Bakgrunn
Store økonomiske
forskjeller er gift for et samfunn. Det er derfor viktig at staten
og offentlig eide bedrifter går foran som et godt eksempel. Lederlønninger
øker forskjellene. Hele 149 ledere i staten har høyere lønn enn
statsministeren, viser tall fra regjeringen. Dette er ufornuftig
politikk som bidrar til et mer urettferdig samfunn.
Statsministeren og
stortingspresidenten har de to fremste vervene i det offentlige
Norge. Det lønnsnivået en velger å gi disse to posisjonene, er høyt,
og det er naturlig at dette er det høyeste nivået for lederlønninger
i staten. Virkeligheten er likevel en ganske annen. Det har fått
utvikle seg en kultur der ledere i departementer og statlige virksomheter
kan tjene mye mer enn statsministeren. Det er meningsløst.
Forslagsstillerne
foreslår at det innføres et tak på lederlønninger i staten tilsvarende
nivået på lønn og ytelser statsministeren får, og et tak på pensjonsordninger
tilsvarende den som gjelder for statsministeren.
En rekke forhold
må utredes i forbindelse med dette spørsmålet. En innføring av en
slik maksimallønn må gjøres på ulike måter avhengig av hvilket arbeidsgiverforhold
staten har overfor den enkelte arbeidsplass. Inngåtte avtaler skal
selvsagt overholdes. Dette forslaget vil dermed kun gjelde ved forhandlinger
om nye avtaler.
I forvaltningen,
statsforetak og heleide statlige selskaper vil det være mulig å
innføre tak på lederlønninger direkte eller gjennom generalforsamlingen
der det er aktuelt. I deleide statlige selskaper må statens utsendinger
til generalforsamlingene instrueres om å stemme for de begrensningene
som til enhver tid gjelder for lederlønninger.
Det er flere fordeler
ved å innføre et rimelig tak på lederlønninger.
-
Lederlønnsnivåene
man har sett eksempler på, er urettferdig høye sammenlignet med
andre folk som jobber i offentlig sektor. Dette undergraver solidariteten
i samfunnet.
-
Politiske partier
og næringslivsledere maner ofte til moderasjon hos arbeidstakere
i lønnsoppgjør. Moderasjonen må selvsagt også gjelde lederlønninger,
særlig i staten, der dette enklest kan styres.
-
Gode ledere er ikke
motivert av lønn alene. Dessuten fører store lønnsforskjeller
innad i en bedrift til at ledelsen blir fjernere fra de ansatte.
-
Høye lederlønninger
et sløseri med offentlige penger.
Statsministerens
godtgjørelse er i dag på 1 631 346 kroner. I tillegg kommer andre
naturalytelser og fordeler samt pensjon. På oppdrag fra Sosialistisk
Venstreparti har Stortingets utredningsseksjon forsøkt å anslå den årlige
verdien av statsministerens pensjonsordning. De kom fram til at
den årlige verdien er på om lag 600 000 kroner. Det er naturlig
at også lederne i staten underlegges en maksgrense på pensjon tilsvarende
det gjeldende nivået på statsministerens godtgjørelse.
Videre har Stortingets
utredningsseksjon sett på verdien av naturalytelser som statsministeren
mottar, for eksempel reise, bolig, kommunikasjonsutstyr m.m. Det
må foretas en vurdering av om disse naturalytelsene skal inngå som
en del av lederlønnstaket. For eksempel vil bruken av statsministerboligen
ha en betydelig markedsverdi. Det er ikke gitt at dette bør inngå
i en slik beregning av lederlønnstak, da statsministerboligen også fungerer
som representasjonsbolig.
En maksimalgrense
for ledergodtgjørelser i staten kan dermed oppsummeres som følger:
-
Maksimal samlet godtgjørelse
for ledere i staten og statlige bedrifter skal ikke overstige den
godtgjørelsen statsministeren mottar. Naturalytelser som statsministeren
mottar, kan, innenfor rimelighetens grenser, inngå i en slik beregning.
-
Pensjonsordningen
for ledere i staten og statlige bedrifter skal ikke overstige den
årlige verdien av den pensjonsordningen som statsministeren mottar.