Bakgrunn
Barnevernet skal
sikre gode oppvekstsvilkår og omsorg for de mest sårbare barna og
ungdommene i samfunnet. For å sikre det trengs kompetente ansatte med
trygge og gode arbeidsvilkår. Dette undergraves av anbudsutsetting,
som legger stort press på lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte.
Arbeids- og sosialdepartementet
fastsatte i juni 2005 en midlertidig forskrift (forskrift om medleverordninger
mv.) om arbeidstid i institusjoner hvor det er nødvendig at arbeidstaker
oppholder seg i lengre sammenhengende perioder for å ivareta særlige
omsorgs- eller behandlingsoppgaver innenfor forskriftens virkeområde.
Medleverkollektivene ga alternative behandlingstilbud, i hovedsak
knyttet til rus, der de ansatte bodde fast på behandlingsstedet,
gjerne sammen med familien. Arbeidet var en del av en livsstil hvor
arbeid og fritid kunne flyte over i hverandre. Veldig få ansatte
i barnevernet og andre omsorgstjenester lever og arbeider slik i
dag.
Forskriften innebærer
adgang til individuelt å avtale en ekstrem arbeidstid og setter
dermed til side arbeidsmiljølovens prinsipp om at omfattende avvik
fra ordinære arbeidstidsbestemmelser skal skje etter avtale med
fagforeninger med innstillingsrett eller ved samtykke fra Arbeidstilsynet,
slik det blir gjort i andre deler av arbeidslivet. I institusjoner
der det finnes faglig gode argumenter for medleverturnus, er det
mulig å avtale unntak med de ansattes fagforeninger, slik det gjøres
i andre deler av arbeidslivet.
Arbeidsmiljølovens
arbeidstidsbestemmelser bør også sees i sammenheng med at forskning
viser at turnusarbeid, nattarbeid og lange arbeidsdager bidrar til
økt risiko for helseskader, feilhandlinger, skader og ulykker. Det
vises til at det i NOU 2016: 1 Arbeidstidsutvalget – Regulering
av arbeidstid – vern og fleksibilitet står:
«Forskning over lang
tid har vist at særlig arbeidstidsordninger som skiftarbeid, nattarbeid
og lange arbeidstider kan innebære store helsebelastninger, samt
øke risikoen for arbeidsskader og ulykker.»
I statlige barnevernsinstitusjoner
har partene fremforhandlet en avtale om langturnus. Denne avtalen innebærer
at de ansatte jobber to eller tre døgn sammenhengende, med en uke
fri imellom. Gjennom langturnusen får de ansatte en årlig kompensasjon
for ubekvem arbeidstid, i tillegg til de tariffestede ubekvemstilleggene
for arbeid på kveld, natt og i helg. Som en følge av at kommersielle
institusjoner benytter seg av medleverforskriften, finnes det imidlertid
eksempler på at ansatte i kommersielle institusjoner årlig jobber
30 hele døgn mer enn de som er ansatt i statlige institusjoner,
for omtrent samme lønn.
Gjennom bruk av medleverforskriften
kan kommersielle aktører redusere personalkostnadene sine gjennom
å øke arbeidstiden til de ansatte, uten at dette kompenseres fullt
ut gjennom økt lønn og ulempetillegg.
Behov for kostnadsreduksjon
var et sentralt spørsmål da ansatte ved en privat barnevernsinstitusjon
ble oppsagt da de ikke aksepterte et tilbud som innebar at gjennomsnittlig
ukentlig arbeidstid i ny turnus økte fra 54 til 84 timer. De ansatte
gikk til sak, men Eidsivating lagmannsrett mente hensynet til økonomi
var tilstrekkelig for å kunne benytte medleverforskriften. Slik
denne saken viser, kan hensynet til økonomi være tilstrekkelig til
å øke arbeidstiden dramatisk for den enkelte. 84 timer i uken vil
kunne innebære over 3 000 arbeidstimer i løpet av et år mot 1 846
timer i vanlig turnusordning. Årstimetallet kan altså i noen tilfeller
ligge 1 000 timer eller mer over det som er normalarbeidstid i henhold
til arbeidsmiljøloven, og som praktiseres i vanlige turnusordninger.
Hvis belastningen for den enkelte blir for stor, kan ikke de som
bor på eller i tilknytning til institusjonen, og som har samtykket
til tilstedeværelse ut over 60 timer, trekke samtykket tilbake,
men tvinges i realiteten til å slutte i jobben.
Forslagsstiller mener
at medleverforskriften må oppheves. Forslagsstiller har samtidig
stor forståelse for at barn og ungdom har behov for å være omgitt
av personer som er tilgjengelige over lengre tidsrom, men mener
at behovet for langturnuser bør dekkes ved at institusjonene benytter
adgangen til å inngå avtale med fagforening med innstillingsrett
eller søker dispensasjon fra Arbeidstilsynet etter arbeidsmiljølovens
bestemmelser, jf. arbeidsmiljøloven § 10-12 fjerde til syvende ledd.
Forslagsstiller vil
særlig påpeke at de ansatte og deres fagforeninger i stor grad inngår
avtaler om langturnusordninger også utenfor det statlige området. Hvert
år inngås det flere slike avtaler, og arbeidsgiver som søker fagforeningen,
blir imøtekommet i nær sagt alle tilfellene. Den eneste forskjellen
er altså at forskriften fratar fagforeningene retten til kollektivt
å avtale, og vurdere den mulige helsemessige belastningen av arbeidstiden
for den enkelte.
Medleverforskriften
har blitt utvidet til å gjelde flere områder. I dag kan den benyttes
på institusjoner for personer med rus- eller atferdsproblemer, personer med
utviklingshemming, enslige mindreårige flyktninger som bosettes
i kommunene, og enslige mindreårige asylsøkere, i tillegg til barneverninstitusjoner.
Dette er de sårbare blant oss som fortjener trygge rammer. For at de
skal få det, må også de ansatte ha en trygghet, kompetanse, tilstrekkelig
bemanning og gode arbeidsvilkår.
En ny undersøkelse
utført på vegne av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
viser at 28 prosent har liten eller ingen tillit til barnevernet.
Det er alvorlig og bør derfor bety økt innsats for å styrke barnevernet. De
mest utsatte barna trenger at samfunnet tar vare på dem. Rødts prinsipielle
standpunkt er at anbudsutsetting av helse- og sosialtjenester bør
avvikles. I tillegg er det behov for å øke både kompetansen og bemanningen
i barnevernet, slik både interesseorganisasjoner og fagbevegelsen
har krevd lenge. Fellesskapets penger som er bevilget til barnevern,
bør gå til disse barna og ikke til noen få som beriker seg på disse
tjenestene. Man må stanse ordninger motivert av rent økonomiske
årsaker, som kan øke presset på ansatte med et stort ansvar og en
krevende jobb.