Bakgrunn
Formålet med kontantstøtten,
slik den er formulert i kontantstøtteloven, er å bidra til at familiene
får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell
valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn, og at det blir
mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg
fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes. Fra august 2012
har kontantstøtten kun vært aktuell for ettåringer, og ifølge tall
fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) har 60 pst. av de
aktuelle barnekullene benyttet seg av kontantstøtten i et kortere
eller lengre intervall i perioden 2012–2014.
Andelen brukere fra kontantstøttelovens ikrafttredelse
i 1998 og frem til i dag har naturlig nok gått ned parallelt med
at barnehagedekningen har gått opp, men likevel er det altså tydelig
at familier fremdeles benytter seg av fleksibiliteten som kontantstøtten
gir.
Når det gjelder formålet
med kontantstøtten, er det ingenting som tilsier at det i dag er
mindre viktig at familien får reell valgfrihet til selv å ta seg
av sine ettåringer – snarere tvert imot. Det er behov for mer forskning på
effekten av den massive økningen i barnehagedekning for småbarn
(1–3 år), men det man vet per i dag, er at lange barnehagedager
fører til økt stressnivå hos de minste. I tillegg vet en at trygghet
og tilknytning er avgjørende for utviklingen av små barns identitet
og selvfølelse. Derfor er det helt avgjørende med god kvalitet på
voksenomsorgen i barnehagene. Men denne kunnskapen understreker
også betydningen av at foreldre får muligheten til å vurdere hva
som er best for den enkelte ettåring, og velge omsorgsform deretter.
En rekke offentlige
utredninger har de siste årene tatt til orde for å avvikle kontantstøtten.
Ingen av disse argumenterer med at det er til barns beste å begynne
i barnehagen så snart de fyller året. Argumentasjonen går i hovedsak
langs tre linjer som til dels krysser hverandre, hvorav den første
er hensynet til arbeidslinjen. Det hevdes at kontantstøtten bidrar
til å holde kvinner borte fra arbeidslivet, og da i overveiende
grad kvinner med innvandringsbakgrunn. Hvilket bringer oss til det
andre motargumentet: Kontantstøtten hindrer integrering. Til sist
har det også blitt hevdet at kontantstøtten hindrer likestilling.
Kontantstøtten var
aldri ment som et integrerings- eller likestillingstiltak. Den var
ment som en familieordning som styrker foreldrenes valgfrihet, og
slik har den også fungert og fungerer fortsatt for de drøyt 49 000
foreldrene som mottok kontantstøtte i løpet av 2015 (tall hentet
fra Statistisk sentralbyrå (SSB)). Det er derfor ingenting som tilsier
at kontantstøtten ikke fungerer i henhold til det som er lovens
intensjon, og det er heller ingen som har påvist at dens avvikling
vil ha de positive effektene som er ønskelig på andre områder, som
for eksempel integrering.
Det man derimot vet,
er at det er en rekke andre faktorer som har betydning for innvandrerkvinners
manglende tilknytning til arbeidsmarkedet. De fleste av
disse faktorene kan samles under kategoriene kultur og kompetanse.
Svake språkferdigheter og lavt utdanningsnivå er blant de største
utfordringene på kompetansesiden, mens kjønnsrollemønster og familieforståelse
er en del av kulturen som gjør at mange innvandrerkvinner tar hovedansvaret
for barneomsorgen. I Fafos familieundersøkelse fra 2009 fastslår Kavli og Nadim at holdningene til kvinners
yrkesaktivitet og hva som er best for barna, er mer avgjørende enn
økonomiske insentiver når det gjelder hvorfor innvandrerkvinner
i overveiende grad er hjemme med småbarn (0–3 år). De innfører i denne
sammenheng en nyttig distinksjon mellom kontantstøttemottakere og
kontantstøttebrukere. Brukerne er
dem som har et reelt valg i den forstand at de har en jobb å gå
til, slik at kontantstøtten dermed blir en avgjørende faktor for
hvorvidt de blir hjemme med ettåringen sin, mens for mottakerne
fungerer kontantstøtten som en økonomisk overføring til noen som
ville vært hjemme med barna uansett. For de fleste innvandrerkvinnene
med svak tilknytning til arbeidsmarkedet fungerer kontantstøtten
altså ikke som en endringsagent, verken i den ene eller
andre retningen, med hensyn til arbeidsdeltakelse.
