Bakgrunn
Norge er et av landene
i verden med størst tilgang på teknologi, både i jobbsammenheng
og privat, og en svært høy andel barn og unge har tilgang til smarttelefon
og/eller nettbrett. I takt med teknologiutviklingen øker barns tilgang
til internett tilsvarende, og med det muligheten for at barn og
unge eksponeres for skadelig innhold på nett, som bilder og videoer
av barnemishandling, krig, terror, tortur mm.
Lov om beskyttelse
av mindreårige mot skadelige bildeprogram mv. har som formål å beskytte
mindreårige mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Lovens § 2,
1. ledd bokstav i definerer «alvorlig skadelig innhold» som
«skildringer i bildeprogram
som kan virke sterkt følelsesmessig opprivende eller sterkt kognitivt
forstyrrende for mindreåriges velbefinnende, særlig nærgående skildringer
av kjønnslig aktivitet, grov vold og annen svært forstyrrende eller
skremmende tematikk.»
Utgangspunktet
for loven er at alle filmer og programmer skal ha aldersgrenser,
men den har begrenset virkeområde. Innhold på nettet reguleres ikke
av loven.
Ifølge Medietilsynet sin
Barn og Medier-undersøkelse fra 2016 svarer 8 pst. av barn og unge
mellom 13 og 16 år at de ser på porno én eller flere ganger om dagen, mens
11 pst. gjør det én eller flere ganger i uken. I en studie gjennomført
i fem ulike europeiske land, herunder Bulgaria, Kypros, England,
Italia og Norge, blant ungdommer i alderen 14 til 17 år, kommer
det frem at gutters bruk av porno har en klar sammenheng med sexistiske
holdninger til kvinner. Studien viser at det i det norske utvalget
er stor forskjell på gutter og jenter med tanke på hvor stor grad
man ser på porno, da 6 pst. av jentene sa at de ser regelmessig
på porno på nettet, mens 48 pst. av guttene sa at de ser på det
regelmessig. I tillegg fant man en sammenheng mellom porno på den ene
siden og seksuell tvang og misbruk på den andre. Det er tidligere
hevdet at porno kan være en god måte å lære om sex på, men dette
understøttes ikke i nevnte studie da forskerne kom frem til at porno
har resultert i at gutter bruker press og tvang overfor sin partner.
Studien påpeker at
siden porno er blitt normalisert, vil det ikke gi noen effekt å
prøve å hindre tenåringer i å se porno, og at man da heller bør
styrke seksualundervisningen. Forslagsstillerne er enige i at seksualundervisning
er svært viktig for å sikre at ungdommer får et sunt forhold til
sin egen kropp samt sine egne og andres grenser. God undervisning
vil kunne bidra til å forebygge de negative holdningene som fremkommer
ved bruk av porno. I et uhøytidelig søk på lovdata.no ble «porno»
nevnt i voldtektssaker i tingretten i perioden fra 2009 til 2011
om lag i 9,1 pst. av tilfellene, mens det i perioden fra 2015 til
2017 økte til 21,4 pst. Forslagsstillerne er av den oppfatning at
det bør innføres ulike tiltak overfor ulike aldersgrupper, og viser
til at representanter fra Kristelig Folkeparti tidligere har fremmet
forslag om å innføre ulike tiltak for å beskytte barn mot porno,
herunder at leverandører skal tilby foreldre filter som blokkerer
skadelig innhold for barn m.m., jf. Dokument 8:74 S (2016–2017)
og Innst. 433 S (2016–2017). Av alle forslag som ble fremmet, var
det kun forslag om å sette ned et utvalg som har som formål å legge
frem nye tiltak som i større grad beskytter barn mot pornografi og
økt seksualisering, som fikk flertall på Stortinget. Forslagsstillerne
viser til at stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad den 20. desember
2017 stilte spørsmål til daværende justis- og beredskapsminister
Per-Willy Amundsen om når utvalget skal settes ned, og når utvalget
skal levere sin rapport. Statsråden svarte følgende den 4. januar
2018:
«Tiltak som skal
beskytte barn mot potensielt skadelig innhold på internett krever
en helhetlig tilnærming. Arbeidet med å nedsette det tverrfaglige
utvalget som Stortinget har vedtatt (anmodningsvedtak nr. 892), må
derfor forankres i flere departementer. Pornografi er tilgjengelig
gjennom ulike medieplattformer og Kulturdepartementet har derfor
en sentral rolle i arbeidet. Justis- og beredskapsdepartementet
og Kulturdepartementet samarbeider om å avklare innretningen på arbeidet
til utvalget. Det skal avholdes et møte mellom de to departementene
i uke 2 i 2018 for å forankre det videre arbeidet med oppfølgingen
av anmodningsvedtaket. Et slikt utvalg vil etter min mening også
kunne bidra i det pågående, tverr-departementale arbeidet med å
følge opp Prop. 12 S (2016-2017) Opptrappingsplan mot vold og overgrep
(2017-2021) samt utvikling av en strategi for å forebygge og bekjempe
internettrelaterte overgrep.»
