Bakgrunn
Etter 4. årstrinn
har elever flest ikke tilbud om skolefritidsordning fordi elevene
er blitt såpass store at de er i stand til å ta vare på seg selv
etter skoletid. Elever med funksjonsnedsettelser kan ha behov for
tilsyn etter skoletid også etter 4. årstrinn. Derfor sier opplæringsloven
§ 13-7 at kommunen plikter å ha en ordning for barn med særskilte
behov gjennom hele grunnskolens barnetrinn.
Et godt omsorgs-
og tilsynstilbud i tilknytning til skoledagen, og som ligger i geografisk
nærhet til skolen, er for mange foreldre med funksjonshemmede barn
en nødvendig forutsetning for at de kan stå i jobb. Mens en kan
forvente at en ordinær 10-åring er i stand til å ha noen timer alene,
vil det ikke være forsvarlig å etterlate et barn eller en ungdom
med bistandsbehov alene. For noen funksjonshemmede barn og ungdommer
vil behovet for et SFO-lignende tilbud vedvare ut hele grunnopplæringen.
Når foreldre til barn med funksjonsnedsettelser må betale for skolefritidsordningen
etter 4. årstrinn, så medfører det en betydelig ekstrakostnad som
andre foreldre slipper.
Det er store forskjeller
kommunene imellom, både med hensyn til størrelsen på foreldrenes
egenbetaling og om det gis et SFO-lignende tilbud også etter 7. trinn. I
noen kommuner samordner de dessuten tjenestene mellom skole og helse/omsorg,
slik at SFO-tilbudet regnes som gratis avlastning som foreldre til
funksjonshemmede barn kan ha krav på etter helse- og sosialtjenesteloven.
For barn med særskilte omsorgsbehov etter skoletid vil det for mange
ikke være hensiktsmessig å bruke andre tilsynsordninger enn SFO.
Det å måtte forflytte seg til et annet sted før og etter skoletid
medfører praktiske utfordringer og betydelig ulempe for både barnet
og foreldrene. Også fra et faglig ståsted vil det for enkelte av
disse barna være best dersom det legges til rette for at samme person
er assistent i skole og på SFO. Foreldre beskriver at kontinuitet
blant personalet og assistentene er viktig for barnets fungering.
Forskning viser at
foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne bruker mindre tid til
både arbeid og fritidsdeltakelse, og at dette har en klar sammenheng
med at disse foreldrene må bruke mye tid på å administrere at barnets
rettigheter i skolen, på fritiden og i hjemmet blir oppfylt. Foreldrene
beskriver et fragmentert hjelpeapparat der det er krevende å få
oppfylt rettighetene de har.
Andelen barn det
gjelder, er svært lav. Nasjonalt utgjør dette ca. 1 prosent av alle
barn som går på SFO, og de økonomiske konsekvensene for hver enkelt
kommune er minimal. Ved å innføre betalingsfritak etter 4. årstrinn,
og å utvide retten til et skolefritidslignende tilbud også på ungdomsskolen
og i videregående opplæring, så er det rimelig å anta at samfunnsnytten
er større ved at mor/far har bedre forutsetning for å stå i jobb.
Forslagsstillerne
mener barn med særskilte behov skal sikres et likeverdig omsorgs-
og tilsynstilbud i tilknytning til skoledagen, og at verken tilbudets
innhold, omfang eller foreldrenes utgifter skal være avhengig av hvilken
kommune familien er bosatt i.