Barnetrygden
Formålet med barnetrygden
er å kompensere for økte utgifter ved å ha barn.
Siden barnetrygden
utgjør en større andel av inntekten til dem med lavest inntekt,
har den stor omfordelende effekt. Ved at den gis uavhengig av inntektsnivå, unngår
man uforholdsmessig høye effektive marginalskattesatser, altså at
skatten øker mye når man arbeider mer, for lave inntekter. Én måte
å se på barnetrygden er at den er et skattefradrag for å ha barn,
som også går til dem som har for lav inntekt til å kunne ha nytte
av flere skattefradrag. Barnetrygden kan også ses på som en overføring
mellom ulike stadier av livet.
En sentral egenskap
ved barnetrygden er at den er en universell ytelse som går til alle
uavhengig av inntekt. På lik linje med for eksempel skole og helsetjenester
får alle barnefamilier barnetrygd uten at den prøves mot husholdningsinntekten.
Siden den ikke er behovsprøvd, eller en del av skattesystemet, er
den forholdsvis lett å administrere for staten og gir forutsigbarhet
for familiene. At den går til alle uavhengig av inntekt, bidrar også
til dens oppslutning og legitimitet, noe som igjen sikrer større
ytelser. Det er et viktig kjennetegn ved den norske velferdsstaten
at man har universelle ordninger som alle uavhengig av inntekt får
ta del i, kombinert med et progressivt skattesystem.
I NOU 2017:6 «Offentlig
støtte til barnefamiliene» skriver utvalget:
«Barnetrygdordninger
med store budsjetter har en sterk og konsistent sammenheng med høyere
nivåer av fattigdomsreduksjon. Med «store budsjetter» menes her
at en større andel av BNP brukes på barnetrygd enn hos de andre
landene i studien. Studien finner også at de universelle ordningene
har størst budsjetter. Imidlertid har målrettede ordninger mer generøse
ytelser for lavinntektsfamilier, og denne generøsiteten i ytelsene til
fattige relateres til høyere nivåer av fattigdomsbekjempelse. Konklusjonen
i studien er at landene som presterer best med tanke på fattigdomsreduksjon,
er land med målretting mot fattige innenfor et universelt system.»
Det er ved å styrke
den generelle barnetrygden, men samtidig sikre at den i større grad
treffer dem som trenger det mest, at man i størst mulig grad kan
bruke barnetrygden til å redusere fattigdom.
Selv om barnetrygden
går til alle barnefamilier uavhengig av inntekt, fungerer denne
ordningen sterkt omfordelende. I NOU 2009:10 «Fordelingsutvalget»
skriver utvalget:
«Selv om barnetrygden
gis til alle barnefamilier, har den totalt sett sterkere omfordelende
virkning enn målrettede ordninger som bostøtte og sosialhjelp […].
Overføringer via barnetrygden bidrar dessuten til å redusere antallet
personer som lever under EUs lavinntektsgrense.»
Fra tid til annen
kommer debatten om behovsprøving av barnetrygden opp. Argumentasjonen
bak behovsprøving er at det er urimelig at husholdninger med høye
inntekter skal få barnetrygd, og at en mer målrettet barnetrygd
ville kunne brukes til å øke inntekten til lavinntektshusholdninger
enda mer. Det er flere argumenter mot en slik behovsprøving. For
det første bryter dette med prinsippet om at velferdsordningene
i hovedsak skal være universelle. Det er ingen debatt om å innføre
skolepenger for høyinntektsfamilier eller gradere egenandeler, til
tross for at dette utgjør langt større beløp over statsbudsjettet.
For det andre innebærer
behovsprøving at man får redusert barnetrygden med økende inntekt.
Dette innebærer at det blir mindre lønnsomt å arbeide. I NOU 2017:6
«Offentlig støtte til barnefamiliene» ble det anslått at arbeidstilbudet
ville bli redusert med 10 000 års-verk med behovsprøvingsmodellen
som diskuteres. Særlig blant mødre vil arbeidstilbudet bli påvirket
i negativ retning. Dermed kan behovsprøving bli en fattigdomsfelle
for enkelthusholdninger.
For det tredje vil
behovsprøving på sikt føre til at barnetrygden blir redusert. Når
en ordning blir målrettet til et mindretall av befolkningen, vil
ordningen lettere bli oversett eller utsatt for direkte angrep og
kutt. At ordningen er universell, sørger for at alle uavhengig av inntekt
får igjen for å betale skatt, og bidrar til at ordningen lettere
blir opprettholdt og styrket.
For det fjerde vil
behovsprøving kunne innebære betydelige administrative kostnader,
blant annet for kontroll og søknadsbehandling.
For det femte, hvis formålet med behovsprøvingen er å øke inntekten
til de barnefamiliene som har lavest inntekt, er det ikke uten videre
lett å begrunne at det er andre barnefamilier som skal finansiere
denne inntektsøkningen. En alternativ måte å finansiere økt barnetrygd
på er å øke skattene på de høyeste inntektene og formuene.