Tillitsledelse
i skolen
Tillitsledelse forutsetter
sterkere relasjoner og bedre dialog med de ansatte. Tillit bygges
i dialog mellom ledere og ansatte, men også gjennom et fungerende partssamarbeid.
En tillitsreform forutsetter gode rammevilkår for organisasjonsarbeid
på skolenivå. Dette vil i hovedsak løses på kommunalt og fylkeskommunalt
nivå, men klart uttrykte forventninger fra nasjonalt hold skal gi
retning til arbeidet. Konkret må det være en målsetting å redusere
unødvendig rapportering, testing og innføring av ulike pålagte programmer
og metoder. Med dette følger et tilsvarende ansvar hos lærerne for
å vurdere hvilke metoder og verktøy som er best egnet i det pedagogiske
arbeidet, og at lærerne gis gode muligheter til kompetansepåfyll.
Det er et særskilt
ledelsesansvar å se til at lærere har tilfredsstillende kompetanse,
og at yrkesutøvelsen er i tråd med forventninger og krav som stilles
til lærerrollen. Det forventes blant annet at lærere skal kunne
anvende systematisert, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
Lærere må bruke sitt faglige skjønn i mange komplekse utfordringer.
Dette er situasjoner som for eksempel ikke kan håndteres av ulike
masseproduserte pedagogiske programmer. Tillitsbasert ledelse handler om
å anerkjenne behovet for faglig skjønn som en viktig del av lærerprofesjonens
yrkesutøvelse, og at lærerne får rammer som gjør dette mulig.
Forslagsstillerne
vil påpeke at en tillitsreform ikke betyr at storting, regjering
og lokale skolemyndigheter avstår fra å ha meninger om skoleutviklingen,
ta skolepolitiske initiativ eller stille tydelige forventninger
til skoleeiere, skoleledelse og lærerne. Like fullt er det viktig
å understreke skolemyndighetenes legitime rett og plikt til å utøve
kontroll og sikre at de har tilstrekkelig kunnskap og styringsinformasjon
om skolens kvalitet og måloppnåelse.
Når man opplever
tillit, vil man som regel yte mer tilbake. Hvis mekanismene i tillitsbasert
ledelse fungerer, får man mer innovasjon, mindre byråkrati – og
bedre opplæring for elevene. Forslagsstillerne vil skape en skole
der lærere og skoleledere gis mer tillit til å vurdere hva deres
elever trenger, og hvordan de skal evalueres og følges opp. Det
gir større frihet til å konsentrere seg om undervisning og læring.
Derfor bør en avbyråkratisere skolen ved å fjerne tidstyver og unødvendig
rapportering og dokumentasjon.
En tillitsreform
hviler på profesjonenes evne og vilje til å ta ansvar for utviklingen
i skolen, basert på overordnede mål og ønsker satt av Stortinget,
en forsknings- og kunnskapsbasert praksis og en grunnleggende og
uttalt tillit til lærernes og skoleledernes faglige arbeid og vurderinger.
Økt tillit gir også økt ansvar.