Bakgrunn
I dag er det krav
om at personar som har fylt 75 år, må ha helseattest for at førarkortet
skal vere gyldig.
Statens vegvesen
utarbeidde i 2010 ein rapport – Høyrisikogrupper i vegtrafikken.
Der konkluderer ein
med følgjande:
«Om man peker ut
eldre personer som et sikkerhetsproblem (risikable bilførere) og
ut fra deres kronologiske alder kategoriserer disse som en homogen gruppe,
ser man bort fra viktige forskjeller mellom individer og grupper
av individer som er basert på andre faktorer.
Eksempler på slike
forhold er helseaspekter, kjønn, etnisk bakgrunn, boforhold og økonomiske
forutsetninger. Dette er forhold som virker inn på individers reisevaner
og deres tilgang til trafikksikre kjøretøy og sikkerhetsutrustning
i kjøretøyene. Det er ikke noe i resultatene fra prosjektet som
taler for en generell begrensning av bilkjøring og førerkortinnehav
for en viss aldersgruppe eldre personer.»
Vidare:
«Det er ikke noe
i resultatene fra prosjektet som taler for en generell begrensning
av bilkjøring og førerkortinnehav for en viss aldersgruppe eldre
personer.»
Danmark fjerna tidelegare
i år kravet om helsetesting av eldre bilførarar, og verken
Sverige eller Tyskland har hatt eit slikt krav. Ulukkesstatistikken
i Tyskland og Sverige, som ikkje har krav til helsetesting, skil seg
ikkje frå land som har testing, slik at det er grunnlag for å hevde
ein ulukkesreduserande effekt av testinga.
Kravet om helsetesting
etter ein viss alder medfører mykje arbeid for helsepersonell og
for førarkortmyndigheitene som kan synast unødvendig.
I svar på skriftleg
spørsmål frå stortingsrepresentant Ivar Odnes om det finst dokumentasjon
på at kravet om helseattest medfører reduserte ulukkestal der personar
i aktuell aldersgruppe er årsak til ulukka, svarar statsråd Ketil
Solvik-Olsen følgjande (jf. Dokument 15:1056 (2017–2018)):
«Det er aktuelt å
vurdere å vidareutvikle dagens reglar om helseattest for førarkort
i lys av dagens kunnskap og erfaringar frå andre land, særleg om
vi kan gjere det enklare både for dei som har førarkort og for styresmaktene,
samstundes som trafikktryggleiken ikkje blir skadelidande.
Aldersgrensa for
helseattest blei auka frå 70 til 75 år i 2013 særleg på grunn av
betre helse blant eldre. Det er viktig for trafikktryggleiken at
dei som køyrer bil oppfyller naudsynte krav til helse. Aldringsprosessen
fører til at funksjonar som er viktige for å køyre sikkert, blir svekka
og med aukande alder følgjer oftare sjukdom og auka medisinbruk.
Hos eldre kan det og vere helsetilstander som kvar for seg ikkje
er til hinder for å køyre bil på ein forsvarleg måte, men der summen
av tilstandane kan føre til auka risiko.»
Statsråd Bent Høie
svarar følgjande på spørsmål frå same representant om kor mykje
tid og ressursar helsevesenet nyttar på kontroll (jf. Dokument 15:1055
(2017–2018)):
«Det er Samferdselsdepartementet
som er ansvarleg departement for førarkortforskrifta. Helsedirektoratet
har utarbeidd helsekrava som er vedlegg til forskrifta på vegne
av Vegdirektoratet.
Frå 2013 vart det
eit krav at førarkortet alltid skal ha påteikna gyldigheitstid og
eventuelle vilkår for kvar einskild klasse. Aldersgrensa for helseattest
vart samstundes auka frå 70 til 75 år. Dei fleste av EU-landa har
ei liknande ordning som Noreg. Ved fornying etter fylte 75 år, må
søkar legge fram ein vanleg helseattest med inntil 3 års gyldigheit.
Etter fylte 78 år kan helseattest skrivast ut med inntil 2 års gyldigheit.
Ordninga kan mellom anna fange opp eldre førarar med høg helserisiko
som elles ikkje ville gått til legen. Det er viktig for trafikktryggleiken
at dei som køyrer bil oppfyller naudsynte krav til helse.
Helsedirektoratet
reknar at den samla årsverksinnsatsen ved helseundersøkingar for
personar som får fornya førarkort ved 75-, 78- og 80-årsalder utgjer
om lag 10 årsverk.
Talet årsverk for
helseattestane ved 75 års alder utgjer ca. 4,5.
For å rekne ut den
samfunnsøkonomiske kostnaden knytt til krav om fornying av helseattest
etter 75 år, er det fleire faktorar som må utgreiast, mellom anna
om kravet medfører reduserte ulukkestal.
Tala for 2017 syner
at i aldersgruppa over 75 år var det 2534 tilrådingar til politiet
om inndraging frå fylkesmannen, av 8991 totalt. Fleirtalet av desse
sakene, 1666 saker, var i sjukdomskategorien ‘kognitiv svikt’. Etter Helsedirektoratet
si vurdering vert mange av desse fanga opp nettopp på grunn av kravet
til helseattest ved fylte 75 år og 78 år.
Eg syner elles til
svar frå Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på spørsmål 1056,
som peikar på er det aktuelt å vurdere å vidareutvikle gjeldande
reglar i lys av ny kunnskap og røynsler frå andre land, særleg om
vi kan gjere det enklare både for dei som har førarkort og for styresmaktene,
samstundes som trafikktryggleiken ikkje vert skadelidande.»
Forslagsstillarane
meiner informasjonen som ligg føre frå statsrådane, og det faktum
at Tyskland og Danmark har lempa på krava til helseattest, gjev
grunnlag for ei ny vurdering av kravet også i Noreg.