En
kulturskole for alle
Det norske samfunnet
består av mange ulike befolkningsgrupper, og det er stor variasjon
i kulturelle uttrykk. Kulturskolen bør gjenspeile mangfoldet gjennom et
bredt sammensatt tilbud i opplæringen, både når det gjelder undervisning,
formidling og skapende virksomhet. Det grunnleggende i mangfold
er at alle er forskjellige. Mangfold er summen av oss alle, og arbeidet
for et mangfoldig samfunn handler først og fremst om arbeid for
likeverd. Å lykkes med et konstruktivt og fungerende mangfoldig
samfunn handler om å etablere gode og likeverdige møter der alle
får bidra. Kulturskolen er en perfekt arena for dette likeverdige
mangfolds-prinsippet, fordi mestringen foregår uavhengig av språkferdigheter,
og fordi kunsten som mestringsarena bringer med seg en ekstra symboldimensjon:
røtter og identitet. Dette handler om en dypere anerkjennelse –
en anerkjennelse av hele mennesket og dette spesielle menneskets
fortid, fremtid, relevans og kompetanse. Dessuten kommer mange barn
med innvandrerbakgrunn fra kulturer der sang og dans har mye større
plass enn i nordmenns hverdag. Dette representerer mye kompetanse
og mange muligheter.
I en tid hvor forskjellene
øker, er det ekstra viktig at kulturskolen ikke bare skal være for
de barna som allerede har funnet sitt talent eller har foreldre
som har råd til å betale. Samtidig er kulturskolen det viktige og
riktige førstetrinnet i talentopplæring og der framtidens enere
innen kunst og kultur får ta sine første utdannelsessteg på veien
mot et liv som profesjonell skapende eller utøvende kunstner.
Ved å være en del
av barn og unges oppvekstmiljø har kulturskolen en unik posisjon
til å gi alle barn like gode muligheter til å lære, lykkes og trives,
uavhengig av bakgrunn og klasse. Når man ser på rekrutteringsgrunnlaget
til kulturskolen i dag, er det grunn til å være bekymret for at
en går glipp av mange potensielle kulturbærere- og utøvere. En dyr
kulturskole med et smalt tilbud fører til at mange barn ikke får
hjelp til å utvikle sin kulturelle interesse eller oppdage sine
talent. For at alle barn skal gis like gode muligheter for å oppleve
glede i møte med kunst og kultur, til å utvikle sin kulturelle interesse
og til å oppdage, bruke og utvikle sine talent, må det settes rammer
for størrelsen på foreldrebetalingen og utvikles moderasjonsordninger
som gjør det mulig for alle barn å delta.
Forslagsstillerne
vi vise til Kulturskolerådets strategi (2020) og mener regjeringens
kommende melding om kulturskolen må inneholde forslag som støtter
opp under dette målet:
«Det skal gjennomføres
et kulturskoleløft slik at alle barn som ønsker det får et kulturskoletilbud
av god kvalitet til en rimelig pris. Dette skal sikres ved statlige
stimuleringsmidler og en solid kommuneøkonomi. Utviklingen av et
mer omfattende kulturskoletilbud i tilknytning til SFO/skole skal
utredes. Det skal være rom for ulik lokal organisering av kulturskolen.
Det skal legges til rette for synliggjøring av kulturskolen og for
talentutvikling.»
Forslagsstillerne
mener derfor at følgende tiltak bør inngå i regjeringenes melding
om kulturskolen:
-
Sørge for at alle
barn og unge gis like gode muligheter til å delta i en inkluderende
kulturskole, helt uavhengig av foreldrenes økonomi eller hvor i
landet de bor.
-
Innføre en maksprisordning
i kulturskolen, for eksempel slik den tidligere var knyttet til
den statlige andelen av finanseringen av kulturskolen.
-
Utarbeide en strategi
som også omhandler en opptrappingsplan for hvordan kulturskolen
kan være en attraktiv og tilgjengelig møteplass og et kulturelt senter
i barn og unges oppvekstmiljø.
-
Gjeninnføre en gratis
og frivillig kulturskoletime for barn på 1.–4. trinn.