Bakgrunn
I forbindelse med
arbeids- og sosialkomiteens arbeid med Innst. 303 L (2016–2017)
om Endringer i arbeidsmiljøloven (varsling og arbeidstid), jf. Prop.
72 L (2016–2017), ble det påpekt av Tekna at utsendte arbeidstakere
ikke er omfattet av varslingsbestemmelsene og alle vernebestemmelsene
i arbeidsmiljøloven. Utsendte arbeidstakere er definert i arbeidsmiljøloven § 1-7.
Utsendte arbeidstakere
til Norge har derimot krav på følgende fra arbeidsgiver:
-
Minstelønn dersom
man jobber i enkelte bransjer
-
Ferie og feriepenger
etter norske regler
-
Arbeidstid og overtid
etter norske regler
-
Kost og losji betalt
av arbeidsgiver i enkelte bransjer
-
Skriftlig arbeidskontrakt
-
Et sikkert og forsvarlig
arbeidsmiljø
Forslagsstillerne
viser til at Senterpartiet i Innst. 303 L (2016–2017), jf. Prop.
72 L (2016–2017), framsatte følgende lovforslag om ny ordlyd i arbeidsmiljøloven
§ 1-7 første ledd:
«Med utsendt arbeidstaker
menes arbeidstaker som i en periode på inntil 30 dager arbeider
i et annet land enn det arbeidsforholdet vanligvis er knyttet til.»
Bakgrunnen for lovforslaget
var – og er – et behov for å definere klart og tydelig i norsk lov
hva som menes med utsendt arbeidstaker. Arbeidsmiljøloven § 1-7
første ledd lyder:
«Med utsendt arbeidstaker
menes arbeidstaker som i et begrenset tidsrom arbeider i et annet
land enn det arbeidsforholdet vanligvis er knyttet til.»
Denne ordlyden åpner
for at arbeidstakere som arbeider i et lengre tidsrom i Norge, blir
definert som utsendte arbeidstakere og slik unntatt viktige vernebestemmelser
i arbeidsmiljøloven. Senterpartiets lovforslag ble ikke vedtatt.
Det ble derimot flertall
i stortingsmøtet 1. juni 2017 for følgende anmodningsvedtak (nr.
737):
«Stortinget ber regjeringa
kome tilbake til Stortinget med forslag som sikrar at utsendte arbeidstakarar blir
omfatta av varslingsreglane i arbeidsmiljølova.»
Arbeids- og sosialdepartementet
omtaler ovennevnte anmodningsvedtak i Prop. 1 S (2017–2018). Departementet
bruker EUs utsendingsdirektiv som argument for at norske myndigheter
ikke selv kan definere begrepet «utsendt arbeidstaker» i norsk lov:
«…Det er en forutsetning
at arbeidstakeren arbeider i vertslandet i et begrenset tidsrom.
Hva som menes med begrenset tidsrom er ikke nærmere definert i direktivet.
Det må forstås slik at det kan variere, og at det ikke gjelder noen
øvre grense. Det er ikke holdepunkter, verken i direktivet eller
i praksis, for å innfortolke en adgang for medlemsstatene til å
sette en absolutt grense for hvor lenge arbeidet kan vare før alle
regler i vertslandet kommer til anvendelse.
Det legges altså
til grunn at utsendingsdirektivet er til hinder for å fastsette
en slik grense, og Regjeringen vil derfor ikke fremme lovforslag
om dette nå.»
Etter forslagsstillernes
vurdering er det feil å legge til grunn at utsendingsdirektivet
er til hinder for å fastsette en slik grense, fordi det er opp til
det norske storting å innfortolke en adgang for medlemsstatene til
å sette en slik absolutt grense. Dette vil innebære å bruke det handlingsrom
som EØS-avtalen gir mulighet for. Dersom EUs organer vil reagere
mot Stortingets vilje, er de i sin fulle rett til det, men dette
kan bare avklares ved at Stortinget først kommer med sin forståelse
av hvordan utsendingsdirektivet skal praktiseres i Norge.
Forslagsstillerne
mener arbeidstakere som arbeider i Norge i en periode ut over 30
dager, ikke skal defineres som utsendte arbeidstakere. Videre mener
forslagsstillerne det er viktig å definere tydelig sentrale begreper
i arbeidsmiljøloven. Forslagsstillerne viser til at representanter
for Senterpartiet har framsatt flere slike forslag de siste årene.
Manglende definisjon
av utsendte arbeidstakere i arbeidsmiljøloven gjør at arbeidstakere
som oppholder seg i Norge i flere måneder – gjerne med familie i
ett eller to år – ved å bli regnet som utsendt arbeidstaker, jf. arbeidsmiljøloven
§ 1-7 første ledd, ikke omfattes av viktige bestemmelser i arbeidsmiljøloven.
Forslagsstillerne mener dette medvirker til å undergrave et seriøst arbeidsliv,
og framsetter på denne bakgrunn forslag om å endre denne paragrafen,
slik at bare utsendte arbeidstakere til Norge som i et tidsrom på
inntil 30 dager arbeider i dette landet, defineres som utsendte
arbeidstakere.