Bakgrunn
Paris-avtalen ble
et vendepunkt for det internasjonale samarbeidet på klimaområdet.
Avtalen gir en klar retning for fremtidig klimaarbeid og inneholder bestemmelser
og målsettinger for å redusere klimautslippene drastisk.
For å oppfylle forpliktelsene
haster det med tiltak både nasjonalt og internasjonalt. I denne
sammenheng har norsk industri et potensial til å ta globalt lederskap innen
utvikling av lav- og nullutslippsteknologi, rene produksjonsprosesser
og CO2-fangst og -lagring.
Klimaendringene er bl.a. et resultat av utslipp fra bl.a. energibruk,
industri, transport og landbruk og industriutslipp er globalt den
største utslippskilden, og utslippene fra denne sektoren vil forbli
høye uten et omfattende teknologiskifte.
Norge må nå ta på
seg rollen som pådriver for å få fram ny teknologi, og det vil være
avgjørende å innrette virkemidlene i klimapolitikken slik at de
kan bidra til et teknologiskifte i eksisterende industri og til
å gjøre Norge til et attraktivt område å etablere ny grønn industri
i.
For å løse klimaproblemet
trengs det store teknologisprang innenfor industriproduksjon, og
forslagsstillerne viser til at teknologiene som man foreslår å ta
i bruk innen karbonfangst og -lagring, er avgjørende for å redusere
klimautslippene fra industrielle prosesser. Det haster med tiltak,
og det må legges til rette for at gode prosjekter med gode muligheter
blir realisert. Fangst og lagring av CO2 (CCS)
vil være et viktig verktøy for å redusere CO2-utslipp og for å nå de globale
klimamålene slik de er definert i Paris-avtalen, og realisering
av CO2-fangst og -lagring
er en helt nødvendig del av det grønne skiftet og et vesentlig nasjonalt
og globalt klimatiltak.
CCS på CO2-utslipp fra forbrenning av
fossil energi og industriproduksjon er ifølge FNs klimapanel et
sentralt tiltak i arbeidet med å redusere verdens klimagassutslipp.
Det finnes flere CO2-håndteringsprosjekter
i drift verden over, men det er fortsatt svært kostbart og et stort
behov for videreutvikling av teknologiene. Arbeidet med CO2-håndtering handler derfor
i stor grad om å utvikle teknologi og bidra til kostnadsreduksjoner.
Forslagsstillerne
mener at Norge må bidra til å utvikle en kostnadseffektiv teknologi
for fangst, bruk og lagring av CO2 gjennom
realisering av tre fullskala-anlegg innen 2022, og viser til at
Stortinget i løpet av 2018 skal avgjøre veien videre for Norges
fullskala-prosjekt for CO2-fangst
og -lagring.
Etablering av et
CO2-lager på norsk sokkel
vil kunne utgjøre en viktig faktor i en større industriell hydrogensatsing
i Norge. På samme måte som bed tidligere norsk statlig satsing på
eksport av naturgass bør Norge utvikle muligheten til å forsyne
Europa med nullutslippshydrogen i industriell skala. Hydrogen er
en viktig og stadig større andel av variabel fornybar energi i Europa
og er foreløpig eneste mulige nullutslippsløsning for store skip
og transport over lengre distanser til havs. Hydrogen kan også brukes
i tungtransport og i industrielle prosesser.
CCS-satsingen i Norge
muliggjør lagring av CO2 både
fra norske og store europeiske punktutslipp og er en nødvendig katalysator
for etablering av et CCS-nettverk på tvers av landegrenser. Utredning
av lagringsplasser for CO2 vil
være et avgjørende viktig ledd i arbeidet for å få på plass fullskala-anlegg
for fangst og lagring av CO2 fra
norsk industri.
Forslagsstillerne
viser til at Statoil skal utrede hvilket potensial som finnes for
å ta imot CO2 fra både norske
og europeiske utslippskilder. Dette vil kunne bli verdens første
lager som kan ta imot CO2 fra
flere industrielle kilder. Lageret som skal utredes, vil ha potensial
til å ta imot CO2 fra både
norske og europeiske utslippskilder, og det blir verdens første
lager som kan ta imot CO2 fra
flere industrielle kilder.
