Hyperloop
til transport av fisk
Transport av sjømat
ut av Norge utgjør det største behovet for godstransport for en
tenkt hyperloop-infrastruktur. Ifølge Norges sjømatråd ble det i
2016 eksportert sjømat til en verdi av 91,5 mrd. kroner i 2016,
hvorav laks utgjorde 65,3 mrd. kroner [4]. Veksten har vært jevn de
siste årene med en forventet eksportverdi på hele 550 mrd. kroner
i 2050.
I volum ble det i
2016 eksportert totalt 1 579 417 tonn fisk til Europa (64 pst. av
totalt eksportvolum), hvor Danmark og Polen var de største markedene
med henholdsvis 353 356 tonn og 210 013 tonn. Andre store markeder
er Frankrike, Nederland, Tyskland og Storbritannia [1].
Ifølge en rapport
fra Transportøkonomisk institutt er transporttiden for fersk fisk
til Europa mellom 2 og 4 dager, med en transportkostnad per kilo
sløyd fisk på ca. 2 kroner [3]. Oppdaterte tall fra Norfra AS indikerer
at dagens pris per kilo er på 3,50–4 kroner [1]. Basert på disse
tallene kostet transport av norsk sjømat til Europa i 2016 ca. 6
mrd. kroner. Med den økningen i produksjon og eksport man ser for
seg fram mot 2050, vil den tilsvarende transportkostnaden for fersk
fisk til Europa (3,2 mill. tonn) være hele 12,8 mrd. kroner per
år. Dette er et konservativt estimat basert på kostnadsdata for 2017.
Det er store utfordringer
knyttet til vekst i eksport av sjømat. Rapporten «Sjøkart 2050»
[2] beskriver:
«Dagens transportsystem
med bruk av vogntog er en flaskehals for videre utvikling av sjømatnæringen. Vegnettet
er allerede sterkt belastet og ved en mangedobling av sjømatproduksjonen
må vi finne nye måter å frakte produktene til markedet på. Dersom
vi i 2050 skal produsere 5 millioner tonn laks og all denne laksen
skal fraktes på trailere som hver tar 36 tonn, tilsvarer dette en trailer
ut av landet hvert fjerde minutt, 24 timer i døgnet, 365 dager i
året.»
Rapporten anbefaler
å tenke på nye og spenstige teknologiske løsninger til viktige knutepunkt
i blant annet Europa. Videre anbefales det å utarbeide en samlet transportstrategi
for sjømat så snart som mulig for å få et nytt dekkende transportsystem
realisert innen 2030.
Et effektivt transportsystem
basert på hyperloop kan ifølge selskapet Virgin Hyperloop One betjene
en «pod» hvert tiende sekund, hver med nyttelast på ca. 12 tonn.
All eksport per i dag og estimert volum for år 2050 kan betjenes
i én rørgate (ett rør hver vei med en sløyfe i enden, og rørene
kan også stables på hverandre, slik at det ser ut som ett rør fra
utsiden).
I realiteten vil
nok hele logistikksystemet fungere som en multimodal kombinasjon
av fly, bane, vei og hyperloop, hvor hyperloop kan frakte de største
mengdene til viktige markeder på kontinentet på kortest tid. Slik
transport kan nær sagt gå direkte fra produsent til forbruker uten
omlasting og ventetid.
Prisutviklingen de
siste årene viser at det er fersk hel laks og ørret som har størst
vekst [4]. Redusert transporttid vil ha en svært positiv effekt
på fersk sjømat. Hyperrask transport vil forlenge fiskens utløpsdato
etter den har kommet i butikken, med minst 1–3 døgn. Økt eksponeringstid
i butikk vil redusere svinn som følge av «Utgått på dato», som er
en vesentlig kostnad for ferske produkter. Nøkternt vurdert kan
en anta en positiv priseffekt på 10–15 pst.