Bakgrunn
Stortinget vedtok
8. juni 2017 ny inndeling av regionalt folkevalgt nivå gjennom følgende
sammenslåinger av dagens fylkeskommuner:
Ved siden
av Trøndelagsfylkene, som allerede var i prosess om å slå seg sammen,
var det bare i Aust- og Vest-Agder at begge fylkene gjorde vedtak
om sammenslåing uten forbehold. Hordaland og Sogn og Fjordane la
føringer for en eventuell sammenslåing gjennom krav om overføring
av viktige statlige oppgaver.
Den 2. februar 2017
vedtok flertallet i fylkestinget i Sogn og Fjordane:
«Om den nasjonale
regionreforma får som utfall at tal fylke/regionar vert ført vidare
på tilnærma dagens nivå, og Stortinget ikkje finn grunnlag for å
overføre viktige samfunnsoppgåver frå statleg til regionalt folkevalt nivå,
vil fylkestinget at Sogn og Fjordane held fram og vert vidareutvikla
som eige fylke/eigen region frå 2020.»
Det samme vedtok
flertallet i fylkestinget i Hordaland 3. februar 2017:
«Om den nasjonale
regionreforma får som utfall at tal fylke/regionar vert ført vidare
på tilnærma dagens nivå og Stortinget ikkje finn grunnlag for å
overføre viktige samfunnsoppgåver frå statleg til regionalt folkevald nivå,
vil fylkestinget at Hordaland held fram og vert vidareutvikla som
eige fylke / eigen region frå 2020.»
Disse forutsetningene
er etter forslagsstillers syn ikke oppfylt, spesielt ikke hva angår
overføring av viktige samfunnsoppgaver. Forslagsstiller mener det
er grunnlag for å flytte flere oppgaver ut i fylkene, også uten
fylkessammenslåinger, men regjeringens oppgavemelding, Meld. St.
6 (2018–2019), oppfyller ikke fylkenes krav om å få overført viktige
samfunnsoppgaver.
Regjeringens regionreform
ble igangsatt gjennom en invitasjon til fylkeskommunene om å utrede
eventuelle sammenslåinger. Tilbakemeldingene som ble gitt, var negative.
Fylkeskommunene mente generelt sett de var store nok til å løse
de oppgavene de er pålagt, og også til å ta imot nye oppgaver som
i dag forvaltes av statlige myndigheter. Regjeringen valgte allikevel
å gjennomføre regionreformen som en tvangsreform.
Telemark og Vestfold,
Oppland og Hedmark, Buskerud, Østfold og Akershus og Troms og Finnmark
ble vedtatt tvangssammenslått i strid med fylkestingsvedtak i ett
eller flere av fylkene. I Finnmark ble det ikke bare gjort vedtak
mot sammenslåing med Troms, men vedtatt at Finnmark skal bestå som
egen region. Det ble også avholdt folkeavstemning, hvor resultatet
ble 87 prosent nei til sammenslåing av Troms og Finnmark. Valgdeltakelsen
var på 58 prosent, 5 prosent høyere enn ved forrige fylkestingsvalg.
Forslagsstiller mener
avgjørelser om endringer av fylkesstruktur bør forankres i lokale
folkeavstemninger for å sikre lokaldemokrati nedenfra.
I Meld. St. 22 (2015–2016)
Nye folkevalgte regioner – rolle, struktur og oppgaver, står det:
«Regjeringen ønsker
å fremme en samfunnsutvikling hvor samfunnet utvikles mer nedenfra.
Det innebærer mindre statlig detaljstyring og større rom for lokaldemokratiet.»
Forslagsstiller mener
denne prosessen har vært preget av det motsatte.