Bakgrunnen
for pliktsystemet
Pliktsystemet består
av tre ulike plikter for torsketrålarar: tilbodsplikt, bearbeidingsplikt
og aktivitetsplikt. Desse har blitt innførte ved ulike tidspunkt,
men med bakgrunn i same intensjon – at ein skulle legge til rette
for ein heilårleg fiskeriindustri ved å sørgje for at landindustrien
i kystsamfunna får råstoff i periodar der kystflåten ikkje har hatt
tilgang på fisk.
To prinsipp har stått
sterkt i norsk fiskerilovgiving sidan tidleg på 1900-talet. For
det fyrste prinsippet om at fiskeflåten skal vere eigd av aktive
fiskarar, lovfesta gjennom deltakarlova. Når andre enn aktive fiskarar
har fått lov til å eige fartøy, har det vore som følgje av dispensasjon
frå dette prinsippet. For det andre prinsippet om at det har vore
strenge reguleringar mot fisking med trål. Føremålet bak desse to
prinsippa var å sikre den økonomiske og sosiale strukturen i fiskeria,
der dei lokale kystsamfunna fekk arbeidsplassar og inntekter gjennom
hausting av ressursane i havet.
Samtidig var etterkrigstida
ein periode med oppbygging av frosenfiskindustri, med fisk levert
frå trålarar, som bidrog til mange arbeidsplassar spesielt i Finnmark.
Berre i dette fylket var det 39 filetfryseri i 1968. Det gav stor
etterspørsel etter råstoff, og det blei stor vekst i talet på norske
trålarar. Gjennom ulike former for offentlege støtteordningar blei
sysselsettingsnivået i fiskeindustrien oppretthalde.
På 1980- og 1990-talet
endra fiskeripolitikken seg, med kutt i statsstøtte, meir marknadsorientering
og mindre torskekvoter. Det gav store økonomiske problem for filetsektoren.
Det var i denne perioden ein byrja ordninga med leveringsplikt.
I samband med at fabrikkar og fartøy fekk nye eigarar, blei det
gjort unntak frå deltakarlovas krav om at fartøy skal eigast av
fiskarar, og lagt inn føringar for trålarkonsesjonane om at dei skulle
fortsetje å levere til bestemte anlegg, stadar eller regionar.
På 1990-talet kjøpte
både Norway Seafoods (eigd av Kjell-Inge Røkke og Bjørn-Rune Gjelsten)
og Nergård-konsernet opp ei rekke fiskeindustrianlegg som hadde gått
konkurs. Begge blei samtidig eigarar av trålarar med torskekvoter.
I dei nye konsesjonane var det pålegg frå Fiskeridepartementet om
leveringsplikt for å sikre at dei måtte levere råstoff til enkelte
konkrete lokalsamfunn og bedrifter. I enkelte konsesjonar var det
også plikt om at selskapa skulle oppretthalde produksjonen ved konkrete
industrianlegg der dei allereie hadde leveringsplikt. Dette blir
omtalt som aktivitetsplikt.
I 2003 endra Svein
Ludvigsen, som då var fiskeriminister frå Høgre, leveringsplikta
og gjorde ho til ei tilbodsplikt. I praksis gjorde det at bedriftene
ikkje lenger måtte levere til nokon bestemt, men måtte tilby fangsten
til bestemte bedrifter eller lokalsamfunn. I dag er 14 prosent og
10 prosent av dei årlege kvotene for høvesvis torsk og
hyse knytt til tilbodsplikt.
I 2006 innførte den
raud-grøne regjeringa ei bearbeidingsplikt som påla anlegg som hadde
fått torsk under tilbodspliktordninga, å bearbeide minst 70 prosent av
denne fisken. Bakgrunnen for denne var at det eksisterte ein praksis
der enkelte anlegg under tilbodspliktordninga tente pengar
på å vidareselje fangst frå ordninga utan å ha bearbeida han.