Bakgrunn
Barnevernet møter
de mest sårbare barna og familiene i samfunnet. Målet er at alle
barn i Norge skal vernes mot omsorgssvikt og overgrep. Barn som
sviktes, skal sikres kvalitetsmessig gode tilbud med omsorg og beskyttelse.
Det er viktig at
omsorgen og tjenestene til barnevernet er organisert slik at barn
og deres omsorgspersoner får tidlig, nødvendig og sammenhengende
hjelp, oppfølging og bistand, og at ressursene brukes effektivt.
Barnevernet skal forebygge omsorgssvikt og iverksette ytterligere
tiltak dersom situasjonen til barnet tilsier at det er nødvendig.
Forebygging og iverksetting av andre tiltak involverer ofte andre
instanser, som skole, helsesøstertjeneste, fastlege, sykehus o.l.
Godt samarbeid mellom ansatte i disse instansene vil ofte være avgjørende
for at barna og foreldrene opplever at hjelpen er god og henger
sammen.
Ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) hadde 54 620 barn barnevernstiltak i 2016. Ved
utgangen av 2016 var 994 barn plassert i en barnevernsinstitusjon
(Kilde: SSB). Samlet finnes det om lag 1 000 institusjonsplasser,
hvorav 45 prosent er offentlig drevet. Av de private institusjonsplasser
er de ideelles andel stadig synkende (Kilde: Ideelt barnevernsforum).
Institusjonsbarnevernstjenesten er en oversiktlig tjeneste som ivaretar
svært sårbare barn og deres omsorgspersoner, samtidig som den forvalter
viktige rettssikkerhetselementer i samfunnet. Det har – som forutsatt
i barnevernsreformen - vært en nedgang i bruken av institusjonsplasser.
Ifølge SSBs oversikt, publisert 21. oktober 2016, fremgår det at
antall oppholdsdager i offentlige barnevernsinstitusjoner går ned,
mens antallet oppholdsdager i private institusjoner øker. Når det
gjelder årsverk, steg antallet i institusjoner drevet av det offentlige
eller ideelle organisasjoner med 1 prosent fra 2014 til 2015, mens
økningen i andre private (kommersielle) virksomheter var på 21 prosent.
Innslaget av private,
kommersielle barnevernsvirksomheter er etter forslagsstillernes
mening uheldig. Hvert barn og hver familie er i en unik og sårbar
situasjon og må ivaretas på best mulig måte. I et system med anbudsbyråkrati
og store kommersielle aktører risikerer man at et ønske om fortjeneste
blir viktigere enn barnets beste når hjelpetiltak skal velges. Derfor
er barnevernet uegnet for konkurranseutsetting.
Personalkostnader
utgjør den desidert største andelen av driftsutgiftene til barnevernsinstitusjonene.
For å hente ut fortjeneste fra drift av barnevernsinstitusjoner er
det få andre muligheter enn å kutte i personalkostnader, enten ved
å holde lønningene lave eller ved å begrense antall ansatte. Et
konkurranseutsatt barnevern er derfor også en trussel mot arbeidsvilkårene
i sektoren.
Tilfeller der kommersielle
aktører henter ut stort utbytte av det offentliges midler og driver
butikk med barnevernstjenester, er alvorlig og må stanses. Barnevernet
må etter forslagsstillernes mening fortrinnsvis drives av det offentlige
selv, samt ideelle aktører med langsiktige avtaler.
Idelle aktører som
tilbyr helse- og sosialtjenester, har vært og er viktige samarbeidspartnere
for velferdsorganisering og -tilbud i Norge. Tjenester i regi av
Norsk Folkehjelp, Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og andre ideelle
virksomheter bidrar med kvalitet, utvikling og utålmodighet på vegne
av mennesker med store omsorgsbehov.
Ideelle tilbydere
har som oftest egenverdi i oppdrag fra medlemmer eller stiftere.
De baserer seg ikke på økonomisk fortjeneste og har ofte et betydelig
innslag av frivillige bidragsytere. Et offentlig samarbeid med ideelle aktører
om en kvalitetsmessig god utvikling, organisering og drift av barnevernsinstitusjoner
og -plasser er naturlig og i tråd med den norske velferdsmodellen.
Det er etter forslagsstillernes mening ønskelig at institusjonsbarnevernet
drives av offentlige og ideelle aktører og ikke av kommersielle
interesser. For å oppnå dette bør det offentliges og det ideelles
eierskap trappes opp gradvis.
I Innst. 358 L (2015–2016)
fra næringskomiteen om lov om offentlige anskaffelser, jf. Prop.
51 L (2015–2016), viste en enstemmig komité til at EU-domstolen
hadde åpnet for muligheten til å reservere kontrakter til fordel for
ideelle organisasjoner innen helse- og sosialfeltet. Dette åpner
muligheten for et offentlig/ideelt drevet barnevern, bygd på anbud
eller langsiktige avtaler.
Mens barnevernsinstitusjoner
er et avgrenset område, er organisering og tilrettelegging for fosterhjemsomsorgen
mer komplisert. Forslagsstillerne mener det er behov for å få en
vurdering også av øvrige tiltak i barnevernet.