Bakgrunn
Øystesevassdraget
ligg sentralt i Hardanger, i Kvam kommune aust for Bergen. Vassdraget
er eit fjordvassdrag og har utlaup i Hardangerfjorden. Vassdraget
har kort avstand frå høgfjellet til fjorden. Det ligg i eit område
med lite vern av heile nedbørsfelt av denne typen, og ligg inn mot
ein region med mykje vasskraftproduksjon. Vassdraget er mykje nytta
til friluftsliv og rekreasjon. Vassdraget, som renn frå fjell til
fjord, representerer også ein type vassdrag me har lite av i verneplanane.
Forslagsstillarane viser i samband med dette til St.prp. nr. 53
(2008–2009), kor det står:
«Departementet syner
til at Verneplan I–IV med suppleringar vernar om vassdrag med store
naturverdiar. Etter denne avsluttande suppleringa er det verna vassdrag
som tilsvarar eit utbyggingspotensial på om lag 45 TWh. På denne
bakgrunn finn departementet at ein må vere varsam med å redusere
potensialet for fornybar energi gjennom ytterligare vern, men at
ei utviding av verneplanen likevel er aktuell dersom det blir påvist særskilte
kvalitetar som manglar i planen. Dette må samstundes vurderast i
lys av dagens klimautfordringar og trongen på fornybar energi.»
28. august 2017 avslo
regjeringa Solberg søknadane frå BKK Produksjon AS og Øystese Kraft
AS om høvesvis overføring av vatn frå øvre del av Øystesevassdraget
og utbygging av nedre del.
I si grunngjeving
for å avslå søknadene om kraftutbygging seier regjeringa:
«Regjeringen ønsker
at vi skal utnytte våre fornybare energiressurser. Samtidig må vi
ta vare på verdifullt landskap, friluftsliv og biologisk mangfold.
I denne saken har vi besluttet at hensynet til det siste må veie tyngst.
At vassdraget er urørt fra fjord til fjell gjør at området har stor
verdi som turområde for folk i hele regionen.
(...)
Øystesevassdraget
har særskilte kvaliteter knyttet til landskap og friluftsliv. Dette
er verdier det er viktig å bevare. Etter en helhetlig vurdering
har vi kommet til at begge søknadene avslås av hensyn til friluftsliv,
landskap og biologisk mangfold.»
Vidare seier dei:
«Øvre del av Øystesevassdraget
er en av få elver i Kvamsfjella uten tyngre tekniske inngrep. Selv
om de fysiske inngrepene ved en overføring er relativt begrensede,
finner departementet, på bakgrunn av eksisterende vannkraftinngrep
i samme fjellområde, at de samlede ulempene for landskap og friluftsliv
er betydelige, og må regnes som større enn fordelene ved om lag 41,5
gigawattimer (GWh) økt regulerbar kraftproduksjon.
(...)
Nedre del av Øystesevassdraget
har mindre verdi for landskap og friluftsliv enn den øvre delen,
men omfattende kartlegging av naturtyper og biologisk mangfold har
blant annet dokumentert sårbare rødlistede mose- og lavarter i området.
Det er usikkert om de avbøtende tiltakene som følger kraftutbygging
her vil være tilstrekkelige for å ivareta disse verdiene. Departementet
har kommet til at ulempene ved utbygging av nedre del er større
enn fordelene ved 63,3 GWh i økt kraftproduksjon, alternativt 44,3
GWh om både øvre og nedre del skulle bygges ut.»
Vassdraget har tidlegare
vore foreslått verna. Då Noregs vassdrag- og energidirektorat (NVE)
handsama forslag til supplering av verneplan for vassdrag i forkant
av St.prp. nr. 53 (2008–2009) Verneplan for vassdrag – avsluttande
supplering, vart
det gjennomført ein høyringsrunde om vern av Øystesevassdraget.
Kvam kommune, Direktoratet for naturforvaltning (DN), reiselivsorganisasjonar
og naturvern- og friluftsorganisasjonar gjekk då inn for vern av
heile vassdraget. Bergenshalvøens kommunale kraftselskap (BKK AS)
gjekk imot vern. Grunneigarar langs elva nedanfor Fitjadalsvatnet
gjekk inn for å avgrense vernet til den øvre delen, slik at ein kunne
realisere planar om å nytte fallet i den nedre delen i eit elvekraftverk.
Ei overføring i samsvar med BKK sine planar ville redusere utbyggingspotensialet
i den nedre delen. Høyringsfråsegnene synte at det var ulike syn
mellom verne- og utbyggingsinteressene, men også motstridande interesser
mellom dei ulike utbyggingsinteressene.
NVE vurderte den
gongen at Øystesevassdraget har kvalitetar som klart kvalifiserer
til å vere ein del av Verneplan
for vassdrag, særleg på grunn av kvalitetar knytte til landskap,
variasjonsrikdom i naturtypar frå fjell til fjord og friluftsliv.
Dei meinte også at dette er eit fjordvassdrag i eit område som er
lite representert i verneplanen. Det verna vassdraget Fosselvi som
ligg like ved, dekker berre øvre delar av denne typen vassdrag.
NVE gjekk ikkje inn for å avgrense vernet til øvre del, fordi dei meinte
at verneplanen for vassdrag skal utgjere eit representativt snitt
med vekt på å verne heile vassdrag med deira dynamikk frå fjell
til fjord. Dei peika også på at nedre del har natur- og opplevingskvalitetar
knytte til det varierte elvelaupet i stryk og fossar. NVE tilrådde
at heile Øystesevassdraget vart teke inn i verneplanen.
I høyringa som vart
gjennomført i forkant av St.prp. nr. 53 (2008–2009) Verneplan for vassdrag – avsluttande supplering,
kom det fram følgjande: Hordaland fylkeskommune tilrådde at øvre
delar av vassdraget vart tekne inn i verneplanen. Fylkesmannen i
Hordaland støtta innstillinga til NVE. Kvam herad ønskte prinsipalt
delt vern, subsidiært fullt vern. Naturvernforbundet, Kvam Turlag
og Vernelaget for vassdrag i Kvam støtta vern av heile vassdraget.
Øystesevassdraget vart likevel
ikkje teke inn i verneplan for vassdrag i samband med handsaminga
av St.prp. nr. 53 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 289 (2008–2009).
Spørsmålet om vern vart også handsama i samband med eit representantforslag
frå Audun Lysbakken og Heikki Eidsvoll Holmås, Dokument 8:147 S
(2014–2015), jf. Innst. 237 S (2015–2016). Forslaget vart behandla
26. april 2016. Heller ikkje denne gongen blei vassdraget teke inn
i verneplanen.
Sidan regjeringa
no har avslått søknadene om kraftutbygging i både øvre og nedre
del av vassdraget, foreslår forslagsstillarane at Stortinget på
nytt handsamar spørsmålet om vern.