Bakgrunn
Arbeidslivskriminaliteten
brer om seg i stadig nye bransjer. Mennesker utnyttes, og fellesskapet
snytes for skattepenger. Det er bred politisk enighet om å stoppe arbeidslivskriminaliteten.
Samtidig opplever folk som jobber i ulike etater, utfordringer med
at de virkemidlene de har tilgjengelig, ikke er tilstrekkelige.
Arbeidslivskriminalitetssentrene
rapporterer om utfordringer med å stoppe kriminelle i arbeidslivet blant
annet på grunn av et lovverk som gjør det vanskelig å samarbeide
og utveksle informasjon etatene imellom. De ansatte på arbeidslivskriminalitetssentrene
løfter fram en rekke tiltak og lovendringer for at de kan jobbe
mer effektiv mot arbeidslivskriminaliteten. Det er krevende for
de ulike etatene å samarbeide når de er bundet av taushetsplikten
seg imellom.
Sverige har et lovverk
som skal bøte på den typen problemer. Det vises her til utdrag:
«Lag (2016:774) om
uppgiftsskyldighet vid samverkan mot viss organiserad brottslighet
1 § Denna lag gäller vid
särskilt beslutad samverkan mellan myndigheter för att förebygga,
förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet som
1. är av allvarlig
eller omfattande karaktär, och
2. bedrivs i organiserad
form eller systematiskt av en grupp individer.
2 § Inom ramen för samverkan
enligt denna lag ska en myndighet trots sekretess lämna uppgift
till en annan myndighet om det behövs för den mottagande myndighetens
deltagande i samverkan.
En uppgift ska inte
lämnas om övervägande skäl talar för att det intresse som sekretessen
ska skydda har företräde framför intresset av att uppgiften lämnas
ut.
3 § Endast myndigheter som
regeringen bestämmer ska vara skyldiga att lämna eller ska få ta
emot uppgifter enligt denna lag.»
I dag er det tilfeller
der Arbeidstilsynet møter folk som «kom i går» og ikke har HMS-kort,
og Arbeidstilsynet kan kun be dem oppgi navn og fødselsdato. Det
gjør at Arbeidstilsynet ikke har mulighet til å kontrollere dette
hvis det ikke er andre etater med denne hjemmelen til stede (som
Nav eller politiet).
Arbeidstilsynet har
pr. i dag heller ikke hjemmel til å bruke sine virkemidler der virksomheter
eller andre unnlater å gi opplysninger til Arbeidstilsynet, jf.
§ 18-5 i arbeidsmiljøloven. Denne hjemmelen finnes i dag i allmenngjøringsloven,
men ikke i arbeidsmiljøloven. Dersom en virksomhet ikke gir opplysninger
som Arbeidstilsynet har bedt om etter § 18-5, har ikke Arbeidstilsynet
andre sanksjonsmuligheter for å få opplysningene enn å politianmelde
forholdet. Erfaringsmessig er dette tungvint, og politiet henlegger
ofte sakene. Arbeidstilsynet må derfor få mulighet til å bruke andre
virkemidler som pålegg eller lignende dersom virksomheter ikke gir opplysningene
de skal. Arbeidsmiljøloven § 18-5 må derfor være en del av grunnlaget
som det kan sanksjoneres mot etter § 18-6, som omhandler Arbeidstilsynets virkemidler.
Etatene opplever
å mangle virkemidler mot de groveste kriminelle i arbeidsmarkedet,
når de for eksempel kun kan starte etterforskning, ettersyn og kontroller
og ikke stanse drift. Mens sakene behandles, fortsetter kriminaliteten.
På denne måten tappes den norske stat fortløpende for velferdsmidler.
Etter utlendingsloven
§ 108 tredje ledd bokstav b er det kun det å formidle tjenester
til en utlending som innebærer en utilbørlig utnyttelse av vedkommende, som
er straffbart. Forslagsstillerne ønsker at regelverket også straffer
den som utnytter utlendingen direkte. En slik bestemmelse vil være
nyttig i arbeidet for å stoppe arbeidslivskriminalitet i bransjer
hvor det forekommer slavelignende forhold. Lovendringen vil bidra
til en enklere etterforskning av slike saker og sannsynligvis flere
tilståelsesdommer.