Bakgrunn
Stortinget vedtok
8. juni 2017 ny inndeling av regionalt folkevalgt nivå, deriblant
sammenslåing av Østfold, Akershus og Buskerud fylkeskommuner. De
tre fylkestingene har gått imot vedtaket, og sammenslåingen møter
stor motstand lokalt. Det er ingen sterke tilhengere av Viken utenom
enkelte politikere fra regjeringspartiene. For å bygge et godt grunnlag
for velfungerende styringsnivåer er det avgjørende at de berørte
parter blir hørt i prosessen, men det har ikke skjedd i regionreformen.
Overkjøring av lokaldemokratiet har preget prosessen fra start og
har skapt et dårlig utgangspunkt for utvikling av fylkene.
Det er uro i befolkning
og i folkevalgte organ. Avstanden mellom folkevalgte og folk vil
bli større og kan redusere muligheten til å påvirke politiske avgjørelser. Størrelsen
på regionen vil etter all sannsynlighet medføre mer byråkrati og
færre folkevalgte. Reformen vil være kostnadsdrivende fordi det
må etableres en større sentraladministrasjon for å koordinere den
økende kompleksiteten i enheten.
Reformen vil etablere
enda en geografisk inndeling av offentlig virksomhet i Buskerud,
Akershus og Østfold. Viken vil bidra til at stadig færre statlige
etater har sammenfallende grenser, og man risikerer svekket kvalitet og
økt byråkrati ved å etablere regionen. Med ulike grenser for etater
som for eksempel Nav, politi, vegvesen, helseforetak, domstoler
og NVE vil god samhandling bli krevende. NIVI Analyses rapport om
beredskap og samfunnssikkerhet på Østlandet viser at beredskapen
vil bli svekket med de nye regionene fordi statlige etater på regionnivå
ikke vil samsvare med en ny stor region.
Mangel på argumentasjon
som forklarer hvorfor regjeringen mener de foreslåtte regionene
vil løse oppgaver på en bedre måte enn dagens fylker, vitner om
at man neppe har faglig grunnlag for den konklusjonen som er trukket
om inndeling av regionene. Hva Viken, Finnmark og Troms og Møre
og Romsdal har til felles for å kunne være suksessfulle regioner
i regjeringens øyne, er det stor uklarhet om. Konstruksjonen av
Viken med 1,2 millioner innbyggere skaper et usammenhengende område
som ikke finner en naturlig sammenfatning, de tre fylkene har ikke
noe naturlig fellesskap. Forslagsstillerne vil også bemerke hvordan
argumentene om en bedre sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion faller
på sin egen urimelighet når Oslo holdes utenfor reformen. Oslo og
deler av Akershus er allerede i dag en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion,
som blant annet har felles kollektivnett. Forslagsstillerne merker
seg at Fremskrittspartiets argument om Oslos tonivåsystem, som de
ønsker å verne, er brukt som et argument for å unnta Oslo fra reformen.
Forslagsstillerne
konstaterer at Stortingets vedtak om tvangssammenslåing av fylkeskommuner
ble gjort uten at det forelå forslag til overføring av oppgaver
eller styrking av regional planlegging i forkant av sammenslåingen.
Målsettingen om fylkeskommunens nye og sterkere rolle som samfunnsutvikler
er ikke utformet eller gitt noe klart mandat. Klarer man ikke å
forklare et politisk vedtak med krevende økonomiske, geografiske, organisatoriske
og demokratiske utfordringer på en mer tilfredsstillende måte enn
det regjeringen gjør, mener forslagsstillerne det er grunn til å
revurdere de vedtak som er gjort.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringens regionreform ble igangsatt gjennom en
invitasjon til fylkeskommunene om å utrede eventuelle sammenslåinger.
Tilbakemeldingene fra fylkene var negative. Fylkeskommunene mente
stort sett de var store nok til å løse de oppgavene de er pålagt,
og også til å ta imot nye oppgaver som i dag forvaltes av statlige
myndigheter. Forslagsstillerne understreker viktigheten av oppgaveoverføring
til fylkene, da overføring av oppgaver og myndighet vil styrke lokaldemokratiet
og skape bedre nærhet til tjenestene. Overføring av statlige oppgaver
og myndighet forutsetter ikke strukturendringer.