Bakgrunn
Bane NOR har foreslått
å privatisere drift og vedlikehold av Østfoldbanen, som en prøvestrekning
for privatisering av all drift og vedlikehold på jernbanen. Beslutningen
om dette er planlagt å tas på Bane NOR sitt styremøte i september
2018.
Beslutningen skal
med andre ord ikke forankres i Stortinget. Dette kommer som en følge
av vedtaket i forbindelse med jernbanereformen om at Bane NOR skal privatisere
oppgaver som er «egnet for dette».
Forslaget om privatisering
av drift og vedlikehold generelt og av Østfoldbanen spesielt er
problematisk av flere grunner.
-
Privatisering fører
til oppsplitting og pulverisering av ansvar. Vedlikehold av jernbane
er komplekst og krever koordinering av mange aktører allerede i dag.
Dersom dette anbudsutsettes, vil denne koordineringen bli enda vanskeligere.
Kaoset knyttet til Follobanen er ett eksempel på dette.
-
Erfaringene fra Sverige
er at privatisering av drift og vedlikehold førte til økte indirekte
kostnader i form av administrasjon, og til flere stopp i trafikken
grunnet feil etter privatiseringen.
-
Anbudsutsetting av
drift og vedlikehold vil splitte opp fagmiljøene i Bane NOR. Det
er et stort behov for å styrke fagmiljøene knyttet til drift og
vedlikehold for å lykkes med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen. Privatisering vil svekke dette fagmiljøet som i dag
er samlet i Bane NOR.
-
Bane NOR vil miste
sin bestillingskompetanse om alle som faktisk kan jernbanevedlikehold,
outsources til private aktører. Det vil føre til dårligere bestillinger
og dyrere og mindre effektivt vedlikehold.
-
Østfoldbanen er i
tillegg en svært travel bane hvor stabilitet og forutsigbarhet er
viktige faktorer for å gjennomføre en effektiv togdrift. Å starte
selskapsoppsplittinger der nå er ekstra uheldig.
Alle disse
innvendingene gjør at forslagsstillerne mener drift og vedlikehold
ikke er egnet for privatisering. Derfor bør den planlagte privatiseringen
av Østfoldbanen stanses, og regjeringen må be om godkjenning av
Stortinget dersom regjeringen ønsker å anbudsutsette drift og vedlikehold
på andre strekninger.