Denne antakelsen
styrkes hvis man ser til Norges naboland, som ikke har en tilsvarende
statlig kontantstøtteordning. Hvis forventningen er at avvikling
av kontantstøtten fører til høyere arbeidsdeltakelse blant innvandrerkvinner,
er det rimelig å anta at arbeidsdeltakelsen nettopp er høyere i
tilsvarende land som ikke har kontantstøtte, men slik er det ikke.
Snarere tvert imot. Norge har høyere sysselsetting i disse gruppene enn
både Sverige og Danmark (Tall fra Indicators of Immigrant Integration
2015. Settling in. OECD/European union 2015 viser at Norge
sysselsetter 66 pst. av utenlandsfødte kvinner, mot 60 pst. og 59
pst. i henholdsvis Danmark og Sverige). Selvsagt er ikke kontantstøtten
årsaken til dette, men det er heller ikke grunn til å fastslå at
avvikling av den i seg selv vil føre til økt sysselsetting, slik
det ofte fremstilles i debatter om kontantstøtten.
For å gjøre noe med
den svake arbeidstilknytningen blant innvandrerkvinner må man, i
stedet for å fjerne et velferdsgode som styrker alle barnefamiliers
valgfrihet, iverksette målrettede tiltak knyttet til disse kvinnenes kompetanse
og kulturelle barrierer. Når det gjelder holdninger som utgjør en
utfordring for familielivet, er det i særskilt grad et svakt likestillingsperspektiv
som bidrar til å holde kvinnene utenfor arbeidslivet. Å endre slike
holdninger tar tid, og her er skolen en avgjørende arena. En ser
at disse holdningene endres bare i løpet av en generasjon, noe som
kommer til syne i statistikken over andre generasjons innvandrerkvinner
som i mye større grad tar høyere utdanning og er arbeidsaktive.
Å hevde at kontantstøtten
i seg selv hindrer likestilling, i innvandrerbefolkningen eller
befolkningen for øvrig, er både historieløst og perspektivløst.
Det har tatt lang tid for norske kvinner å komme dit de har kommet, og
når man ser på lønnsstatistikkene, skjønner man at det fortsatt
er en vei å gå. Denne veien bør for øvrig ikke innebære at foreldre
skal fratas muligheten til å prioritere omsorg for ettåringen sin
fremfor raskest mulig retur til arbeidslivet. Heldigvis ser en at
flere og flere fedre også benytter seg av muligheten til å ta slike
familievennlige verdivalg. I 2015 var én av fire kontantstøttemottakere
menn, mot én av ti i 2008. Styrkingen av kontantstøtten som Kristelig
Folkeparti har kjempet gjennom de siste årene, er viktig i så måte.
Forslagsstillerne
er også glade for gjennomslaget Kristelig Folkeparti fikk høsten
2017 for en fleksibel kontantstøtte. Den tilrettelegger for en roligere
barnehagestart for ettåringer gjennom at kontantstøtten kan tas
ut i forskjellige grader dersom foreldrene tenker at det hadde vært
fint å begynne med kortere dager eller et par barnehagedager i uken.
Dette bidrar til økt valgfrihet og bedre tilpasning av hverdagen
til den enkelte familie og det enkelte barns behov.
Våren 2017 fikk regjeringen
flertall for en endring som går i motsatt retning for mange familier,
nemlig en innføring av 5 års botidskrav knyttet til kontantstøtten. Forslagsstillerne
mener dette er en problematisk ekskludering av en gruppe familier
fra en universell ordning som skal bidra til å gi de minste barna
den tryggheten de trenger i livets første fase, og gi familier økt
fleksibilitet. Det viste seg også raskt at lovendringen hadde flere
uheldige og til dels utilsiktede konsekvenser, og derfor fremmet
representanter fra Kristelig Folkeparti i oktober 2017 et forslag
om at regjeringen skulle endre innretningen på botidskravet slik
at det kun skulle gjelde mottaker, jf. Dokument 8:43 S (2017–2018).
Dessverre fikk ikke Kristelig Folkeparti flertall for dette forslaget,
til tross for at flere partier signaliserte tidlig at de så behovet
for en slik endring av botidskravet.
Som familiepartiet
vil Kristelig Folkeparti fortsatt stå på barnas og foreldrenes side
i denne saken, og forslagsstillerne mener det er dypt urettferdig
at noen familier skal utestenges fra kontantstøtteordningen med begrunnelse
i utfordringer som bør møtes på andre måter. Forslagsstillerne ønsker
å styrke språkopplæringen og trappe opp tiltak som kan senke terskelen
inn til arbeidslivet for innvandrerkvinner.