Bakgrunn
Regjeringen la 27. november
1992 fram forslag til lov om allmenngjøring av tariffavtaler mv.
(Ot.prp. nr. 26 (1992–1993)). Målsettingen med lovforslaget var
å sikre at utenlandske arbeidstakere som arbeider i Norge, får lønns-
og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår som norske arbeidstakere
har.
Lov om allmenngjøring
av tariffavtaler m.v. var en konsekvens av at Stortinget med 130
mot 35 stemmer vedtok EØS-avtalen 16. oktober 1992. EØS-avtalen
åpnet for fri utveksling av tjenester, fri etableringsrett og et fritt
arbeidsmarked innen hele EØS-området. Det innebar at borgere fra
EØS-land utenfor Norden ikke lenger trengte arbeidstillatelse for
å kunne ta oppdrag i Norge.
Siden 1975 hadde
det eksistert en avtale mellom LO og NHO med retningslinjer for
framgangsmåten for behandlingen av lønns- og arbeidsvilkår mv. ved
søknader om å få benytte utenlandske arbeidskraft på tidsbegrensede
arbeidsoppdrag.
Norge hadde da lenge
hatt ordninger med siktemål å sikre likebehandling av lønns- og
arbeidsvilkår. Med unntak av det industrielle hjemmearbeid (1918)
og husarbeid i private hjem (1963), var lønnsdannelsen overlatt
til partene i arbeidslivet.
Den norske arbeidslivsmodellen
bygger på at organiserte arbeidstakere gjennom sin fagforening inngår
tariffavtale med arbeidsgivere eller den arbeidsgiverorganisasjonen
som arbeidsgivere er medlem av. I praksis domineres situasjonen
i dag av de landsomfattende tariffavtalene, hvor fagforbund inngår
landsoverenskomster med en arbeidsgiverforening.
Avtalen hadde sin
bakgrunn i Stortingets behandling av St.meld. nr. 39 (1973–1974)
Om innvandringspolitikken. Stortinget la der til grunn at norske
lønns- og arbeidsforhold skulle gjelde også for utenlandske arbeidstakere
på korte oppdrag i Norge, og forutsatte at fagforeninger lokalt
skulle føre kontroll med dette. I samsvar med avtalen ble det stilt
som forutsetning for innvilgelse av arbeidstillatelse at de utenlandske
arbeidstakerne fikk likeverdige lønns- og arbeidsvilkår sammenlignet
med norske arbeidstakere.
Innføring av lov
om allmenngjøring av tariffavtaler med ikrafttredelse 1. januar
1994 innebar at Tariffnemnda bli etablert. Tariffnemnda har én leder
og fire andre faste medlemmer. Ett av medlemmene representerer arbeidstakerinteressene,
og ett medlem representerer arbeidsgiverinteressene. I tillegg oppnevner
departementet ett medlem fra den organisasjon som fremmer krav overfor
nemnda, og ett fra dennes tariffmotpart i den tariffavtalen som
kreves allmenngjort, såfremt ikke begge parter er blant de faste
medlemmene av Tariffnemnda. Disse medlemmene oppnevnes for den enkelte
sak etter forslag fra partene.
I § 4 i loven, Krav
om allmenngjøring av tariffavtaler mv., er det et vilkår at kravet
er framsatt av en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon som
er part i avtalen og har innstillingsrett etter arbeidstvistloven
§ 39 første ledd. Bare slike organisasjoner kan kreve at nemnda
realitetsbehandler et krav om allmenngjøring. Tariffnemnda kan av
eget tiltak treffe vedtak om allmenngjøring dersom allmenne hensyn
krever slik regulering.
I henhold til § 5,
Vedtak om allmenngjøring av tariffavtaler mv., kan Tariffnemnda
treffe vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis
skal gjelde for alle arbeidstakerne som utfører arbeid av den art
avtalen omfatter, i en bransje eller en del av en bransje, med de
begrensninger som følger av eller i medhold av arbeidsmiljøloven
§ 1-7.
Arbeidsmiljøloven
§ 1-7 omfatter utsendte arbeidstakere. Med utsendt arbeidstaker
menes arbeidstaker som i et begrenset tidsrom arbeider i et annet
land enn de arbeidsforholdet vanligvis er knyttet til. Utsending av
arbeidstakere anses å foreligge når en utenlandsk virksomhet i forbindelse
med tjenesteyting:
-
etter avtale med
en mottaker av tjenesteytelser i Norge, sender en arbeidstaker til
Norge for egen regning og risiko og under egen ledelse, eller
-
sender en arbeidstaker
til et forretningssted eller virksomhet i Norge som inngår i konsernet,
eller
-
i egenskap av å være
vikarbyrå eller annen virksomhet som stiller arbeidstakere til rådighet,
sender arbeidstakere til en virksomhet i Norge.
Utsending
av arbeidstakere anses også å foreligge når en norsk virksomhet
i forbindelse med tjenesteyting sender en arbeidstaker til et annet
land innenfor EØS-området.
Allmenngjøringsloven
ble første gang tatt i bruk i 2003. Det er først etter de store
utvidelsene av Den europeiske union (EU) i 2004 og 2007 at stadig
flere områder av norsk arbeidsliv har fått allmenngjort minstelønn. Det
har vært en jevn økning i allmenngjøringsvedtak. I dag er ni ulike
bransjer/tariffområder allmenngjort. Dette er bygg, skips- og verftsindustrien,
renhold, overnatting, servering og catering, jordbruk- og gartnerier, fiskeindustriforetak,
elektro, godstransport på veg og persontransport med turbil. Arbeidstid
er bare allmenngjort i skips- og verftsindustrien. Arbeidsmiljølovens
regler gjelder derfor for de andre allmenngjorte bransjene.
Allmenngjøring av
tariffavtaler er et inngripende tiltak, blant annet fordi det i
en viss grad fraviker prinsippet om at lønnsdannelsen er partenes
ansvar. Bakgrunnen for at forslagsstillerne likevel fremmer forslag om
automatisk allmenngjøring av lønnsbestemmelsene i tariffavtaler,
er den svært omfattende arbeidsinnvandringen, noe som medvirker
til å presse lønnsnivået nedover for en rekke bransjer som i mange
tilfeller også tidligere var lavlønnsbransjer.
Forslaget er derfor
et forsterket, nødvendig virkemiddel for å dempe de verste utslagene
av fri arbeidsinnvandring fra land med dårlige lønns- og arbeidsvilkår
og stor ledighet.
Som nevnt ovenfor
kan Tariffnemnda etter § 4 i allmenngjøringsloven av eget tiltak
treffe vedtak om allmenngjøring dersom allmenne hensyn krever slik
regulering. Reglene for gyldighetstiden av slike vedtak følger det
som framgår av § 7. Det er viktig at Tariffnemndas vedtak bygger
på et reelt og aktuelt faktagrunnlag. Teknisk beregningsutvalg (TBU)
legger hvert år fram et omforent beregningsgrunnlag for lønnsoppgjørene.
Når tallmaterialet
fra TBU viser at lønnsbestemmelsene i tariffavtalen for en bransje
eller del av en bransje ligger under 80 pst. av industriarbeiderlønn
i LO–NHO-området, skal Tariffnemnda automatisk treffe vedtak om
allmenngjøring av lønnsbestemmelsene for dette tariffområdet.