Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til
at Europakommisjonen 13. mars 2018 la fram forslag til en forordning
om etablering av et europeisk arbeidsmarkedsbyrå.
Kommisjonen skriver
i sin pressemelding at det nye byrået skal sikre at Den europeiske
unions (EU) regler håndheves på en rettferdig, enkel og effektiv
måte. Det skal støtte medlemslandene i saker som angår grensekryssende
mobilitet, som fri bevegelse av arbeidstakere, utstasjonering av
arbeidstakere, koordinering av trygdeordninger og samarbeidet mellom
landene for å håndtere svart arbeid. Forslaget er en oppfølging
av den sosiale pilaren som ble vedtatt i november 2017. Byrået skal
gi informasjon til borgere og foretak, støtte opp om samarbeidet
mellom de nasjonale myndighetene og mekle og avgjøre tvister i grensekryssende
konflikter. Arbeidsmarkedsbyrået skal dekke alle sektorer.
Forslaget er til
behandling i Europaparlamentet og Rådet. I Europaparlamentet er
forslaget i en tidlig behandlingsfase. Saksordfører er nederlandske
Jeroen Lenaers (EPP). Neste komitémøte i Europaparlamentets arbeids-
og sosialkomité er 25.–26. april. Det er et uformelt arbeids- og
sosialrådsmøte i Sofia 17.–18. april. Norge er vanligvis invitert
til å delta på slike uformelle rådsmøter (statsråd/statssekretær).
Forslagsstillerne
viser til at da Stortinget godkjente EØS-avtalen (Avtale om Det
europeiske økonomiske samarbeidsområde) i oktober 1992, vedtok Stortinget samtidig
en egen EØS-lov. I loven står det i § 1 at EØS-avtalens hoveddel
«skal gjelde som norsk lov». Underforstått: Norske lover som er
i strid med avtalens hoveddel, må derfor vike.
Dette følges opp
i EØS-lovens § 2:
«Bestemmelser i lov
som tjener til å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, skal
i tilfelle konflikt gå foran andre bestemmelser som regulerer samme
forhold. Tilsvarende gjelder dersom en forskrift som tjener til
å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, er i konflikt med
en annen forskrift, eller kommer i konflikt med en senere lov.»
For at ingen skal
være i tvil, står det samme i protokoll 35 til EØS-loven: Partene
forplikter seg til å gi EØS-lovverket forrang hvis en norsk lov
er i strid med en EØS-lov.
Forslagsstillerne
viser til at EØS-avtalen er bygd på at Norge skal ha samme regelverk
som EU for alt som angår det EU kaller sitt «indre marked». Dette
omfatter EUs regelverk for den frie flyten av varer, tjenester,
kapital og arbeidskraft, EUs konkurranseregler og etableringsretten.
«Samme regelverk» betyr at når EU vedtar nye regler – eller endrer
tidligere regler – må Norge endre sine regler likedan.
Forslagsstillerne viser til at dette har provosert
store deler av norsk fagbevegelse. LO-kongressen i 2017 var derfor
like enstemmig som i 2013:
«Norske tariffavtaler
og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EUs regler.»
Forslagsstillerne
viser videre til at da Roma-traktaten ble inngått i 1957, vågde
ikke EUs regjeringssjefer å traktatfeste at enhver EU-lov skyver
til side alle nasjonale lover som den er i strid med.
Dette var det EU-domstolen
fastslo for at EU-traktatens mål om «en stadig tettere union» skulle
kunne virkeliggjøres. Det skjedde ved at EU-domstolen i 1964 la til
grunn at medlemsstatene ved å melde seg inn i EU hadde akseptert
en permanent begrensning i sine suverene rettigheter.
I Norge har man forhandlinger
mellom partene i arbeidslivet, noe som blant annet gir landsomfattende
tariffavtaler. Norge har lovregler og avtaler om tvistebehandling,
meklinger med Riksmekleren og Arbeidstilsynet skal følge opp arbeidsmiljøloven.
Både regjering og opposisjon sier seg enig i å videreføre trepartssamarbeidet
mellom de to partene i arbeidslivet og staten. Norge har ratifisert
og holdt høgt fram en rekke ILO-konvensjoner som omhandler maktforholdene
i arbeidslivet.
Et velorganisert
arbeidsliv gir gode forutsetninger for produktivitetsforbedring
kombinert med et trygt familieliv. Reguleringa av norsk arbeidsliv
har vært et forbilde for fagligpolitisk engasjement i europeiske
land.
I de kommende år
er det nødvendig med økt nasjonal og internasjonal innsats for å
fremme – ikke svekke – den norske modellen. Det er en viktig forutsetning
for å videreutvikle samholds-Norge slik at svake grupper får større
trygghet i arbeidslivet.