Foreldelsesfrist
ved tilbakekall av statsborgerskap
Statsborgerskap er
en rettighet som står i en særstilling i samfunnet. Det er det rettslige
båndet og samfunnskontrakten mellom en borger og staten.
Statsborgerskap gir
mange rettigheter, men også en tilknytning til det politiske systemet
og de verdiene staten er bygget på. Statsborgerskapet utgjør en
viktig trygghet for den enkelte. For de fleste er det en rettighet som
tas for gitt, men for mange har det de siste årene blitt skapt usikkerhet
om statsborgerskapet, fordi regjeringen har prioritert store ressurser
til å gå gjennom svært mange og til dels gamle saker. Flere hundre
har fått et forhåndsvarsel om tilbakekall og får dermed livet satt
på vent.
For å få norsk statsborgerskap
etter søknad er det et vilkår at personen har bodd i Norge i minst
syv år med oppholdstillatelse. I lov om statsborgerskap er det en generell
mulighet til å tilbakekalle statsborgerskap som er gitt på ugyldig
grunnlag, som at personen det gjelder, har gitt uriktige opplysninger
til utlendingsmyndighetene før vedkommende fikk innvilget opphold.
Vurderingen om tilbakekall er i dag en forvaltningsavgjørelse, og
det er ingen frist får når et slikt tilbakekall ikke lenger kan
foretas eller undersøkes. Personer som har vært her i flere tiår,
kan derfor få forhåndsvarsel og deretter vedtak om at de mister
sitt statsborgerskap fordi utlendingsmyndighetene mener de kan sannsynliggjøre
at de har gitt gale opplysninger. For den det gjelder, og familien
vil dette ramme mange svært hardt og uforholdsmessig. Det som kan
være små brudd på informasjonen til myndighetene, får enorme konsekvenser
for den enkelte, selv om bruddet ligger langt tilbake i tid. Mange har
også vært i en form for «god tro» om hva de skal si til myndighetene,
og en del kan ha blitt forledet til å gi feil opplysninger selv
om det ikke var nødvendig for å få opphold. Man har også sett eksempler
på personer som var barn og under 15 år da de kom og oppgav opplysningene,
men som likevel stilles til ansvar og mister statsborgerskapet.
De samme ville ikke kunne bli straffet for lovbrudd.
Samfunnet er ellers
i hovedsak organisert slik at brudd på regler som ligger langt tilbake
i tid ikke får konsekvenser og blir foreldet. Det er sjelden at
hus som er bygget for mange år siden, blir revet, selv om det er bygget
i strid med tillatelser og vedtak. Dersom noen har begått brudd
på straffeloven, er det også frister for foreldelse av straffeansvar
for den enkelte. Disse fristene er mellom 2 og 25 år, alt etter
alvorlighetsgraden av lovbruddet. For eksempel vil bedrageri (straffelovens § 371)
foreldes etter 5 år, grovt bedrageri etter 10 år fra handlingen
ble begått, og der strafferammen er 21 år, har straffeloven en foreldelsesfrist
på 25 år. Kun de aller alvorligste forbrytelsene vil ikke bli foreldet.
Det er handlinger som drap, terror, krigsforbrytelser med straff
over 15 år, voldtekt og seksuell omgang med barn. Disse kan ikke
foreldes og kan derfor påtales selv om det har gått lang tid.
Begrunnelsen for
foreldelsesfristene i strafferetten kan overføres til tilbakekall
av statsborgersaker. I strafferetten legges det vekt på at hensynet
til den som har begått feilen, og dennes familie, tilsier at det
er mindre rimelig å stille vedkommende til ansvar lenge etter at
et lovbrudd er begått og vedkommende ikke har begått noen senere
brudd. Den samme begrunnelsen vil også være aktuell i statsborgersaker.
I tillegg medfører
lang botid i Norge i seg selv at man opparbeider seg tilknytning
til landet gjennom familie, nettverk og venner. Jo lengre botid
man har, desto sterkere tilknytning vil man ha. Lang botid i Norge
gjør at tilbakekall vil være urimelig og dermed stride mot den alminnelige
rettsfølelsen. Tilbakekall av statsborgerskap er en svært inngripende
avgjørelse hvor det er viktig at den enkeltes rettssikkerhet ivaretas.
Konsekvensen av et tilbakekall er ikke bare en alvorlig straffereaksjon,
men også at vedkommende kan bli statsløs og måtte forlate landet,
og det rammer hele familier ved at de kan bli avskåret fra å treffe
hverandre over lengre tid. Å innføre en foreldelsesfrist er en naturlig
løsning som vil forhindre de mest urimelige tilfellene.
