Bakgrunn
Handelsnæringen er
Norges største private sysselsetter med ca. 370 000 ansatte. Handelsnæringen har
stor betydning for samfunnet. Samtidig står handelen overfor en
rivende utvikling, der digitalisering, automatisering, globalisering
og utenlandsk konkurranse og netthandel kan endre handelen betydelig
på kort tid. Dette vil få ringvirkninger langt utenfor den enkelte
bedrift. Det er et sterkt behov for kunnskap om hvilke konsekvenser
dette vil ha, og det vil derfor være en fordel med en bred politisk
drøftelse av handelsnæringen.
Politiske rammevilkår
har betydning for sysselsetting og verdiskaping. Rammevilkårene
må være kunnskapsbaserte, for å sikre at den tilsiktede effekten
med politiske tiltak faktisk nås. Rammevilkår som påvirker handelen,
gir ringvirkninger ikke bare for næringen selv og landets økonomiske
utvikling, men også for bosetting, miljø, folkehelse, transport, integrering
og inkludering i samfunnet, kompetansebygging, innovasjon og utvikling.
En stortingsmelding
om handelen vil derfor være et viktig redskap for å utvikle kunnskapsbaserte
og forutsigbare rammevilkår som sikrer fremtidig utvikling og konkurransevilkår
for handelen.
Forslagsstillerne
viser videre til at utgangspunktet for en stortingsmelding om industrien,
Meld. St. 27 (2016–2017), var at ny teknologi, roboter og digitalisering
vil forandre måten en arbeider på. Målet med meldingen var å ruste
industrien til å møte endringene, av hensyn til blant annet fremtidig
konkurransekraft og arbeidsplasser. Handelen står overfor de samme
utfordringene. Som andre næringer har også handelsnæringen behov
for kunnskapsbaserte og forutsigbare rammevilkår som står seg mot
både konkurranse fra utlandet og en utvikling som endrer behovet
for både arbeidskraft og kompetanse i næringen.
Handelens 370 000
ansatte er fordelt over hele landet. Handelsnæringen sysselsetter
mellom 9 og 18 prosent av alle sysselsatte i hvert fylke. I flere
småsamfunn er butikken en viktig del av nærmiljøet. Det må tilrettelegges
for at handelen kan være til stede i hele landet, gjennom arealplanlegging
og transportløsninger.
Handelsnæringen sysselsetter
nesten 100 000 ungdommer i Norge. Handelen er inngangsporten til arbeidslivet
for mange.
Nye teknologiske
løsninger gjør at kompetansebehovet i arbeidslivet kan endre seg
dramatisk i fremtiden. Særlig arbeidsplasser i handelen kan forsvinne
som følge av denne utviklingen. Konsekvensene av disse endringene
kan være alvorlige, men gir også muligheter. Dette forutsetter både
at rammevilkår er basert på kunnskap om bransjen og at bransjen har
tilgang på den kompetansen de til enhver tid trenger.
Framskrivninger fra
Statistisk sentralbyrå (SSB) tyder på at det vil mangle svært mange
yrkesutdannede frem mot 2030. Ved utgangen av 2016 stod 8 600 søkere
uten lærlingplass. Riksrevisjonen viser til at det er et stort potensial
for å øke antall lærebedrifter i alle fylker. Handelen kan spille
en enda viktigere rolle i både utdannelse av ufaglærte gjennom kjedeskolene,
samt som lærebedrifter.
Som industrien møter
handelen sterk konkurranse gjennom globalisering og netthandel.
Tall fra SSB og Virke analyse viser at både grensehandelen og netthandelen
øker. I 2016 handlet nordmenn for 13,8 mrd. kroner på dagsturer
til utlandet. Nesten 10 prosent av nordmenns vareforbruk legges
igjen i utlandet. Dette går direkte ut over norske arbeidsplasser og
skatteinntektene til staten. Avgiftsfri netthandel fra utenlandske
nettbutikker er en direkte statlig subsidiering av utenlandske arbeidsplasser
på bekostning av norske.
Handelen er viktig
for å nå klima- og miljømål og mål om bedre folkehelse. Handelen
er førstelinjen mot forbrukernes valg, og har stor påvirkningskraft på
hvorvidt forbrukerne tar valg som er bra for både miljøet og egen
helse. Samtidig har handelen også stor påvirkningskraft for hvordan
varer produseres og transporteres. Handelens rolle i en grønn endring av
samfunnet er langt større enn håndtering av eget avfall. Det vises
blant annet til «Veikart for grønn handel». Det bør legges til rette
for at handelen kan være navet i en sirkulær økonomi, i tråd med
veivalgene som skisseres her. Veien mot lavutsslippssamfunnet nås
gjennom mindre bruk og kast, mer reparasjoner, økt tjenesteproduksjon,
rett design og emballasje for å hindre matsvinn og transport av
luft mv.
Stortingsmeldingen
må også se på hvordan bedrifter, arbeidstakere og kompetansemiljøer
kan håndtere og utnytte de varslede endringene. Basert på dette,
må stortingsmeldingen gi grunnlag for å fremme innovasjon og god
omstillingsevne, økt bærekraft, mindre miljø-fotavtrykk og fortsatt
høy produktivitet og konkurransekraft. Slik kan handelen rustes
til fremtidig vekst og konkurranseevne.