Bakgrunn
Ein samla utanriks-
og forsvarskomité skreiv i Innst. 62 S (2016–2017) følgjande:
«Komiteen viser til
at det er reist spørsmål ved det økonomiske beslutningsgrunnlaget
knyttet til deler av langtidsplanproposisjonen, herunder samlingen
på Evenes og Værnes. Dersom det fremkommer vesentlige endringer
i beslutningsgrunnlaget, legger komiteen til grunn at regjeringen
kommer tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
våren 2017 med en oppdatering.»
Det har i etterkant
av handsaminga av langtidsplanen for forsvarssektoren kome fram
fleire forhold som set vedtaket om nedlegginga av Andøya flystasjon
i eit nytt lys. Aldrimer.no skreiv 2. september 2017 at ein amerikansk
delegasjon som besøkte både Andøya og Evenes, åtvara mot å leggje
ned Andøya flystasjon.
Det er over lengre
tid sett store spørsmålsteikn ved dei estimerte innsparingane ved
å leggje ned Andøya flystasjon. På oppdrag frå Senterpartiet gjennomførte det
uavhengige konsulentselskapet Samfunnsøkonomisk Analyse ein ekstern
gjennomgang av kostnadane knytt til nedlegginga av Andøya flystasjon
og flyttinga av Forsvaret sine maritime overvakingsfly til Evenes. Samfunnsøkonomisk
Analyse konkluderer i rapporten med at innsparingane ved å samle
aktiviteten på Evenes og leggje ned Andøya flystasjon truleg vil
bli vesentleg mindre enn det regjeringa estimerer, og at det er
fare for store kostnadsoverskridingar.
Ein har tidlegare
erfaring i Forsvaret med at kostnadane knytt til flytting av basar
har vorte vesentleg høgare enn det som har vore estimert. Medan
nye Ørlandet flystasjon var estimert å koste 6 mrd. kroner, ser
kostnadane no ut til å bli langt høgare. Norges Offisersforbund estimerte
allereie i 2016 at kostnaden ville sprekke, og at sluttsummen ville
bli meir enn 15 mrd. kroner. Tidlegare leiar av Norges Offisersforbund,
Egil André Aas, uttala mellom anna i eit intervju med Dagens Næringsliv
torsdag 21. april 2016 at
«vi har 10–15 års
erfaring. Besparelser ved å legge ned overvurderes alltid, kostnadene
ved å flytte eller etablere nytt annetsteds blir alltid undervurdert.
Tallgrunnlaget er dessuten nær umulig å få innsyn i».
Noverande leiar av
Norges Offisersforbund, Torbjørn Bongo, uttala i same intervju at
«det verste eksempelet
er etablering av flybasen på Ørland. I starten var kalkylen seks
milliarder kroner. Nå har kostnaden passert 15 milliarder. Det finnes
mange flere.»
Ei nedlegging av
Andøya flystasjon vil føre til at ein svekkjer Noreg sin kapasitet
til å ta imot allierte forsterkingar.
At ein avviklar Andøya
flystasjon samstundes som ein legg ned Bodø flystasjon, skaper større
sårbarheit. Det er særs viktig at Stortinget er heilt trygg på at
ei så stor avgjerd ikkje vert fatta på feil grunnlag. Det vil òg vere
særs uheldig dersom avgjerda vert fatta på eit grunnlag utan tillit
hjå svært mange av dei som verte berørte av avgjerda. Dersom innsparingane
ved å leggje ned Andøya flystasjon er mindre enn estimert, er det
lite klokt av Noreg å leggje ned eit forsvarsanlegg som fungerer
svært godt.
Forslagsstillarane
understrekar at Noreg ikkje er i nokon tvangssituasjon. Forsvaret
har tid til å sikre seg at avgjerdsgrunnlaget ikkje har endra seg
sidan langtidsplanen vart vedteken hausten 2016