I Prop. 151 S (2016–2017)
varslet regjeringen en utdanningsreform for Forsvaret. Gjennom behandlingen
av Innst. 62 S (2016–2017) fikk regjeringen et flertall for dette
forslaget på Stortinget. Like fullt skrev partiene bak langtidsplanen
for Forsvaret at forutsetningen for tilslutningen til reformen var
at de forventede innsparingene ved utdanningsreformen ikke skulle
gå på bekostning av utdanningskvaliteten:
«Flertallet viser
videre til at ressursfrigjøringspotensialet gjennom de foreslåtte
endringene i Forsvarets utdanningssystem i langtidsplanperioden
er beregnet til om lag 530 mill. kroner, tilsvarende en femtedel
av dagens totale kostnader. Samtidig merker flertallet seg at forsvarssjefen
i sine kommentarer til langtidsproposisjonen er bekymret for at
innsparingspotensialet innen utdanning er vel optimistisk. Flertallet
forutsetter at utdanningsreformens vektlegging av innsparing, effektivisering
og rasjonalisering ikke skal gå på bekostning av utdanningskvaliteten.»
Forsvarssjefen advarte
allerede før Stortinget vedtok langtidsplanen for Forsvaret, mot
å vedta en stor utdanningsreform i Forsvaret som en del av vedtakene knyttet
til langtidsplanen. I sin kommentar til langtidsplanen skrev forsvarssjefen
blant annet at
«min anbefaling var
å vente med strukturelle endringer inntil Forsvaret har implementert
ny militær ordning og erfaringer med denne var kartlagt. Regjeringen
anbefaler imidlertid en omfattende omlegging av utdanningssystemet
uten at erfaringer av ny militær ordning foreligger og tilsynelatende
uten at konsekvensen av løsningen er grundig vurdert. Jeg er bekymret
for at manglende konsekvensvurderinger kan bidra til et vel optimistisk
innsparingspotensial innen utdanning».
I Innst. 62 S (2016–2017)
ble det advart mot svært optimistiske anslag for innsparingene Forsvaret
skulle gjøre, blant annet innenfor utdanning. I innstillingen viste
representantene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
blant annet til at
«det i proposisjonen
sies at besparelser knyttet til personellstrukturen er beregnet
til i overkant av 22 mrd. kroner over 20 år. Disse medlemmer har
merket seg at det er redusert antall ansatte som bidrar til reduserte kostnader,
samt redusert betaling under utdanning i Forsvaret. Regjeringen
legger til grunn at bemanningen skal reduseres med om lag 1 400
årsverk frem mot 2020. Disse medlemmer ser ikke at Forsvarsdepartementets antakelse
om frigjøring av 1 400 årsverk og besparelser på 22 mrd. kroner
er konkret dokumentert, og finner besparelsen usikker. Disse medlemmer
kan heller ikke se at utdanningsreformen vil gi så store innsparinger som
antatt, og disse medlemmer er i tvil om den faktisk bør gjennomføres
slik den er presentert i proposisjonen».
Videre skrev representantene
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre at
«disse medlemmer
deler forsvarssjefens vurdering og mener Stortinget ikke bør vedta
en omlegging av utdanningssystemet i Forsvaret før det er høstet
mer erfaringer med omleggingen av ny militær ordning. Disse medlemmer
forventer også at selve omleggingene og konsekvensene presenteres
i en egen sak for Stortinget».
Forsvarssjefen besluttet
i november 2017 hvordan oppdraget knyttet til utdanningsreformen
skal utføres. Ifølge Norges Offisersforbund ble planen for gjennomføringen
rapportert til Forsvarsdepartementet på samme tidspunkt, samtidig
som det ble advart mot at den foreslåtte løsningen innebærer en
høy risiko.
Forslagsstillerne
har mottatt en rekke bekymringsmeldinger fra folk i Forsvaret om
konsekvensene for utdanningskvaliteten i Forsvaret. En del av disse
bekymringene målbæres av nettopp Norges Offisersforbund. Forbundet
skriver at deres hovedbekymring gjelder utviklingen av Stabsskolen,
krigsskolene og befalsskolene. Forbundet advarer mot en situasjon
der
«Offiserer uten erfaring,
skal sammen med befal med vesentlig kortere utdanning, settes til
å lede vernepliktige inne til førstegangs tjeneste».
Norges Offisersforbund
konkluderer med at forbundet
«anbefaler Stortinget
å be om å få seg forelagt en sak fra Regjeringen om hvordan utdanningsreformen
skal gjennomføres. Denne presentasjonen bør omhandle en beskrivelse
av dagens ordninger og fremtidig ordning, samt en vurdering av kvalitet
av disse ordningene sett mot hverandre».