Bakgrunn
Å sikre en sterk
og god beredskap i norske farvann er en viktig politisk oppgave.
Viking Sky-ulykken i mars 2019 viste viktigheten av å ha en god
og stående beredskap i Norge. Viking Sky var det sjette passasjerskipet som
kom i drift langs norskekysten bare i løpet av det siste året. 114
skip har fått motorstopp langs kysten siden 2017.
Samtidig ser man
en kraftig økning i cruiseturismen i norske farvann.
Antall cruiseturister
i Norge har økt fra ca. 100 000 til nær 800 000 de siste 25 årene.
Antall anløp økte fra ca. 1 030 til 2 150. Dette skjer i farvann
som byr på barske værforhold, og for Svalbards vedkommende – is
og kulde. I 2018 har det ankommet rundt 46 000 internasjonale cruisepassasjerer
på Svalbard. Det kommer nå skip med opptil 6 000 passasjerer hit.
I romjula 2018 havarerte
en tråler med 14 personer om bord i Hinlopen nord på Svalbard. Med
Sysselmannens to helikoptre klarte man å redde disse i en tøff operasjon.
Dersom det hadde vært et skip med flere tusen passasjerer, er det
vanskelig å se for seg hvordan den redningsaksjonen kunne gjøres.
Det er per i dag
ikke kartlagt godt nok hvordan Norge er rustet beredskapsmessig
for den økte cruiseturismen. Når stadig flere skip med stadig flere
passasjerer kommer stadig oftere inn i sårbare områder, må det foretas
en gjennomgang for å se mulige forbedringer av beredskapen.
I tidligere tider
har det vært nettopp store ulykker som har ført til forbedringer
av sikkerheten på sjøen.
I 1912 forliste Titanic.
Etter det kom den internasjonale konvensjonen SOLAS (Safety of Life
at Sea) om sikkerhet for menneskeliv til sjøs.
Regelverket gjelder
fortsatt, men har blitt oppdatert gjennom årene.
Med ulykken på skipet
Herald of Free Enterprise i 1989 kom det krav om kvalitetssystem,
nedfelt i ISM-koden. Prosedyrer om slike kvalitetssystem var en
helt ny tenkemåte den gangen. Forslagsstillerne tror næringen ser
verdien av dette.
Exxon Valdez-ulykken
i 1989 førte til krav om doble skrog på tankskip for å redusere
miljøskader ved ulykker.
I Norge bør man bruke
Viking Sky-ulykken som en anledning til å gjennomgå beredskapen
og se på tiltak som skal forbedre den.
I dag finnes det
regelverk fra International Maritime Organization (IMO), som er
underlagt FN. De har utviklet noen retningslinjer for beredskap
for passasjerskip som seiler i områder som er langt unna SAR (search and
rescue)-fasiliteter. Det er imidlertid manglende reguleringer av
hvilket ansvar passasjerskip har for å bidra til den stående beredskapen
i landene hvor de seiler.
En del av dette er
regulert i den såkalte Polarkoden fra november 2014. Det er en internasjonal
kode for skip som opererer i polare strøk. Imidlertid dreier denne
seg i hovedsak om tekniske krav til slike fartøyer, og i mindre
grad om organisering av store redningsoperasjoner.
En sentral dimensjon
av den foreslåtte gjennomgangen bør være å se på ansvaret rederiene
har. Rederiene som seiler i norske farvann, er avhengige av den
norske beredskapen. Da bør de også bidra til å utvikle og opprettholde
den. I Antarktis finnes det allerede ordninger som bidrar til dette,
gjennom at alle skip som seiler der, må stille med en økonomisk
garanti. I oljenæringen er også ansvaret for beredskapen delt mellom
staten og oljeselskapene (operatørene), der operatørene har det
overordnede ansvaret for oljevernberedskapen ved egen virksomhet
og har plikt til å iverksette tiltak ved akutt forurensning eller
fare for akutt forurensning.
Forslagsstillerne
ønsker at et offentlig utvalg ser på helheten i beredskapen for
cruisenæringen i norske farvann, og foreslår tiltak for å forbedre
denne, inkludert en vurdering av hvordan cruisenæringen selv kan
bidra til å opprettholde og forbedre beredskapen.