Målet med prosjektet
er å fange CO2 fra tre landbaserte
industrianlegg på Østlandet og transportere CO2 med skip fra fangstområdet
til et mottaksanlegg på land som blir lokalisert på vestkysten av
Norge. Ved mottaksanlegget vil CO2 pumpes
fra skipene til tanker på land, før den sendes i rør på havbunnen
til én eller flere injeksjonsbrønner øst for Troll-feltet på norsk
sokkel.
Norge har allerede
lang erfaring med CO2-håndtering.
Siden 1996 har CO2 fra gassproduksjon
på norsk sokkel blitt injisert tilbake under havbunnen. CO2-håndteringsprosjektene ved
Sleipner, Gudrun og Snøhvit er de eneste CO2-håndteringsprosjektene i
drift i Europa i dag, og er unike i offshoresammenheng. I tillegg
er teknologisenteret på Mongstad (TCM) verdens største anlegg for
testing og utvikling av teknologier for CO2-fangst. TCM har vært i drift
siden 2012 og er en arena for målrettet utvikling, testing og kvalifisering
av teknologi for CO2-fangst
i industriell skala.
Tre prosjekter med
CO2-rensing ved industrianlegg og
ett CO2 transport- og lagringsprosjekt
har gjort for- og konseptevalueringsstudier. Tre industriklynger
i Østfold, Nordland og på Sørlandet har nylig signalisert interesse
for å følge etter. Det finnes med andre ord flere potensielle norske
CCS-prosjekter i ulike planleggingsfaser.
Regjeringen skal
legge frem og Stortinget skal behandle de prosjektene som har gjort
for- og konseptevalueringsstudier, før sommeren 2018. I investeringsfasen vil
de prosjektene som besluttes videreført, motta statsstøtte i form
av direkte subsidier over statsbudsjettet. Denne prosessen for behandling
av søknader om finansieringsstøtte har hittil vært uforutsigbar,
og den har forsinket flere av prosjektene med minst ett år. Statsbudsjettet
for 2017 støttet prosjektene, men for 2018 ble det ikke bevilget
midler til neste fase. Dette skaper usikkerhet, forsinkelser, merkostnader
og prosjektgjennomføringsrisiko.
Norge trenger en
mer forutsigbar ordning for finansiering av prosjekter for å redusere
CO2-utslipp. Den nye ordningen
bør åpne for flere aktører med ulike teknologiløsninger som kan
konkurrere på like vilkår.
Disse prosjektene
trenger også finansiering på mellomlang og lang sikt. Forslagsstillerne
mener derfor at regjeringen må utrede internasjonale erfaringer
med, og relevante modeller for, støttemekanismer på mellomlang og
lang sikt. Relevante finansieringsmodeller er de som stimulerer
til rask utvikling av CCS-prosjekter i kommersiell skala etter,
og uavhengig av, den første nødvendige statsstøtten og når nødvendig
infrastruktur og installasjoner er på plass.
Industrielle aktører
etterlyser finansieringsordninger som er forutsigbare og bærekraftige,
og som likebehandler ulike løsninger. En finansieringsmodell består av
ulike virkemidler og markedsmekanismer som varierer over tid. Det
vil være behov for å øke tilgangen på kapital og risikoavlastning
i demo-, piloterings- og investeringsfasen, i tillegg
til å benytte EØS-midlene til å støtte forskning på og utvikling
og bygging av fullskala-anlegg for fangst og lagring av CO2 i Europa. CO2-transport og -lagring representerer
en ny industri for hele Europa som Norge kan utnytte og bygge videre
på gjennom eksisterende industriell ekspertise og forsyningskjeder.
Dette vil åpne nye muligheter for fagfolk i offshoresektoren når
nedtrapping i olje- og gassproduksjonen tiltar for alvor.