2.
Utredning av forbud mot prisdiskriminering for dominerende leverandører
De største kjedene
i Norge har i dag de beste innkjøpsbetingelsene. Jo større volum
som kjøpes inn, jo bedre betingelser. Av Oslo Economics trekkes
dette frem som det mest betydningsfulle etableringshindret for nye
aktører. Små, nyetablerte kjeder, butikker eller nettaktører kan
vanskelig konkurrere, fordi de aldri vil få så gode innkjøpsbetingelser
som de store og etablerte:
«Dette skyldes at
marginene på detaljistleddet er forholdsvis lave, samtidig som varekostnaden
står for en svært stor del av de totale kostnadene. De relative volumgevinstene
i innkjøp gjør at det er svært utfordrende for en liten
og nyetablert aktør å oppnå innkjøpsbetingelser som gir rom for
lønnsom drift – i konkurranse med aktører med relativt bedre innkjøpsbetingelser»,
heter det i rapporten.
I en bransje med
sterk konkurranse på pris, blir det dermed tilnærmet umulig for
nye aktører å etablere seg, hvilket opprettholder den sterke konsentrasjonen
i markedet.
Det er heller ikke
slik at nyetableringer bare kan finne alternative leverandører.
Den høye konsentrasjonen i leverandørleddet gjør også at leverandørene
har så sterke merkevarer at butikker vanskelig kan konkurrere uten
å ha disse representert i sitt utvalg.
For nyetableringer
dannes det da et nesten umulig bilde: Det finnes ingen vei utenom
mange av de store leverandørene, men det er omtrent umulig å oppnå
konkurransedyktige innkjøpsbetingelser.
Også for etablerte
kjeder kan dominerende leverandørers markedsmakt skape utfordringer
for både utvalg og priser. Blant annet kan de sterke insentivene
til å oppnå høyt volum fra én leverandør presse kjedene til lojalitet,
slik at dette går ut over utvalget av andre leverandører.
Det er begrenset
med innsyn i forhandlingene i sektoren, men sammenhengen mellom
volum og pris ser ut til å være større enn hva som kun gjenspeiler
volumbesparelsene til leverandørene. Presset på volum kan bidra
til at mindre leverandører presses ut, da det kreves et så stort
volum at det ikke blir plass til flere leverandører i hyllene. Det
er også bekymringsverdig at det er muligheter for å la forhandlinger
i én kategori påvirke prisene i en annen kategori. Alt tyder på
at i våre naboland er forskjellene i innkjøpsbetingelsene betydelig
mindre enn i Norge.
En praksis med lik
pris for et likt volum per leveranse av samme vare (ekskludert eventuelle
transportkostnader) fra dominerende leverandører i en kategori,
vil styrke konkurransen i leverandørleddet og fjerne etableringshindre
i butikkleddet. Dette vil på sikt kunne både redusere priser og
styrke utvalget i norske dagligvareforretninger.
Like innkjøpsbetingelser
vil føre til styrket konkurranse overfor forbruker, både mellom
eksisterende kjeder og nyetableringer, og på sikt vil det kunne
gjøre det lettere å ta inn andre leverandører, hvilket også vil
styrke konkurransen i leverandørleddet.
På denne måten kan
et slikt forbud utjevne makt i verdikjeden for mat og dagligvarer
i Norge.
Forslagsstillerne
mener derfor det må utredes med sikte på å innføre et forbud mot
prisdiskriminering for dominerende leverandører innen en gitt kategori.
Dominerende leverandører har allerede i dag betydelig prissettingsmakt,
og det er å forvente at en slik regulering vil kunne gi høyere innkjøpspriser
til de aktørene som i dag har best betingelser, men lavere innkjøpspriser
til de med dårligere. De med dårligere betingelser i dag vil dermed
kunne drive ned prisene til forbruker, i tillegg til at et viktig
etableringshinder fjernes. Konkurransen vil dermed ikke være definert
av størrelse, men evnen til å drive effektivt og tilby forbrukerne
et best mulig tilbud.
Forslagsstillerne
viser til at konkurranseloven § 11 d) kan være et utgangspunkt,
men at den i dag ikke synes effektiv, da den etter hva forslagsstillerne
kjenner til, ikke har vært anvendt i slike situasjoner av konkurransemyndighetene.
En utredning bør
kartlegge effekter både for forbruker, i butikkleddet og i leverandørleddet.
Utredningen bør også kartlegge forskjellene i innkjøpsbetingelser
i Norge og sammenlignbare land som Danmark og Sverige. Utredningen
må videre ta hensyn til hele prisbildet, herunder rabatter og andre
økonomiske ytelser. Utredningen bør ikke avgrenses til bare å vurdere
dominerende aktører i konkurranserettslig forstand, men vurdere om
en slik regel skal gjelde alle med betydelig markedsmakt – en markedsandel
på over 30 pst. En utredning bør også vurdere hvorvidt man må iverksette
tiltak for å hindre utnyttelse av betydelig markedsmakt også fra
innkjøpernes side. I utredningen bør man blant annet se til tysk
og finsk konkurranselovgivning.