Bakgrunn
Norsk kultur har dype
røtter i kristendommen, og det norske samfunnet er sterkt preget
av kristendommens verdier, tenkning og tradisjoner. Dette ser man tydelig
i årsrytmen og høytidene som markeres. Særlig er jul og påske to
kristne høytider som preger rytmen og samfunnet. For å forstå det
norske samfunnet er det derfor helt nødvendig å forstå de kristne
røttene. Dette historiske faktum innebærer at kristendommen må ha en
sentral plass i skolen. Dette kommer også til syne når det i læreplanens
generelle del står:
«Kristendommen er
en dyp strøm i vår historie som fortsatt preger tankesett, normer,
språk og kunst – og binder oss sammen gjennom ukerytme og høytider.»
Den nye formålsparagrafen
i skolen, som et samlet storting står bak, gir en god forankring
for å fortsette tradisjonen med å markere julehøytiden i skolen.
Forslagsstillerne
viser til at det de siste årene har vært debatt i forkant av jul
om hvorvidt skolene bør samarbeide med Den norske kirke om skolegudstjenester,
og om skolen i det hele tatt bør inkludere kristne sanger og tradisjoner
i markeringen av høytiden. Mange rektorer er som en konsekvens av
dette usikre på hva de kan eller bør gjøre, og flere skoler velger
derfor ikke å takke ja til samarbeid med den lokale menigheten i
Den norske kirke om skolegudstjeneste. I 2016 viste en oversikt
fra Kommunal Rapport at én av fem skoler, som tilsvarer omtrent
600 av landets grunnskoler, ikke hadde tilbud om skolegudstjenester.
Julefeiring er en
del av norsk kultur og tradisjon. Det er vanskelig å forstå julens
innhold og hvorfor den er så viktig i den norske kulturen uten å
kjenne til julens kristne betydning. Dette får barn kunnskap om
gjennom undervisning i skolen, men ved å delta på skolegudstjenester
får de også førstehånds kjennskap til og autentiske opplevelser
med hvordan høytiden markeres i den kristne kirken.
Det skapes ofte et
inntrykk av at man må tone ned den kristne kulturarven i møte med
andre religioner og kulturer for ikke å støte noen. Elever med andre
religiøse eller kulturelle bakgrunner brukes også som argument mot
at skolene skal delta på skolegudstjenester. Forslagsstillerne viser
til at det sjelden er for eksempel muslimer som står fremst på barrikadene
i kampen mot skolegudstjenester eller andre trosuttrykk i det offentlige
rom, men at de mest høyrøstede motstanderne av julegudstjenester
ofte er de som prøver å presse troen ut av alle samfunnets fellesrom.
Slike holdninger fører til at barn som vokser opp i Norge i dag,
står i fare for ikke å få kunnskap om eller erfaring med hva religion
kan bety for mennesker og i samfunnet. Det er ikke ingen tjent med.
Tvert imot mener forslagsstillerne at kunnskap om og kjennskap til
både kristenarv og andre religioner gjør folk tryggere og mer åpne
i møte med mennesker med en annen tro og kulturbakgrunn.