Bakgrunn
Det er 6 087 barnehager
i Norge, og det ble brukt til sammen 48 mrd. kroner til barnehage
i 2015. Av totalkostnadene gikk 26,5 mrd. kroner til kommunale barnehager
og 21,6 mrd. kroner til private barnehager. Kostnadene inkluderer
kommunale tilskudd, foreldrebetaling, øremerkede tilskudd og andre
omkostninger. I en sektor der 54 pst. av barnehagene er private,
som blir finansiert av offentlige tilskudd og foreldrebetaling,
har det ofte blitt tatt opp i Stortinget at disse pengene skal komme
barna i barnehagen til gode. Tilskudd og vilkårene for disse reguleres
av barnehageloven med forskrifter. Barnehageloven slår fast at offentlige tilskudd
og foreldrebetalingen skal komme barna i barnehagen til gode. Samtidig
står det at barnehagene kan ha «et rimelig årsresultat» under visse
vilkår. Forskning og stadige medieoppslag viser at lovens innramming
av det offentlige tilskuddet ikke er tilstrekkelig for å hindre
kommersielle barnehageeiere i å ta ut forholdsvis store beløp i
profitt. Dette bekreftes nylig av Telemarksforskning, som etter
oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har sett på de økonomiske resultatene
i private barnehager (TF-notat nr. 18/2018). Her skriver de blant
annet:
«Til tross for at
vi identifiserer en rekke faktorer som påvirker årsresultatet, ser
vi at det er mye variasjon i økonomiske resultater, også målt over
flere år, som ikke har noen forklaring i klassiske kostnadsdrivere.
Noe av dette kan skyldes forskjeller i eierens profittmotivasjon. Høyere
profittmotivasjon vil innebære at man er mer opptatt av å finne
muligheter for innsparinger i kostnadene. Dette kan presse fram
høyere effektivitet, men det kan også gå ut over kvaliteten, en
forskjell det er vanskelig å måle. Vi finner at barnehager eid av
kjeder, i gjennomsnitt har et høyere overskudd enn andre barnehager.»
Barnehagesektoren
er i stor endring. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at
stadig flere av de private barnehagene blir kommersielle, og av
disse er det stadig flere som blir aksjeselskap. I 2010 var andelen
barnehager eid av aksjeselskap 31,7 pst., og 46,4 pst. av barna gikk
i en slik barnehage. I 2016 var det tilsvarende tallet 46,5 pst.
og 58,8 pst. De viser også at halvparten av barna som går i private
barnehager, går i barnehager eid av de fire største selskapene –
Læringsverkstedet, FUS/Trygge barnehager, Norlandia og Espira. Disse
er alle med på Kapitals liste over Norges 500 største bedrifter.
Mangfoldet i sektoren
svekkes ved økt kommersialisering og der store konsern kjøper opp
små og ideelle barnehager. Kjøp og salg av barnehager er blitt «big
business». Gjennom kreative selskapsstrukturer er det grunn til
å tro at pengestrømmene ut av barnehagene og over til private formuer
skjules. En kommersialisering innebærer en motivasjon for eier til
å få mest mulig profitt, noe som kan gjøres på flere måter i barnehagene:
øke arbeidsmengde ved for eksempel flere barn per ansatt, utvidet
åpningstid uten å sette inn flere ansatte, bruke relativt mindre
faglært arbeidskraft eller kutte antall ansatte, slik at arbeidsbyrden
øker for dem som er igjen. Et annet alternativ er å unngå å sette
inn vikar ved fravær.
Det finnes ikke en
nasjonal oversikt over hvorvidt dagens lovverk fungerer i tråd med
Stortingets intensjon om at offentlige tilskudd og foreldrebetaling
skal komme barna til gode. Derfor er det vanskelig å få et samlet
bilde av hvor mange kommuner som har ført tilsyn med de private
barnehagene og hva som eventuelt er resultatet av slike kontroller.
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Agenda Kaupang kartlagt
kommunenes erfaringer med å praktisere regelverket om bruk av offentlige
tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager (Rapport R9607).
Rapporten viser at det er krevende for kommunene, som barnehagemyndighet,
å bruke loven for å etterprøve lovligheten i slike saker. Dette
kan dessverre også være en årsak til at kommuner vegrer seg for
å gå inn i slike saker.
I dag kan kontrakter
og tillatelser til å drive barnehage selges og kjøpes uten forhåndsmelding
eller godkjenning hverken fra kommune, foreldre eller foresatte eller
ansatte. Dette er etter forslagsstillernes syn ikke akseptabelt.
I tillegg kan det medføre overføring av store summer kapital i barnehagene
som kommer fra offentlige midler og foreldrebetaling og kanskje
dugnader, fra en eier til en annen. I tillegg er kjøpesummene vanligvis holdt
hemmelig.
Forslagsstillerne
ønsker en barnehagesektor som er eid og driftet av offentlige og
ideelle eiere, slik at alle pengene går til barnas beste og ikke
til privat profitt. Derfor fremmes det forslag om en opptrappingsplan
for å få dette til. På veien dit vil meldeplikt og forkjøpsrett for
kommunene ved planlagt salg, fisjon eller fusjon eller eventuell
nedlegging gi kommunene og det offentlige mulighet til å gjenvinne
kontroll over sektoren og sikre at mangfoldet ivaretas.