Om
behovet for en egen tydelig straffebestemmelse
Etter straffeloven
(strl.) §§ 266 (hensynsløs adferd) og 267 (krenkenlse av privatlivets
fred) er det i dag ulovlig uten samtykke å dele eller offentliggjøre
bilder av personer som er avslørende, nedverdigende eller krenkende
for den eller de som avbildes. Utfordringene med bestemmelsene i
straffeloven er at dette ikke eksplisitt fremkommer av lovens ordlyd.
Dette er straffebud som også regulerer andre handlinger.
Bestemmelsene i straffeloven
lyder som følger:
«§ 266 Hensynsløs
adferd
Den som ved skremmende
eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd forfølger
en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med
bort eller fengsel inntil 2 år.»
Ǥ 267. Krenkelse av privatlivets
fred
Den som gjennom offentlig
meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel
inntil 1 år.
Straff etter første
ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved
teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert
i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.
Straff etter første
ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede
selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt
ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.
Brudd på strl § 266
kan også utløse erstatningsansvar, jf skadeerstatningsloven § 3-3.»
Disse bestemmelsene
er ikke tydelige på at det å dele bilder uten samtykke som er avslørende,
nedverdigende eller truende, er ulovlig. Den reflekterer heller ikke
at dette er alvorlig kriminalitet med store konsekvenser for den
som rammes. Det vil ikke være nok å lese bestemmelsene i strl. §§ 266
og 267 for folk som prøver å finne ut om det er ulovlig å dele denne
type bilder uten samtykke. Man må også lese for eksempel kommentarer
til loven eller rettspraksis. Informasjonen om at det å dele denne
typen bilder uten samtykke etter straffeloven er ulovlig, blir dermed
utilgjengelig for vanlige folk. Det samme gjelder for de som driver
forebyggende arbeid for eksempel i skolen. I et forebyggingsperspektiv
er det uheldig.
Gjennom å få på plass
en egen bestemmelse som er tydelig på at det å dele avslørende,
nedverdigende eller krenkende bilder uten samtykke er et lovbrudd,
vil det bli tydeliggjort at dette er ulovlig. Kunnskapen vil lettere kunne
formidles.