Bakgrunn
Psykiske plager og
lidelser utgjør en av de store helse- og samfunnsutfordringene i
Norge. Folkehelseinstituttet har tidligere anslått at mellom 30–50
prosent vil få en psykisk lidelse i løpet av livet, og det i et
omfang som fordrer kvalifisert hjelp. Det har i Norge vært en stor
og planlagt omlegging av det psykiske helsevernet i retning av mer
ambulant og poliklinisk behandling. Omleggingen har vært ønsket
både faglig og politisk. Mer ambulant og poliklinisk virksomhet
skal bidra til riktig behandling på lavest mulig nivå, slik at man unngår
unødvendige sykehusinnleggelser. Det har også lenge vært et faglig-politisk
mål å bygge ut de distriktspsykiatriske sentrene (DPS), og at kommunene skal
kunne gi et tilbud til flere med behov for behandling og oppfølging
innen rus og psykisk helse. Spørsmålet er om denne omleggingen og
nedbyggingen av sengekapasitet i psykisk helsevern nå har gått for
langt. DPS er i flere helseforetak truet med nedlegging eller reduksjon
i tilbudet. De siste årene har antall sengeplasser i psykisk helsevern
blitt redusert kraftig. I 1998 var det 6 276 sengeplasser i psykisk
helsevern. I 2017 var antallet 3 746. Det er vedtatt politikk fra
dagens regjering at enda flere psykiatriske pasienter skal ut av sykehus,
og at nedbygging av sengekapasitet ikke skal stoppe opp. Forslagsstillerne
er bekymret for at man organiserer seg vekk fra behovet til pasienter
med alvorlig psykisk sykdom. Forslagsstillerne mener man må styrke
psykisk helsevern og slutte å bygge ned sykehus og sykehusavdelinger/DPS,
og i stedet styrke de som er igjen.
Forslagsstillerne
viser til opptrappingsplanen for psykisk helse. 10 år etter at opptrappingsplanen
ble avsluttet, oppsummerer Helsedirektoratet status for psykisk
helsevern slik (SAMDATA, Analysenotat 20/2017):
«Det har i mange
år vært en politisk målsetting å forskyve virksomheten fra sykehus
til DPS, og fra døgnvirksomhet til poliklinisk og ambulant virksomhet.
For perioden 1998-2016 sett under ett har en langt på vei lyktes
i å oppnå en slik forskyvning. Utbyggingen av den polikliniske og
ambulante virksomheten fortsetter, og utbyggingen skjer ved DPS-ene.
DPS-ene står også for en økende andel av utskrivningene. Fortsatt
står imidlertid sykehusavdelingene for 57 prosent av oppholdsdøgnene.
Fortsatt finnes det også områder der ressursinnsatsen ved DPS-ene
neppe er tilstrekkelige til å fylle de funksjonene de er ment å
skulle dekke.( .. ) Det har vært en halvering av antall døgnplasser
de siste 18 årene, sett i forhold til innbyggertallet. Det er grunn
til å holde denne utviklingen under oppsikt, og se den i nær sammenheng
med behovene hos pasientene og utbyggingen av tilbudene for øvrig.
Færre døgnplasser og raskere utskrivning fører til at flere pasienter
vil ha behov polikliniske, ambulante og kommunale tilbud.»
I analysenotatet
står det videre at korrigert for befolkningsøkningen har det fra
1998 til 2016 vært en nedgang i oppholdsdøgn på 54 prosent. Siden
2008 har fordelingen av oppholdsdøgn holdt seg relativt stabil,
med 56–57 prosent ved sykehusene, 38–40 prosent ved DPS-ene og 4–5
prosent ved andre institusjoner. På tross av nedgang i antall oppholdsdøgn
var det fram til 2010 en betydelig vekst i utskrivningsraten. Fra
1998 til 2016 økte utskrivningsraten med 50 prosent. Fra 2012 til 2016
har raten imidlertid gått ned. Helsedirektoratet bekrefter at det
er stor variasjon i tilbudet og store ulikheter i hvordan helseforetakene
har valgt å løse oppgavefordelingen mellom sykehusene og DPS-ene
(SAMDATA, Analysenotat 20/2017).
Forslagsstillerne viser til
at det har vært et fagligpolitisk mål å skyve tilbud fra sykehus
til distriktpsykiatriske sentre (DPS). Forslagsstillerne mener at
DPS må styrkes, men i mange helseforetak planlegges det nå for det
motsatte, DPS legges ned eller trues av sentralisering. Det vises
spesielt til at DPS i Valdres og DPS i Otta planlegges lagt ned
av Sykehuset Innlandet HF, i tillegg til at sengeplasser ved barne-
og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP) reduseres. Forslagsstillerne
viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti
Toppe, Åslaug Sem-Jacobsen, Ivar Odnes og Geir Adelsten Iversen
om å be regjeringen fremlegge en stortingsmelding om psykisk helsevern,
jf. Dokument 8:105 S (2017–2018) og Innst. 193 S (2017–2018). Forslaget
ble nedstemt, men statsråd Bent Høie varslet at psykisk helsevern
vil være et hovedtema i den neste sykehusplanen, og at hele feltet
da skal gjennomgås grundig. Planen skal også gi en god ramme for
å se somatikk og psykisk helse i sammenheng. Forslagsstillerne mener
at alle forslag om vesentlige endringer i psykisk helsevern i helseforetakene,
slik som nedlegging av DPS, må settes på vent inntil Stortinget
har behandlet en ny nasjonal helse- og sykehusplan der psykisk helsevern
skal være et hovedtema.
