Bakgrunn
Flere personer soner
i dag i norske fengsler på tross av at de er så alvorlig psykisk
syke at de egentlig er soningsudyktige. Praksisen har pågått i mange
år. Sivilombudsmannen viser til, i en besøksrapport fra
Ila fengsel fra august 2017
«at det er personer
… med store psykiske lidelser som har blitt forverret under fengselsoppholdet.
Fengselsledelsen ved gjeldende fengsel har selv satt spørsmålstegn
ved om det regimet som i dag kan tilbys, kan klassifiseres som umenneskelig
eller nedverdigende behandling».
I sin 122. sesjon,
12. mars til 6. april 2018, behandlet FNs menneskerettighetskomité
tilstanden for psykisk syke i norske fengsler. En sentral anbefaling
(artikkel 27) var at Norge skulle slutte med å isolere personer
med «mental disabilities» og sikre tilstrekkelig helsehjelp:
«26. The Committee
is concerned by a 2017 report of the Parliamentary Ombudsman who
found that the use of isolation for persons with psycho-social disabilities
and lack of provision of proper health care services led to the
deterioration of health of these persons (arts. 7, 9, 10, and 14).
27. The State party
should abolish the use of full isolations for persons with mental
disabilities and use alternative methods, whenever possible. The
State party should ensure the provision of adequate health care
services to persons with psycho-social disabilities in prison.»
Forslagsstillerne
vil videre vise til at Grunnloven § 93 og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)
artikkel 3 forbyr tortur og umenneskelig eller nedverdigende behandling
eller straff. Grunnloven § 93 skal tolkes i lys av EMK artikkel
3 og tilhørende praksis fra Den europeiske menneskerettighetsdomstol
(EMD). Det er flere eksempler på at EMD har konkludert med at det
foreligger krenkelse av EMK artikkel 3 i tilfeller hvor psykisk
syke eller suicidale innsatte har blitt utsatt for ulike former
for tvang eller isolasjon og ikke har fått adekvat helsehjelp.
Tilsvarende følger
av FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
(CRPD) artikkel 15, som pålegger staten å sikre at personer med nedsatt
funksjonsevne ikke utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling. CRPD-komiteen har presisert at isolasjon
av psykisk syke ikke skal finne sted dersom det vil medføre at personen
blir sykere, og at slik plassering vil kunne være i strid med CRPD
artikkel 15.
Det finnes også internasjonale
standarder som spesifikt gjelder fengselsforhold, som ikke er rettslig
bindende, men som kodifiserer internasjonalt omforente minimumsstander
for behandlingen av innsatte i fengsel, for eksempel FNs «Standard
Minimum Rules for the Treatment of Prisoners», også kjent som «Mandelareglene».
Forslagsstillerne viser særlig til Rule no. 45 no. 2:
«2. The imposition
of solitary confinement should be prohibited in the case of prisoners
with mental or physical disabilities when their conditions would
be exacerbated by such measures.»
Det er også en rekke
begrensninger i forpliktelsen til hvordan innsatte skal behandles,
og hvordan innsatte med psykiske problemer skal behandles. Selv
om det vil bero på en konkret vurdering av det enkelte tilfelle,
er det ingen tvil om at situasjonen i dag ikke er god nok.