Stortinget vedtok
8. juni 2017 sammenslåing av flere kommuner og fylkeskommuner fra
1. januar 2020. Når det er fattet vedtak om sammenslåing, følger
det av inndelingslova at kommunene og fylkeskommunene skal opprette
en fellesnemnd som skal ta seg av samordningen og forberedelsene
til sammenslåingen.
Ved gjennomføring
av valg til kommunestyrer og fylkesting må det velges et valgstyre.
Det følger av valgloven § 4-1 at valgstyret skal velges av kommunestyret selv,
og fylkesvalgstyret skal i henhold til § 4-3 velges av fylkestinget
selv.
Departementet har
i forskriftene om gjennomføringen av valg til kommunestyre og fylkesting
2019 vedtatt at i sammenslåingskommuner og -fylkeskommuner skal
valget i 2019 gjennomføres som om sammenslåingene allerede har funnet
sted. Det er videre vedtatt i de samme forskriftene at valgstyret
i sammenslåingskommuner og -fylkeskommuner skal velges av fellesnemnda,
ikke kommunestyret eller fylkestinget som er normalordningen. Fellesnemnda
er et lovpålagt, folkevalgt organ som skal bestå av representanter
fra alle kommunene og fylkeskommunene som skal slås sammen. Forskriftene
om gjennomføringen av valg til kommunestyre og fylkesting i 2019
er vedtatt med hjemmel i inndelingslova § 17.
I et fåtall sammenslåingsprosesser
er det ennå ingen aktivitet i fellesnemnda, slik loven forutsetter.
Forslagsstillerne mener at der det er risiko for at denne situasjonen
kan påvirke innbyggernes mulighet til å delta i valg, må det være
et statlig ansvar å sikre at det organet som er nødvendig for gjennomføring
av valget, opprettes.
Etter dagens regler
er det ingen andre enn fellesnemnda som kan velge valgstyre i kommuner
eller fylkeskommuner som skal slås sammen fra 1. januar 2020. For
å sikre oppnevning av et valgstyre hvis fellesnemnda ikke gjør det,
er det behov for en regel om hvordan valgstyret da kan oppnevnes.
Etter inndelingslova
§ 17 har Kongen fullmakt til å gi nærmere regler og gjøre unntak
fra lov og forskrift når det er nødvendig for å gjennomføre vedtak
om sammenslåing. Unntak fra lov og forskrift må være knyttet til
fem forhold som er angitt i bestemmelsen, herunder «reglar om lovpålagde
organ i stat, fylkeskommune og kommune», jf. § 17 andre ledd bokstav
a. Forslagsstillerne mener § 17 andre ledd bokstav a bør få et tillegg
som fastslår at fullmaktsbestemmelsen inkluderer myndighet til å
opprette lovpålagte organer, når de som har myndigheten etter loven,
unnlater å opprette dem.
I praksis handler
dette om opprettelse av valgstyre der fellesnemnda ikke har opprettet
det. Dette endringsforslaget vil gi Kongen fullmakt til
å oppnevne medlemmer til valgstyret når fellesnemnda ikke har gjort
det, og når oppnevning av valgstyre er nødvendig for å sikre framdrift
i valgforarbeidet i henhold til nasjonale frister og milepæler.
Fristen for innlevering av listeforslag er 1. april 2019. Valgstyret
skal behandle og godkjenne disse innen 1. juni.
Kongens myndighet
etter inndelingslova § 17 er delegert til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Forslagsstillerne understreker at departementet må anvende regelen
slik at fellesnemndene først pålegges en frist til å oppnevne valgstyre.
Etter at fristen er utløpt, kan departementet opprette valgstyre.
Opprettelsen av valgstyret skal skje i forskrift. Departementet
skal ved oppnevningen ta utgangspunkt i de folkevalgte organene
i kommunen eller fylkeskommunen, for eksempel ved å vedta at formannskapene
eller fylkesutvalgene utgjør valgstyret. Alternativt kan departementet
ved oppnevningen ta utgangspunkt i de politiske partiene på Stortinget,
slik det gjøres ved valg av riksvalgstyret.
Ordlyden i dette
endringsforslaget er generell og knyttet til lovpålagte organer
i kommune, fylkeskommune og stat. Bestemmelsen skal likevel kun
benyttes til å oppnevne valgstyre for kommuner eller fylkeskommuner
i sammenslåingsprosess der den aktuelle fellesnemnda ikke selv har
oppnevnt valgstyre etter en utløpt frist. Forslaget fremmes for
å sikre at velgerne i hele landet skal kunne stemme i valget 2019.
Valgstyrer for valget i 2019 må oppnevnes senest i mars 2019. Det
er derfor ikke tid til å be regjeringen utrede forslaget før Stortinget
tar stilling til lovendringen.