Bakgrunn
Situasjonen for dem
som har tjenestegjort for Norge i internasjonale operasjoner, har
vært gjenstand for bred debatt og har blitt betydelig forbedret
det siste tiåret. Det er bred politisk enighet om viktigheten av dette
arbeidet, som man kan se ut ifra den brede oppslutningen om St.meld.
nr. 34 (2008–2009) «Fra vernepliktig til veteran», jf. Innst. S.
nr. 298 (2008–2009). Arbeidet er blitt videreført ved handlingsplanen
«I tjeneste for Norge» fra 2011 samt ved den sittende regjeringens
fortsettelse av dette arbeidet.
For veteraner som
har deltatt i internasjonale operasjoner og senere opplever psykiske
skader som følge av tjenesten, har det i lang tid vært mulig å søke
erstatning for dette etter gitte kriterier. De som har tjenestegjort
i tidsrommet 1. januar 1978 og frem til og med 31. desember 2009,
kan søke erstatning gjennom ordningen regulert i forskrift om særskilt
kompensasjonsordning for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse
i internasjonale operasjoner fra 2009.
Den særskilte kompensasjonsordningen
inneholder en bestemmelse om at vedtak som fattes av Statens pensjonskasse,
kan påklages til særskilt nemnd utpekt av Forsvarsdepartementet.
En slik klagemulighet er imidlertid ikke tilgjengelig for dem som
søker erstatning for skader og som har tjenestegjort i utlandet
etter 1. januar 2010. Forsvarsloven, som ble vedtatt av Stortinget
i 2016 og trådte i kraft 1. juli 2017, slår eksplisitt fast i § 55
at slike vedtak ikke kan påklages.
Forsvarsdepartementet
har nylig uttalt at de vil utrede en mulig klageordning for denne
gruppen under Finansklagenemnda. Det begrunnes i at for veteraner som
har blitt påført skade etter 1. januar 2010, eksisterer «ikke de
samme utfordringene knyttet til kravene til bevis og årsakssammenheng»
(spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet, Birgitte Frisch, i Klassekampen
7. april 2018).
Forslagsstillerne
mener dette virker lite gjennomtenkt og ufullstendig begrunnet fra
departementets side. I Innst. 42 S (2014–2015) om Riksrevisjonens
undersøkelse av ivaretakelse av veteraner fra internasjonale operasjoner,
jf. Dokument 3:9 (2013–2014), sier Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité:
«Komiteen viser til
at en av de største utfordringene for veteraner ligger i kontakten
med det sivile hjelpeapparatet. Veteraner utgjør en liten del av
brukerne av det sivile hjelpeapparatet og kan derfor møte personell
som ikke forstår de særskilte utfordringer som veteranene har. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at det har vært vanskelig å overføre kompetanse
om veteraner til alle deler av det sivile hjelpeapparatet.»
Gitt at de største
utfordringene for veteraner nettopp har vært knyttet til kontakten
med det sivile hjelpeapparatet, virker det hensiktsmessig å videreføre
modellen med klagenemnd under Forsvarsdepartementet også for dem
som har tjenestegjort etter 1. januar 2010.