Forslagsstillerne
mener det haster å få på plass utvalget, og ser frem til hvordan
man i større grad kan beskytte barn mot pornografisk innhold på
internett. Utvalget bør blant annet vurdere om det skal etableres en
nasjonal tjeneste for filtrering og analyse av internettilgang
på nettbrett/PC eller lignende enheter i barnehagen og grunnskolen,
som kan sikre bedre personvern for brukerne ved å strukturere sletting
av logger og sikre anonymisering av barnas nettbruk, et tilbud som
det per i dag er opp til hver enkelt kommune å etablere.
Mange barn får tilgang
til nettbrett/PC eller lignende enheter i barnehagen eller skolen.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at IKT kan bidra til god
læring, samt at det kan bidra til større samfunnsdeltakelse. Samtidig
forplikter bruk av IKT i barnehagen/skolen oss til å arbeide aktivt
for å skape trygghet og beskytte barna. Nettbrett uten filter som
deles ut i småskolen eller gjøres tilgjengelig for barna i barnehagen,
kan medføre at svært små barn får tilgang til skadelig innhold.
Forslagsstillerne mener det derfor bør innføres krav om at nettbrett/PC
eller lignende enheter skal benytte filter som skjuler skadelig
innhold for barn. Til sammenligning kan ikke skolen vise filmer
som har en aldersgrense som er høyere enn elevenes alder. I dag
er det slik at barn som har foresatte som har valgt å installere/benytte
filter på nettverk i hjemmet som skal beskytte mot skadelig innhold
på nett, kan få tilgang til alvorlig skadelig innhold fra nettbrett/PC
eller lignende enheter den tiden de er i barnehagen eller skolen.
Mange foresatte reagerer på at barna deres får tilgang til nettbrett uten
at filter som skal skjule skadelig innhold, er benyttet. Det er
etter forslagsstillernes mening uholdbart at barns første møte med
grov vold, terror og pornografi kan forekomme i forbindelse med
materiell som de har fått utdelt eller fått tilgang til i barnehagen/skolen.
I debatten knyttet
til filter har mange uttrykt støtte til målsettingen om å beskytte
barn fra prematur seksualisering, samtidig som det har blitt pekt
på at pornofilter kan være en falsk trygghet og stride mot hensynet
til personvern, samt at det har vært en generell skepsis mot å regulere
internett av hensyn til ytringsfriheten, selv om Grunnloven § 100
fjerde ledd påpeker at sensur kan forekomme om det er for å beskytte
barn. Forslagsstillerne mener dette kan være en sunn skepsis, men
mener at diskusjonen rundt filter på nettbrett/PC eller lignende
enheter i skolen/barnehagen er av en annen karakter, da det er skolen/barnehagen
som gir tilgang til enheten. Forslagsstillerne mener selvfølgelig
at et filter ikke vil løse alle utfordringer knyttet til skadelig
innhold på nettet, men mener at dette er ett av flere viktige tiltak
for å beskytte de aller minste barna. Et filter vil aldri kunne
erstatte undervisning og samtaler knyttet til kropp og egne og andres
grenser, men det kan være et viktig supplement for å beskytte de
små barna.