Bakgrunn
Læreren er den viktigste
enkeltfaktoren for elevenes læring i skolen. Til tross for stor
tverrpolitisk enighet om viktigheten av kvalifiserte lærere har
lærermangelen økt dramatisk de senere årene. Andelen som underviste i
grunnskolen uten godkjent lærerutdannelse, økte fra 3,4 pst. i 2013/14
og til 5,6 pst. i 2017/18. Dette tilsvarer en økning på hele 40
pst. og betyr at barn og unge i 1,5 millioner skoletimer blir undervist
av personer som ikke er utdannet lærer. I videregående opplæring mangler
over 15 pst. av lærerne den nødvendige pedagogiske kompetansen.
Forslagsstillerne
er derfor kritiske til at regjeringen ikke har prioritert rekruttering
av lærere høyere på sin politiske dagsorden, men tvert imot har
bidratt til å forsterke lærermangelen. Selv med en økning i søkertallene
til lærerutdanningene dette siste året, så er det langt igjen før
behovet for lærere er dekket. Skjerpede og ufornuftige opptakskrav
til lærerutdanningene har medført at skolen bare i 2018 har gått
glipp av minst 660 studenter som har søkt og hatt lærerutdanningene
som sin førsteprioritet. Siden 2016 og fram til i dag har skolen
mistet nesten 1 800 potensielle lærere. Dessuten meldes det om at
avskiltingen av 33 000 erfarne lærere, ved at regjeringen gav kompetansekravene
for undervisning tilbakevirkende kraft, har bidratt til at lærere
slutter, tar ut tidlig pensjon, eller at de rett og slett ikke får
tilbud om ny jobb dersom de må søke seg ny lærerstilling ved f.eks. flytting
til en annen kommune.
Staten og kommunene
rår over de sentrale virkemidlene og er hovedansvarlige for å sikre
god rekruttering. I tillegg til å innføre fornuftige opptakskrav
til lærerutdanningene og gi varig dispensasjon fra kompetansekravet
for erfarne allmennlærere, så mener forslagsstillerne at det er
en rekke tiltak som bør brukes for å få bukt med den økende lærermangelen
i skolen. Det forutsettes at forslag som berører lærernes lønns-
og arbeidsvilkår, skal avklares i samarbeid med partene og lokale
tillitsvalgte.
For eksempel kan
arbeidsgivere kontakte lærerstudenter seint i utdanningsløpet for
å rekruttere dem til jobb. Om lag 25 pst. av alle nyutdannede lærere
går inn i andre yrker enn læreryrket, noe som årlig tilsvarer om lag
1 000 lærere. Eksempelvis kan et engangsbeløp til nye lærere som
vil ta en lærerstilling i den aktuelle kommunen/skolen, være et
effektivt virkemiddel. Staten, skoleeierne og rektorene må dessuten
stimulere lærere til å stå lenger i arbeid ved å ta i bruk gode
seniortiltak. En stor del av lærerne går av med pensjon før oppnådd pensjonsalder.
Et annet tiltak vil kunne være tilbud om å hospitere i skolen for
lærerutdannere. Lærerutdannerne vil få oppdatert kunnskap om arbeid
i skolen og få relevant grunnlag for eget FoU-arbeid, og skolene
får samtidig tilgang på flere kvalifiserte lærere.
De første årene i
yrket er spesielt viktige ettersom dette er en kritisk fase der
mange lærere faller fra. Etter initiativ fra Sosialistisk Venstreparti
vedtok et enstemmig storting at regjeringen, i samarbeid med partene
i arbeidslivet og universitetene og høyskolene, skulle utarbeide
et likeverdig tilbud om en nasjonal veiledningsordning som alle
nyutdannede lærere skulle omfattes av, jf. Dokument 8:5 S (2016–2017)
og Innst. 182 S (2016–2017). Rammene for ordningen som nylig ble
framlagt, er etter forslagsstillernes syn for lite forpliktende
for kommunene. Regjeringen har heller ikke så langt vist vilje til
å kompensere kommunene for økte kostnader. Skal en lykkes med en
veiledning som omfatter alle, må kravet om veiledning forskriftsfestes,
og det må følge midler med.
Økt lærertetthet
i grunnskolen og i videregående skole vil gi lærerne mer tid og
bedre muligheter til å følge opp elevene på en god måte. En tillitsreform
vil bidra til å redusere rapporteringsbyrden og en overdreven test-
og målstyring som bidrar til ensretting og teoretisering av skolen.
Lærere som har sluttet i skolen, den såkalte reservestyrken, melder
at tid til å gjøre en god jobb, med økt faglig handlingsrom og mindre
byråkrati, er viktig for at de skal søke seg tilbake til læreryrket.
På sikt vil derfor disse tiltakene bidra til å rekruttere og beholde
lærere.
Ordningene med nedskriving
av studielån som gjelder avgrensede geografiske områder, kan relativt
enkelt utvides til å gjelde for et større geografisk område, samtidig
som størrelsen på avskrivinger kan økes. Også ordningen med stipender
for personer uten formell lærerkompetanse kan styrkes slik at den
enkelte kan avlegge den utdanningen de trenger. Informasjonen om
stipendordningen bør forbedres, slik at rektorer og kommuner kjenner
til ordningen og benytter seg av den.
Lærermangelen truer
kvaliteten på opplæringen, undergraver tilliten til profesjonen
og rammer elevenes rett til et likeverdig skoletilbud uavhengig
av bosted og behov. Rekrutteringen av nye lærere, og innsatsen for
å beholde lærere, må styrkes for at samfunnet skal kunne oppfylle
retten alle elever har til å motta undervisning fra kvalifiserte
lærere. Forslagsstillerne mener det haster med å iverksette tiltak
for å motvirke lærermangelen.