Bakgrunn
Allmenngjøring av
tariffavtaler gir en mulighet til å lovfeste et generelt minstelønnsgulv
innen enkelte tariffområder. I tillegg til lønn kan også
andre betingelser som de fagorganiserte har forhandlet fram, bli
gjort gjeldende som «ufravikelige minstevilkår» for alle. Det kan
for eksempel gjelde utgifter til reise, kost og losji, arbeidstøy eller
annet.
Muligheten for å
allmenngjøre tariffavtaler ble innført i forbindelse med Norges
tilslutning til EØS i 1994, ut fra bekymring for effektene arbeidsinnvandring
ville kunne ha på det norske arbeidsmarkedet. Det gikk imidlertid
over ti år før loven ble benyttet for første gang. Dette skjedde
i 2004, samme år som ytterligere ti land ble medlemmer av EU.
Allmenngjøringslovens
uttrykkelige formål er å sikre utenlandske arbeidstakere lønns-
og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har,
samt å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet.
Loven inneholder også andre bestemmelser knyttet til etterlevelse,
som informasjons- og påseplikt, innsynsrett for tillitsvalgte og
et solidaransvar for lønn og feriepenger. I bransjer som er omfattet
av allmenngjøringsvedtak, stopper ikke bedriftenes ansvar ved egne
ansatte; bedriftene må også sikre at underleverandører oppfyller
kravene.
Det første allmenngjøringsvedtaket
i Norge gjaldt tre ulike tariffavtaler innenfor bygg-, elektro-
og verkstedfag på syv landbaserte petroleumsanlegg. Fra 2005 til
2011 kom Tariffnemnda med ytterligere 13 vedtak, hvorav de fleste
var enten om utvidelser eller videreføringer av tidligere avtaler.
Det er også eksempler på at vedtak om allmenngjøring ikke har blitt
videreført, f.eks. ble vedtaket om allmenngjøring for enkelte petroleumsanlegg
på land ikke fornyet etter 2010. Per i dag har ni områder fått tariffavtalene
allmenngjort: bygg, skips- og verftsindustri, jordbruk og gartneri,
renhold, fiskeindustri, elektrofagene unntatt offshore, godstransport
på vei, turbussjåfører og overnatting, servering og catering.
For at allmenngjøring
skal bli innført, må det dokumenteres at utenlandske arbeidstakere
utfører eller kan komme til å utføre arbeid på vilkår som er dårligere
enn den som gjelder etter landsomfattende tariffavtaler for vedkommende
fag eller bransje. Det er den statlig oppnevnte Tariffnemnda som
har ansvaret for å ta den endelige avgjørelsen om allmenngjøring.
Allmenngjøringen er tidsbestemt og opphører automatisk dersom ingen
av partene i arbeidslivet ønsker å fornye den i kjølvannet av en
ny tariffavtale.
Lov om allmenngjøring
av tariffavtaler ble sist evaluert av Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2005. Under regjeringen Stoltenberg II ble det tatt flere grep for
å styrke kontroll med og overholdelse av allmenngjøringsforskriftene.
Det kreves omfattende
dokumentasjon for å få igjennom et vedtak om allmenngjøring, og
forslagsstillerne mener det bør gjøres følgende grep for å forbedre allmenngjøringsordningen:
-
Forenkle kravene
til dokumentasjon.
-
Innføre omvendt bevisførsel,
det vil si at vedtak om allmenngjøring ikke skal kunne oppheves
før det er fremskaffet dokumentasjon på at det ikke lenger er behov.
-
Utvide allmenngjøringsperioden
fra to til fire år.