Bakgrunn
«Viking Sky»-dramaet
som har utspilt seg i Hustadvika utenfor kysten av Møre og Romsdal
nylig, har fått mange til å spørre hva som ville skjedd hvis noe
sånt hadde hendt utenfor kysten av Nord-Norge. Det hersker bred
enighet om at utfordringene i så fall ville vært langt større, og
konsekvensene kunne ha blitt så mye verre.
Under overskriften
«Helikopterberedskapen i nord hadde kommet til kort» uttaler fylkesmann
Elisabeth Vik Aspaker i Troms og Finnmark følgende til NRK 25. mars
2019:
«– I dagens situasjonen
[sic] tror jeg at man ville ha kommet til kort, i alle fall på helikoptersiden.
Det viser hvor stort behovet er for å få på plass enda en redningshelikopterbase».
Aspaker sier at
«hun ikke tør tenke
på hvilke ressurser som måtte ha vært satt inn dersom en lignende
hendelse hadde skjedd utenfor kysten av Nord-Norge. Hun mener hendelsen
viser behovet for at det snarest mulig kommer på plass en redningshelikopterbase
i Troms».
Etter at regjeringen
har vedtatt å flytte seks Bell-helikoptre fra Bardufoss til Rygge,
skapes det stor usikkerhet rundt beredskapen i Nord-Norge. Vedtaket
innebærer at det oppstår et stort «beredskapshull» i Nord-Norge.
Bell-helikoptrene har i lang tid hatt stor betydning for beredskapen
i landsdelen. Den tragiske skredulykken i Tamokdalen viser hvor
avgjørende det er for landsdelen at man har tilgang til Forsvarets
helikoptre. Da ulykken inntraff, tok det rundt fire timer fra politiet trykket
på den «røde knappen» til redningshelikoptret fra Banak var på plass
i Tamokdalen. Årsaken var at helikoptret ikke kunne fly over fjellene
på grunn av dårlig vær. Det måtte følge kysten.
Andre instanser i
samfunnet som Hovedredningssentralen, Fylkesmannen, politimestre
og Politidirektoratet har også uttrykt sterk og utvetydig skepsis
til at Forsvarets transporthelikoptre skal bli flyttet ut av landsdelen.
Bell-helikoptrene har også vist seg svært viktige i redningsaksjoner
i nord, og det er ingen tvil om at helikoptrene er viktige når det
gjelder beredskap.
Sikkerheten og beredskapen
for folk i nord er viktig. Forslagsstillerne viser til at det er
langt mellom de nåværende basene for redningshelikoptre i Nord-Norge.
Den ene basen ligger i Bodø, den andre på Banak i Porsanger. Avstanden
mellom de to basene er på ca. 100 mil, og det vil være svært krevende
om det ikke finnes beredskapshelikoptre mellom de to basene. Med
den løsningen som regjeringen har fått vedtatt, kan det med rette
hevdes at viktige deler av Nord-Norge i praksis vil «ligge i skyggen»
når det gjelder fullt utstyrte redningshelikoptre.
Det er svært stor
aktivitet innen fiskeri og sjøtransport langs kysten av Nord-Norge,
og det er særlig grunn til å minne om den store økningen i antall
turister til landsdelen. Når ulykken er ute, er tidsfaktoren avgjørende.
Det er ofte minutter som skiller mellom liv og død. Det er derfor
viktig å ha redningshelikoptre stasjonert ved flere baser i Nord-Norge
enn Banak og Bodø.
Når 16 moderne redningshelikoptre
av typen AW101 leveres til redningstjenesten for å erstatte 12 Sea King
og nye anlegg bygges for helikoptrene og mannskaper på eksisterende
baser, må Justis- og beredskapsdepartementet også benytte anledningen
til å komplettere tjenesten ved å dekke det store hav- og landområdet
mellom Bodø og Banak. Dette har også Hovedredningssentralen Nord-Norge
bedt om. Det er Luftforsvaret som driver redningshelikoptertjenesten
ved 330-skvadronen, mens Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig
for tjenesten, som har som hovedoppgave å gjennomføre søk- og redningsoppdrag
med ambulanseflyging, katastrofehjelp og spesialoperasjoner som
sekundære oppgaver.