Bakgrunn
Oppdrettsnæringen
har blitt en stor og viktig næring i Norge. Næringen sysselsatte
7 270 personer direkte i produksjon av laks og ørret i 2016. Samme
år ble det produsert over 1,3 millioner tonn fisk.
Næringen er en økonomisk
suksesshistorie. Den økonomiske suksessen bygger på at de får bruke
areal som tilhører fellesskapet i Norge, og utnytte den kapasiteten
til produksjon. De utnytter med andre ord grunnrenten. Samtidig
er ikke alltid eierskapet der oppdrettsanlegget ligger. Nord-Norge
er et eksempel på det.
Rapporten «Konjunkturbarometer
for Nord-Norge», som kom i 2017, viste at om lag halvparten av oppdrettsaktiviteten
i landsdelen har eiere fra Sør-Norge eller utlandet. Ser man på
driftsresultatene fra næringen i 2015, var det ingenting som gikk
til Finnmark. Nord-Norges andel av driftresultatet gikk ned fra
59 til 46 prosent fra 2008 til 2015.
Oppdrettsnæringen
har blitt en kapitalsterk næring. I dag er eiernes andel av verdiskapingen
oppe i mellom 60 og 70 prosent, mens den var nede på om lag 20 prosent
før år 2000, ifølge konjunkturbarometer for Nord-Norge.
Det at næringen driver
denne aktiviteten, skaper konflikt mellom den tradisjonelle bruken
av områdene til fiskeri og oppdrettsaktiviteten. Fiskere hevder
at oppdrettsanleggene på ulikt vis ødelegger eller reduserer fisket
i området.
Det er også konflikt
mellom oppdrett og miljø. Oppdrettsanleggene har store utslipp av
slam (avføring og matrester), rømning svekker villaksstammen i elvene,
lakselus påvirker villaksen osv. Det er også konflikt mellom oppdrett
og friluftsliv, der det blant annet er et syn på anleggene som en
estetisk forurensning av viktige friluftsområder.
På bakgrunn av dette
virker det rimelig at næringen må betale en avgift. Dette vil være
en måte å prise inn ulempene næringen påfører omgivelsene i prisen
på sluttproduktet.