Et annet argument
i straffesammenheng er at faren for å treffe feil rettsavgjørelser
øker med tiden, dette fordi verdien av vitner og andre bevis blir
dårligere ettersom tiden går, noe som gjør bevisførselen vanskeligere og
mer ressurskrevende for alle parter. Dette gjør seg særlig gjeldende
i statsborgersaker. Bevis blir vanskeligere å få tak i og vitner
vil huske dårligere og bli mer upålitelige. Situasjonen i ulike
land kan ha forandret seg dramatisk. På samme måte blir muligheten
til å forsvare seg og føre bevis for sin uskyld vanskeligere jo
lengre tid som går, og dermed er det vanskeligere å ivareta den
enkeltes rettssikkerhet. Ikke minst gjelder det dersom bevis må
hentes i land som ikke har samme krav til for eksempel arkivering
som i Norge, og hvor dokumentene blir mer upålitelige. Da vil det
ofte bli en umulig oppgave å bevise sin uskyld ved et tilbakekall,
eller bevise det med offentlige dokumenter som har tilstrekkelig
notoritet.
Hensynene som ligger
bak foreldelsesreglene, vil også være aktuelle i saker som handler
om å gi feil informasjon og lyve ved ankomst til Norge. En foreldelsesfrist
vil kunne bidra til at saker ikke blir liggende, fordi den vil skape
et insentiv for myndighetene til å treffe avgjørelse om tilbakekall
av statsborgerskap på et tidligere tidspunkt i prosessen. På denne
måten vil avgjørelser om tilbakekall skje mer effektivt og hensynet
til rettssikkerhet ivaretas. Det vil også sørge for at utlendingsmyndighetene
vil gjøre grundigere undersøkelser av de opplysninger som gis om
identitet og bakgrunn fra en utlending, både ved ankomst, under
søknaden om opphold og ved søknaden om statsborgerskap.
Det er knyttet en
rekke vilkår til innvilgelse av statsborgerskap, blant annet prøve
i norsk og samfunnsfag og at man har tilstrekkelig inntekt. Når
statsborgerskap innvilges, har utlendingsmyndighetene allerede tatt stilling
til saken gjennom flere ulike søknadsprosedyrer. Forslagsstillerne
mener at det allerede i dag er så mange søknadsprosesser som en
søker må igjennom, at det sikrer myndighetene tilstrekkelig med
tid og mulighet til å undersøke opplysninger før de blir så gamle
at det blir vanskelig å bevise eller motbevise dem.
Det er mange land
som opererer med foreldelsesfrist for tilbakekall av statsborgerskap.
I Tyskland kan for eksempel ikke statsborgerskap tilbakekalles dersom det
ikke gjøres innen fem år etter at statsborgerskapet er innvilget.
I Finland gjelder en foreldelsesfrist på fem år, mens andre land
ikke åpner for å tilbakekalle statsborgerskap overhodet. Øvrige
europeiske land har ofte en praksis hvor det er svært sjelden at
statsborgerskap kalles tilbake.
Nå som tilbakekall
skal avgjøres av domstolene i Norge, vil det kunne innvendes at
de kan ivareta hensynene bak en foreldelsesfrist gjennom å foreta
en forholdsmessighetsvurdering. Forslagsstillerne vil derfor understreke
at slik reglene om tilbakekall av statsborgerskap har vært praktisert
av forvaltningen, har ikke botid i Norge blitt tillagt vekt fordi
tilknytningen er opparbeidet på uriktig grunnlag. Slik reglene nå
praktiseres, er det usikkert om domstolene vil foreta en forholdsmessighetsvurdering.
Domstolene er bundet av lovverket, og lovverket legger ikke opp
til en slik forholdsmessighetsvurdering. Det er dermed også usikkert om
domstolene selv vil utvikle en ulovfestet foreldelsesfrist. Dersom
en foreldelsesfrist fastsettes i lovverket, vil dette gi økt forutberegnelighet
og tilgjengelighet, i motsetning til usikkerheten rettspraksis skaper.
Forslagsstillerne
mener det bør være et endelig sluttpunkt for når et statsborgerskap
kan tas tilbake, og at alle parter tjener på at denne grensen klargjøres
av Stortinget som lovgivende myndighet. Forslagsstillerne foreslår
derfor at det innføres en foreldelsesfrist for tilbakekall av statsborgerskap.