Bakgrunn
Forslagsstillerne
ønsker en streng, rettferdig og human asylpolitikk. Forslagsstillernes
grunnleggende holdning er at de som har krav på beskyttelse i Norge, skal
få det, mens de som ikke har rett til beskyttelse eller har annet
grunnlag for opphold, skal få raskest mulig avslag og returneres
så raskt det lar seg gjøre.
Bruken av midlertidige
tillatelser har det siste året økt markant. Fra januar til september
2017 har midlertidig opphold blitt gitt til 45 prosent av de enslige
mindreårige asylsøkerne som fikk saken sin behandlet. Økningen rammer
særlig ungdommer fra Afghanistan. Det er fattet 831 vedtak i asylsaker
om enslige mindreårige asylsøkere fra januar til september 2017.
355 har fått midlertidig tillatelse.
Fra 2009 til og med
2015 ble midlertidig opphold til enslige mindreårige asylsøkere
praktisert som en unntaksregel. I gjennomsnitt fikk kun 4 prosent
av enslige mindreårige asylsøkere som fikk saken sin behandlet i disse
årene, midlertidig opphold. Antallet som fikk midlertidig opphold,
utgjorde aldri mer enn 41 enslige mindreårige per år i denne tidsperioden.
Økningen i midlertidige
tillatelser til enslige mindreårige asylsøkere skyldes at Utlendingsdirektoratet (UDI)
vurderer flere områder i Afghanistan som trygge. Den skyldes også
at rimelighetsvilkåret ved vurdering av henvisning til internflukt
ble fjernet med virkning fra 1. oktober 2016. Forslagsstillerne
viser til at Justis- og beredskapsdepartementet i sin vurdering
av dette vedtakets konsekvenser ikke adresserte en økning i midlertidighet
for enslige mindreårige asylsøkere. I Prop. 90 L (2015–2016) Endringer
i utlendingsloven mv. (innstramninger II) skriver departementet:
«En oppheving av
rimelighetskriteriet i dagens § 28 femte ledd får først og fremst
betydning for om det skal gis beskyttelsesstatus (flyktningstatus
eller subsidiær beskyttelse) eller opphold på humanitært grunnlag.
Det vises til at de som ikke lenger får rett til beskyttelsesstatus
fordi rimelighetskriteriet oppheves, vil få søknadene vurdert etter
den skjønnsmessige bestemmelsen i § 38 og at innholdet i denne bestemmelsen
normalt vil favne de tilfeller hvor det tidligere ble vurdert urimelig
å henvise til internflukt.»
Mens det tidligere
ble ansett som urimelig å henvise enslige mindreårige asylsøkere
til et område der de ikke hadde omsorgspersoner, skal det nå ikke
lenger gjøres en slik rimelighetsvurdering. Konsekvensen er at barn som
tidligere fikk asyl, nå kun får midlertidig opphold frem til fylte
18 år.
Forslagsstillerne
viser til den sterke økningen i antallet og andelen midlertidige
tillatelser til enslige mindreårige asylsøkere og påpeker at denne
utviklingen vanskelig kan leses ut av det Justis- og beredskapsdepartementet
skisserte da forslaget ble forelagt Stortinget, jamfør at det i
proposisjonen bare konstateres at tilfeller som før falt innenfor
rimelighetsvilkåret, nå vil falle innenfor andre bestemmelser.
Forslagsstillerne
mener derfor at regjeringen må justere praksisen i tråd med de opplysninger
som ble gitt Stortinget i forbindelse med behandlingen av Prop. 90
L (2015–2016). Forslagsstillerne mener at barnets sårbarhet må vektlegges
i disse sakene, og det understrekes at barnets beste alltid skal
være et grunnleggende hensyn i alle saker som gjelder barn, jf.
barnekonvensjonen artikkel 3.
Denne saken handler
i stor grad om hvordan regjeringen vurderer sikkerheten i land som
Norge returnerer asylsøkere til. Særlig har dette fått aktualitet
når det gjelder returer til Afghanistan. Av hensyn til en forsvarlig
behandling av dette og tilsvarende forslag i Stortinget må utenriksministeren
møte i en høring i kommunal- og forvaltningskomiteen for å redegjøre
for Norges vurdering av sikkerheten ved returpraksis generelt, og
i Afghanistan spesielt.