regjeringens politikk. Forslagsstiller mener at fremtidens klimavennlige
byer må være mindre bilbaserte og generere mindre biltrafikk enn
dagens byer. Det krever en kompakt byutvikling og et moderne transportsystem
som gir befolkningen energieffektiv, elektrifisert, ressurseffektiv
og trafikksikker personlig transport. For å utløse dette bør derfor nullvekstmålet
i samferdselspolitikken erstattes med et mål om fem prosent årlig
reduksjon i biltrafikken i storbyområdene.
Plass er en mangelvare
i de fleste byer, og landets byer er dessverre ennå innrettet rundt
bilen. Den store biltrafikken er til hinder for andre måter å reise
på. Både busser og trikker blir forsinket av bilkøer og feilparkerte biler.
Manglende følelse av trygghet på veien er også en av hovedgrunnene
folk oppgir for å ikke ville gå og sykle i norske byer.
Byutvikling som bidrar
til god tilgjengelighet uten bil, lite bilbruk og lite trafikk,
gir god tilgjengelighet og større frihet for mange grupper. En slik
byutvikling er inkluderende, skaper muligheter for å møte mennesker, legger
til rette for mer fysisk aktivitet, er mindre forurensende og støybelastende
og kan gi mindre forsinkelser for næringstrafikken og annen nødvendig
biltransport.
Den elektriske bilen
er mer klimavennlig enn fossilbilen og bidrar mindre til forurensing
av luften i byer og tettsteder. Men selv om elbilen er en avgjørende
komponent i det grønne skiftet, er den for stor, for ressurskrevende
og for arealkrevende til at den kan dekke en viktig del av transportbehovet
i byer. Fremtidens urbane transport kan bare bli bærekraftig gjennom
en kombinasjon av oppgradert kollektivtrafikk, godt helsebringende
fotarbeid av befolkningen og ulike former for langt mer energieffektiv,
elektrifisert, areal- og ressurseffektiv personlig transport og
godstransport.
Visjonene om en mer
energieffektiv, elektrifisert, areal- og ressurseffektiv transport
for folk og gods kan som nevnt kalles for mikromobilitet – med elektriske
og pedaldrevne transportløsninger med egenvekt på opptil 500 kilo.
Det utelukker vanlige biler, men ikke mindre elektriske firehjulinger,
store varesykler og andre hybrider av ny og gammel transportteknologi.
Det er videre spennende visjoner og muligheter gjennom delingstjenester
for mikromobilitet og databehandling som kan bidra til utformingen
av fremtidens byer, bygder og transportløsninger. Telefoner og innebygde mikroprosessorer
og kommunikasjonsenheter sammenkoblet i nettverk kan brukes til
planlegging, effektivisering, deling og tjenester for brukerne.
Norske forbrukere
har omfavnet elsykkelen. Mange transportselskaper har investert
i større elfraktesykler. Det finnes også elektriske ståhjulinger,
elektriske sparkesykler, elektriske mopeder, elektriske rulleskøyter med
mer.
Norge mangler imidlertid
en helhetlig politikk og visjon for mikromobilitet. En slik politikk
må utvikles sammen med politikken for den raske og spennende utviklingen
av førerløse kjøretøy, taxidroner og kunstig intelligens innen transportfeltet.
Samlet sett betyr det at elektrifisering, mikromobilitet, konnektivitet
og autonomi er fire viktige teknologitrender som forventes å radikalt
endre transportsektoren. Elektrifisering, som har kommet langt for
sykkel- og bilparken og fergene i Norge, vil spre seg til busser,
varebiler, lastebiler, skip og fly, som et svar på landets internasjonale
klimaforpliktelser. Konnektivitet beskriver et transportsystem der transportmidlene
alltid er på nett og kommuniserer med hverandre og med infrastrukturen.
Autonomi handler om at transportmidlene blir selvkjørende, både til
lands, til vanns og i luften. Forslagsstiller mener at Norge må
utnytte disse mulighetene for å få et transportsystem med lavere
utslipp, lavere kostnader, mindre arealbruk, bedre tilgjengelighet
og økt sikkerhet.
Forslagsstiller vil
derfor endre samferdselspolitikken slik at den sørger for infrastruktur
og virkemidler som gir en omlegging til en større andel mer energieffektiv,
elektrifisert, areal- og ressurseffektiv og trafikksikker personlig
transport og godstransport. Norge kan bli et foregangsland for dette,
på samme måte som Norge er et foregangsland for elbiler.