Tiltak
for gods på bane
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen i Jeløya-erklæringen har gjentatt
det tverrpolitiske målet om at minst 30 prosent av gods på vei skal
overføres til bane.
Samtidig varsler
selskapene som frakter gods på bane, at de må kutte i ansatte og
dermed i godsmengden de frakter. CargoNet, som har en markedsandel
på nær 70 prosent av all godstrafikk på bane, varslet i september
2018 at de vil kutte rundt 50 årsverk og redusere trafikken med
opptil 20 prosent.
Forslagsstillerne
viser til at dette er en varslet krise for gods på bane. Riksrevisjonen
undersøkte regjeringens innsats for å overføre gods til bane og
konkluderte med at
«målet om overføring
av godstransport fra vei til sjø og bane er ikke nådd».
De konkluderte videre
med at veitransporten har blitt billigere og mer konkurransedyktig,
samtidig som det er gjennomført «få tiltak» for å styrke konkurranseevnen
til gods på jernbane. I tillegg konkluderer Riksrevisjonen med at
«det har blitt lagt
bedre til rette for arealer til tilbydere og brukere av transport
langs hovedveinettet enn ved havner og jernbaneterminaler».
Regjeringen har en
godsstrategi i Nasjonal transportplan som inneholder utbyggingstiltak
som lengre og flere krysningsspor. Forslagsstillerne mener at dette er
positive tiltak. Samtidig understreker forslagsstillerne at disse
tiltakene ikke er tilstrekkelige til å møte utfordringene som Riksrevisjonen
peker på. Jernbanenettet trenger betydelige forbedringer og utbygginger
for å tilrettelegge for gods. Forslagsstillerne viser blant annet til
forslaget om å igangsette en konseptutvalgutredning (KVU) for en
forbedret jernbanestrekning til Gøteborg, som ville vært svært viktig
for gods på bane på sikt (jf. Dokument 8:181 S (2017–2018)). Forslaget
ble nedstemt våren 2018.
Godssatsingen til
regjeringen er heller ikke tilstrekkelig fordi effekten av tiltakene
først vil bli synlig i 2021–2022. Når de største aktørene innenfor
gods på bane kutter nå, må det også sees på tiltak som bedrer situasjonen
til gods på bane nå, gitt det eksisterende banenettet.
Dette representantforslaget
inneholder derfor forslag som skal styrke konkurranseevnen til gods
på bane på kort sikt, og som kan innføres på eksisterende infrastruktur
før ny infrastruktur er bygget.
Forslagsstillerne
mener for det første det er helt nødvendig å etablere en kompensasjonsordning
for den planlagt økte baneavgiften for gods på bane. En slik kompensasjonsordning
eksisterer allerede i Danmark og har blitt godkjent av EU-domstolen.
Forslagsstillerne viser til Dokument 8:15 S (2018–2019), der en
slik kompensasjonsordning er foreslått.
Forslagsstillerne
viser også til at å gi godstog forrang på nattestid kan bedre situasjonen
for godstogene betydelig. Det vil kunne gjøre at godsselskapene
kan kjøre lengre tog og dermed frakte mer uten å få betydelig økte driftskostnader.
Det vil også kunne gjennomføres med kun mindre endringer i de eksisterende
ruteplanene. Forslagsstillerne viser også til at godsdirektøren
i Bane NOR uttalte til Dagsavisen 7. september 2018 at
«vi har en næring
som blør og blør».
Direktøren tok i
samme sak til orde for å prioritere godstog høyere enn det som er
tilfelle i dag. Forslagsstillerne viser til samferdselsministerens
svar på skriftlig spørsmål fra representanten Arne Nævra, jf. Dokument nr.
15:2237 (2017–2018), der statsråden omtalte forslaget om å gi godstog
forrang på nattestid som
«eit konstruktivt
forslag til å prøve nye løysingar både for regelverk og praktisk
avvikling av togtrafikken på nattestid».
Forslagsstillerne
viser videre til at Storbritannia etablerte en støtteordning for
transportør som ønsker å flytte transporter fra veg til sjø i 2015,
og som med dette får økte driftskostnader (Guide to Waterborne Freight Grant
(WFG) Scheme). Forslagsstillerne mener en tilsvarende ordning bør
vurderes for overføring fra både vei til sjø og vei til bane. Støtteordningen
kan etableres som en målretting av midlene som allerede er satt
av til godsoverføring i Nasjonal transportplan. Forslagsstillerne
viser til at blant andre Transportøkonomisk institutt har foreslått
et slikt tiltak.
Forslagsstillerne
viser også til at EU har et system med økobonus, hvor aktører som
overfører gods fra vei til sjø eller bane, blir gitt støtte gjennom
«Marco Polo»-prosjektet. I England er støtten satt til 30 prosent
av overføringskostnadene per container. Etter at ordningen ble lansert
i 2012, sluttet 59 bedrifter seg til avtalen. Det resulterte i en
reduksjon på minst 4 millioner vognkilometer og en miljøgevinst
på minst 5,5 millioner kg CO2.