Utilstrekkelige
erstatninger
Næringsdrivende innenfor
yngleområdene for stort rovvilt er sterkt presset av det nåværende
forvaltningsregimet. Én av flere utfordringer er at erstatningsordningene
ikke er innrettet slik at de næringsdrivende får full kompensasjon
for de tap som rovviltpolitikken medfører, og som grunneierne har
krav på i medhold av naturmangfoldloven § 19 og eiendomsvernet etter
den europeiske menneskerettskonvensjon, tilleggsprotokoll 1 artikkel
1 (EMK T1.1).
For det første tar
ikke erstatningsordningene høyde for at det i enkelte områder ikke
lenger er mulig å opprettholde reindrift og/eller husdyrhold, og
i andre områder innebærer rovdyrforekomstene reduserte næringsmuligheter
for grunneierne. Paradoksalt nok fremstilles dette av rovviltforvaltningen
som en gevinst ved at opphør i dyrehold gir færre rovviltskader.
Staten kompenserer
ikke fullt ut de nødvendige skadeforebyggende tiltak som den enkelte
næringsdrivende må gjennomføre i og ved rovviltsonene. Hovedproblemet
i denne sammenhengen er at det ikke er avsatt tilstrekkelig med
midler (FKT-midler) til å dekke de forebyggende tiltak som dyreeier
må gjennomføre. Slike tiltak er som regel en forutsetning for erstatning. Over
tid fører dette til at husdyreierne gir opp og legger ned driften.
I sum påføres grunneiere
i yngleområder for rovdyr tilsvarende og i noen tilfeller større
økonomiske belastninger enn grunneiere innenfor verneområder som
nasjonalparker, landskapsvernområder og naturreservater. Grunneierne
i verneområder har krav på erstatning for økonomisk tap når vernet
medfører at det blir vanskelig å drive videre, jf. naturmangfoldloven
§ 50. I henhold til de folkerettslige forpliktelser som Norge har sluttet
seg til, skal staten bære de økonomiske belastninger som enkeltborgere
påføres ved rådighetsinnskrenkninger og redusert mulighet til å
utnytte egen eiendom i næringsøyemed.
For å sikre dette
mener forslagsstillerne at staten må erstatte de reelle kostnadene
til forebyggende tiltak og driftsomlegging i rovviltsonene på linje
med erstatningsreglene ved etablering av verneområder. Naturmangfoldloven
§ 19 må derfor endres slik at den er likelydende med § 50 i samme
lov.
For det andre sikrer
ikke dagens erstatningsordning full kompensasjon for de berørte
beitebrukerne ved rovviltangrep.
En utfordring er
forvaltningspraksis ved anvendelse av forskrift om erstatning når
husdyr blir drept eller skadet av rovvilt. Ved tap av husdyr til
rovdyr ytes det erstatning når kadaver gjenfinnes. I tilfeller hvor
kadaver ikke gjenfinnes, noe som ofte ikke lar seg gjøre, kan det likevel
gis erstatning ut over normaltapet dersom det er sannsynlighetsovervekt
for at det enkelte dyr er drept eller skadet av rovvilt. I mange
saker konkluderer forvaltningen med at rovvilt ikke er sannsynlig
skadevolder, til tross for at det er dokumentert forekomst av rovvilt
i området og det ekstraordinære tapet ikke kan forklares på annen
måte. Dette skjer selv om beitebruker kan dokumentere at dyra har
vært friske, og at det ikke er noe kritikkverdig for øvrig ved beiteholdet.
Resultatet er dermed at erstatningen urettmessig avkortes slik at full
erstatning ikke ytes.
En annen utfordring
er at i den grad det ytes erstatning for merarbeid ved rovdyrangrep,
gis dette bare til dem som faktisk har tapt husdyr. Ved forekomst
av rovdyr i et beiteprioritert område nedlegger beitelagene utallige
timer med merarbeid og har ekstrakostnader for å begrense skadeomfanget,
samt for å dokumentere oppstått tap. Dagens erstatningsordning sikrer
bare erstatning for en begrenset del av disse utgiftene, og heller ikke
for alle beitebrukerne. Når dyrene ikke kan nytte utmarksbeitene
i den perioden som er nødvendig for å oppnå utmarksbeitetilskudd,
påføres bonden tap som følge av dette.
For å sikre full
erstatning etter de store tapene til ulv i 2017 ble det gitt egne
retningslinjer til Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Fylkesmannen
i Oppland. Behovet for egne retningslinjer understreker at dagens
erstatningsordning ikke er tilfredsstillende. Forslagsstillerne mener
derfor at forskrift om erstatning ved tap av husdyr til rovvilt
må endres slik at den kommer i samsvar med de retningslinjene som
ble utarbeidet for Oslo, Akershus og Oppland i 2017.