Bakgrunn
Stortinget vedtok
8. juni 2017 ny inndeling av regionalt folkevalgt nivå, deriblant
sammenslåing av Troms og Finnmark fylkeskommuner. Etter flere runder
med samtaler mellom fylkene og statsråden stiller representanter
for fylkene seg svært kritiske til sammenslåingen og ønsker vedtaket
opphevet. Forslagsstillerne bemerker at sammenslåingsprosessen har
skapt en krevende situasjon for folkevalgte i begge fylker og har
utfordret samarbeidsklimaet. Forslagsstillerne ber om at man skal
ta hensyn til folkeviljen og oppheve sammenslåingen av Troms og
Finnmark fylkeskommuner.
Forslagsstillerne
viser til folkeavstemningen om sammenslåing som er avholdt i Finnmark,
hvor resultatet ble 87 prosent nei til sammenslåing av Troms og Finnmark.
Valgdeltakelsen var 5 prosent høyere enn ved forrige fylkestingsvalg.
I hele 14 av 19 kommuner stemte over 90 prosent nei. Protestene
fra innbyggere og folkevalgte er tydelige.
Ulikhetene i innbyggertall
i Troms og Finnmark, samt spredt bosetting og avstandsulemper, er
tungtveiende grunner til at sammenslåingen møter motstand. Grunnet
Finnmarks unike geografiske posisjon og samarbeid med Russland har
det lenge blitt drevet en aktiv politikk for å sikre bosetting i
hele Finnmark. Det vil være svært beklagelig dersom urolighetene
rundt sammenslåingen av Troms og Finnmark skulle komme i veien for
denne målrettede politikken. Forslagsstillerne legger til grunn
at ønsket om å sikre bosetting og tjenestetilbud i Finnmark, på
lik linje med andre fylker, står ved lag. Forslagsstillerne legger
videre til grunn at Troms og Finnmark skal sikres muligheter for
videre utvikling, og viser til at den situasjonen som er oppstått,
er svært krevende for både Finnmark og Troms.
Forslagsstillerne
merker seg at det fra blant andre jusprofessor Eivind Smith er stilt
spørsmål om lovligheten i vedtaket om sammenslåing. Ifølge inndelingslova skal
forslaget være utredet, og de berørte fylkene skal få mulighet til
å si sin mening. Forslagsstillerne viser til at dette ikke har blitt
gjennomført i saken om Troms og Finnmark. Vedtaket ble fattet gjennom
et løst forslag i salen og var ikke underlagt utredning etter inndelingslova
eller underlagt ordinær komitébehandling. Statsråden har selv påpekt
at man nå har begrensede hjemler til å gjennomføre en sammenslåing
av fylkeskommuner fra statlig hold uten at fylkene arbeider for
sammenslåing.
Forslagsstillerne
understreker viktigheten av oppgaveoverføring til fylkene, da desentralisering
av oppgaver og myndighet vil styrke lokaldemokratiet og skape bedre
nærhet til tjenestene. Overføring av statlige oppgaver forutsetter
ikke strukturendringer.