Bakgrunn
Vinmonopolet har
en viktig samfunnsrolle i Norge og er et av de aller viktigste alkoholpolitiske
virkemidlene. Det er stor oppslutning om Vinmonopolet i befolkningen.
Likevel er Vinmonopolet under stadig press. En stor andel av den
alkoholholdige drikken som konsumeres i Norge, er kjøpt i utlandet
eller i taxfree-butikker. Nordmenn reiser mer enn tidligere. Dermed øker
volumet av taxfree-handel. Alkoholholdig drikke kjøpt i taxfree-utsalg
utgjør en stadig større andel av totalkonsumet. 10 pst. av all vin,
hetvin og brennevin som ble solgt i Norge i 2015, ble solgt på norske
lufthavner ved ankomst. Taxfree-salget fører, ifølge Statens institutt
for rusmiddelforskning (SIRUS), til et merforbruk av alkohol i Norge
og til at Vinmonopolet mister omsetning. Vinmonopolets rolle som
alkoholpolitisk virkemiddel forutsetter legitimitet i befolkningen
og at Vinmonopolets monopolsituasjon opprettholdes.
Ved Stortingets behandling
av Dokument 8:83 S (2013–2014) fattet Stortinget følgende anmodningsvedtak
(vedtak 71), jf. Innst. 63 S (2014–2015):
«Stortinget ber regjeringen
legge fram en helhetlig utredning om taxfree-ordningen i inneværende
stortingsperiode, inkludert en gjennomgang av de sosialpolitiske
perspektivene.»
Anmodningsvedtaket
ble fulgt opp i statsbudsjettet for 2017 (Prop. 1 LS (2016–2017),
jf. Innst. 3 S (2016–2017)). Utredningen som ble lagt fram, omhandlet taxfree-salgets
betydning for lufthavnene, virkninger for klima og miljø og sosialpolitiske
perspektiver, inkludert en juridisk vurdering av om Vinmonopolet
kan drive taxfree-salget. I utredningen ble det innhentet grunnlagsdokumenter
fra Folkehelseinstituttet, Vinmonopolet og Avinor, samt
en juridisk vurdering fra advokatfirmaet Lund & Co.
I utredningen ble
det vist til at Avinor hadde 2,5 mrd. kroner i salgs- og leieinntekter
fra taxfree-virksomheten i 2015. Dette tilsvarer mer enn en fjerdedel
av Avinors samlede driftsinntekter fra lufthavnvirksomheten.
Avinor AS har ansvar
for 46 statlige lufthavner. Avinors lufthavnvirksomhet er i dag
finansiert gjennom inntekter fra lufthavnavgifter, avgiftsfritt
salg (taxfree) og annen kommersiell virksomhet. Avinor har kontrakt med
selskapet Travel Retail Norway AS for drift av taxfree-salget ved
fem store lufthavner (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand).
Kontrakten løper fram til 31. desember 2022. Avinor planlegger å
avholde en ny konkurranse for avgiftsfritt salg i god tid før avtalen
løper ut. Inntektene fra taxfree-salget bidrar til å finansiere
lufthavnene som går med bedriftsøkonomiske underskudd.
Utredningen viste
til at taxfree-ordningen ifølge Folkehelseinstituttet er med på
å øke alkoholkonsumet, og at en økning i alkoholkonsumet har direkte
effekter på folkehelsen.
Utredningen inneholdt
også en vurdering av de juridiske sidene ved å la Vinmonopolet overta
taxfree-salget av alkoholholdig drikke. Utreders (advokatfirmaet
Lund & Co) konklusjon er at det mest sannsynlig ikke er EØS-rettslige
eller andre folkerettslige skranker til hinder for at Vinmonopolets
enerett utvides til å omfatte taxfree-salg på flyplassene. Etter
utreders mening vil overtakelse av taxfree-salget heller styrke enn
svekke begrunnelsen for Vinmonopolet og konsistensen i dagens system.
At Vinmonopolets inntekter ved taxfree-salget indirekte eller direkte
går til Avinor for drift av flyplasser, antas ikke å være i strid
med monopolordningen.
Utreder mener at
en eventuell overtakelse av taxfree-salget bør gjennomføres ved
en lovendring som gir Vinmonopolet enerett til salget. Vinmonopolet
bør ikke delta i anbudskonkurranse om å drive taxfree-salget da
dette ifølge utreder vil kunne være uheldig for den EØS-rettslige
vurderingen av Vinmonopolet.
I utredningen kommer
det fram at slik Vinmonopolet selv vurderer det, er det ingen praktiske
eller økonomiske forhold som tilsier at Vinmonopolet ikke kan overta
taxfree-salget av alkoholholdig drikke. Det er også Vinmonopolets
holdning at statens inntekter kan opprettholdes eller økes, slik
at finansiering av regionale lufthavner kan opprettholdes. Vinmonopolet
forutsetter at Avinors inntektsmodell ikke endres for salget som
Vinmonopolet står for.
Stortinget fattet
følgende vedtak i forbindelse med behandling av Prop. 1 LS (2016–2017),
vedtak nr. 307, jf. Innst. 3 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en sak for Stortinget der det vurderes alle konsekvenser
av og nødvendige lovendringer for at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget
av alkohol ved norske flyplasser ved utløp av gjeldende anbudsperioder.»
Anmodningsvedtaket
er omtalt i Prop.1 S (2017–2018) med følgende merknad:
«Regjeringen vil
komme nærmere tilbake til saken i løpet av stortingsperioden.»
Forslaget om å la
Vinmonopolet overta taxfree-ordningen for salg av alkoholholdig
drikke ved Avinors lufthavner er etter forslagsstillernes syn styrket
som følge av regjerings utredning, slik den ble fremlagt i Prop.
1 LS (2016–2017). Forslagsstillerne mener at det haster med å følge
opp og gjøre et klart prinsippvedtak fra Stortingets side om at
Vinmonopolet skal overta taxfree-salget av alkoholholdig drikke
ved Avinors luftfartsvirksomheter når dagens avtale med Travel Retail
Norway AS går ut i 2022. Stortinget må på egnet måte bli informert om
regjeringens arbeid med endringer i lovverk o.l. Forslagsstillerne
legger til grunn at en ny ordning og avtale ikke svekker finansieringen
av Avinors flyplasser i Norge.