Forslagsstillerne
viser til at samhandlingsreformen ble iverksatt 1. januar 2012 (jf.
St.meld. nr. 47 (2008–2009) og Innst. 212 S (2009–2010)). Reformen
skulle sikre en bærekraftig helsetjeneste av god kvalitet, der målet
blant annet skulle nås ved at en større del av helsetjenestene skulle
ytes av kommunehelsetjenesten. Riksrevisjonens undersøkelse av ressursutnyttelse
og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen av samhandlingsreformen,
jf. Dokument 3:5 (2015–2016) og Innst. 374 S (2015–2016), viser
at antallet heldøgnplasser til rusbehandling og psykiatri i spesialisthelsetjenesten
ble redusert med nesten 10 prosent fra 2010 til 2014. Rapporten viser
at reduksjon i antallet heldøgnplasser i spesialisthelsetjenesten
ikke har blitt kompensert med en tilsvarende styrking av tilbudet
i kommunene. Ifølge Riksrevisjonens rapport har nesten 70 prosent
av kommunene bare i liten grad økt antall årsverk på rus- og psykiatriområdet,
og bare hver sjette kommune har i stor grad økt kompetansen på området.
Riksrevisjonen påpekte i rapporten at det var alvorlig at tilbudet
til en utsatt gruppe ikke var styrket fire år etter at reformen
trådte i kraft.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen har gjeninnført målet om at veksten i tverrfaglig
spesialisert rusbehandling og psykisk helsevern hver for seg skal
være høyere enn for somatikk. Dette er kalt den gylne regel. Av
SAMDATA-tall kommer det frem at i perioden 2013–2017 har kostnadsveksten
i somatikken vært på 10 prosent, men på bare to prosent i psykisk
helsevern. Det har altså vært fem ganger høyere vekst i somatikken
enn i psykisk helsevern i denne regjeringsperioden, på tross av
at regjeringen har satt mål om det motsatte. Forslagsstillerne viser
til at den gylne regel over år ikke er innfridd. Forslagsstillerne
mener at den gylne regel ikke er tilstrekkelig for å sikre at psykisk
helsevern blir prioritert. Det er viktig at den generelle sykehusøkonomien
er god, ellers blir den gylne regel fort et spørsmål om hvor det
kan kuttes mest.
Forslagsstillerne
viser til at flere forhold gjør at behovet for døgnbehandling i
psykisk helsevern øker, og at det er et stort paradoks når døgnkapasiteten
går ned. For eksempel er det foretatt endringer i straffeloven knyttet
til strafferettslige særreaksjoner, som gjør at straffedømte i økende
grad blir dømt til tvungent psykisk helsevern. Mange innsatte i
fengsel med psykiske lidelser, flere eldre med alderspsykiatrisk
sykdom, flere traumatiserte flyktninger, nye rustrender med mer
sentralstimulerende rusmidler i omløp og nye regler for tvang som
faktisk kan føre til flere dårlige pasienter som trenger akuttbehandling,
er noe av det som kan forklare det økte behovet for behandling i
allmennpsykiatrien. Tall fra Helsedirektoratet viser at 30 prosent
av henvisninger til behandling i psykisk helsevern for voksne blir avvist.
4 av 10 pasienter får avslag på henvisning om innleggelse i sikkerhetspsykiatrisk
avdeling (Sikkerhetspsykiatri i Norge 2015, OUS). Forslagsstillerne
mener dette viser en systemfeil.
Forslagsstillerne
er bekymret for at tilbudet til de sykeste psykiatriske pasientene
i dag ikke prioriteres høyt nok. Forslagsstillerne viser til at
den store nedbyggingen i døgnkapasiteten i sykehusene kombinert
med økte behandlingsbehov gir store kapasitetsutfordringer og truer
pasienttilbudet i allmennpsykiatrien og tilbudet til den sykeste
gruppen av pasienter. Forslagsstillerne mener at behandlingskapasiteten
i dag er for lav, og er kjent med at det mange steder også er store
mangler ved bygningsmassene. Forslagsstillerne viser til at mangel på
døgnkapasitet fører til korridorpasienter i psykiatrien. Ved psykiatrisk
klinikk ved Sandviken sykehus har det hittil i år vært lagt 328
alvorlig psykisk syke pasienter på gangen (NRK 29. november 2018).
Belegget har vært på 108 prosent. Forslagsstillerne mener dette
viser behovet for en styrking av døgnkapasiteten i psykisk helsevern.