Bakgrunn
Beskyttelse av utsatte
barn er et av fellesskapets viktigste oppdrag. Barn som er utsatt
for vold, overgrep, omsorgssvikt eller andre vonde opplevelser,
må møtes med et tilbud preget av stabilitet, forutsigbarhet, faglighet
og trygghet. Derfor trenger man barnas barnevern, et barnevern som
handler om mennesker, ikke markeder.
Barn trenger å vite
hvordan livet er i morgen, neste måned og neste år. Barn skal ikke
måtte være utrygge fordi hjemmet deres plutselig kan forsvinne eller
endres dramatisk. Barna har rett til en omsorg som er trygg, og som
ikke har en kommersiell anbudsrunde som truer rundt neste sving.
Derfor skal ikke
hjemmet til barn være utsatt for kommersielle prinsipper. Barna
i barnevernet forteller selv hvor viktig det er med forutsigbarhet
og trygghet, da må ikke ideologisk kommersialisering få komme i veien
for det.
Markedstenkning med
konkurranseutsetting og anbudsordninger i barnevernet skaper uro
og mangel på forutsigbarhet og for barn og unge og for dem som skal
drive tiltakene. Stabilitet og kontinuitet trues i virksomheter
som har som mål å skape akkurat det. I tradisjonelle anbudskonkurranser
avgjør oftest kortsiktige økonomiske kriterier. Å sette mennesker
ut på anbud viser at økonomi er et styrende premiss. Dagens ordning
med anbud kan føre til kortvarige omsorgstiltak og stadige flyttinger,
og det kan svekke barn og unges mulighet for trygghet, stabilitet
og medvirkning. Anbudsutsetting kan også føre til at personvernet
og taushetsplikten svekkes ved at detaljert informasjon om enkeltpersoner
offentliggjøres gjennom anbudsutlysningen. Hvert barn settes faktisk
i mange tilfeller ut på anbud, blant annet ved bruk av enkeltkjøp
av institusjonsplass.
De ideelle aktørene
som gjennom mange år har gitt verdifulle bidrag til barnevernssektoren,
opplever å bli utkonkurrert og skviset av kommersielle aktører.
Mens det for bare ti år siden fantes en rekke små tilbydere, er det
nå utenlandske eiere som dominerer markedet. Det går ut over mangfoldet
i tjenesten. De ideelle aktørene melder også at det tidligere gode
samarbeidet med offentlige aktører har blitt erstattet av konkurranse.
Konkurranse- og markedslogikken som preger deler av barnevernssektoren,
virker negativt på samarbeidet på tvers av velferdstjenestene og
på barnevernets behov for kompetanseheving, sterke fagmiljøer og
metodeutvikling.
Anbudsordninger og
konkurranseutsetting rammer også de ansattes lønnsforhold og muligheten
for å gjøre en best mulig jobb for og med barn og unge. Uforutsigbarheten
gir usikre ansettelsesforhold, variabelt lønnsnivå og slitasje.
Det kan gjøre det vanskelig å rekruttere og beholde godt kvalifiserte
medarbeidere. De kommersielle selskapenes profitt stammer i stor
grad fra lavere lønns- og pensjonskostnader enn i offentlige institusjoner.
Et unntak fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser åpner for
langturnuser uten at det inngås avtale med tillitsvalgte, hvor folk
lever og arbeider på institusjonene opptil 96 timer i strekk.
Kommersialiseringen
av barnevernet har gått langt. 60 prosent av de private barnevernstjenestene
er kommersielle, og fire av de fem store kommersielle barnevernsselskapene
er kontrollert av internasjonale oppkjøpsfond registrert i skatteparadis.
Samtidig har det statlige barnevernet økt sine innkjøp fra private
leverandører med 40–50 prosent i løpet av de siste fire–fem årene.
Barna i barnevernet
trenger forutsigbarhet og nok voksne med omsorg og god faglig kompetanse.
Nå dyttes ungene inn i et markedssystem der pris og profitt settes
foran kvalitet. Heldigvis er det mulig å skape et barnevern som
handler om mennesker, ikke markeder. EFTAs overvåkningsorgan ESA
slo i 2017 fast at det er lovlig etter konkurransereglene i EØS-avtalen
å utelukke kommersielle aktører fra helse- og sosialtjenester, inkludert barnevern,
blant annet fordi disse tjenestene innebærer offentlig myndighetsutøvelse.
Det ble også avklart i 2011 at norske myndigheter har et lovlig
handlingsrom til å sette en stopper for kommersielle og kortsiktige
anbud. Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), som er en
del av Konkurransetilsynet, kom med en avgjørelse om at enkeltkjøp
av institusjonsplasser innenfor barnevernet ikke behøver å legges
ut på anbud. Barn trenger ikke å være på anbud i barnevernet.
Derfor ønsker forslagsstillerne
å avvikle og erstatte konkurranseutsetting, anbudsregime og enkeltkjøp
av institusjonsplasser i barnevernet med forutsigbarhet og langsiktige
avtaler, å lovbestemme at velferdskroner som bevilges til barnevern,
går til barnas omsorg og ikke til omsetning, og å garantere at de
ansattes lønns- og arbeidsforhold skal være like gode hos alle aktører
i barnevernet. Det vil bidra til å skape et barnevern som handler
om barn, ikke butikk.