Bakgrunn
Lang saksbehandlingstid
i domstolene kan medføre ulemper og økonomiske tap for både privatpersoner
og næringsliv. I straffesaker – så vel som i sivile saker – kan
det være en ekstra påkjenning for de berørte dersom det er lang
ventetid før saken kommer opp i retten. I tillegg kan vitner huske
dårligere, og siktede måtte sitte fengslet over lengre tid.
Forslagsstillerne
viser til at Domstoladministrasjonen har varslet store kutt i bemanningen
i domstolene de kommende årene, grunnet den såkalte avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen (ABE-reformen). ABE-kuttene har også
vakt bekymring hos lederne for Den Norske Dommerforening og Juristforbundet,
som begge har advart mot lengre saksbehandlingstid i domstolene
som følge av ABE-kuttene, da disse kommer samtidig som sakstilfang
og sakenes kompleksitet øker.
Leder av Dommerforeningen
har beskrevet konsekvensene for sin egen domstol, Gjøvik tingrett,
der saksbehandlingstiden har økt både i sivile saker og straffesaker
de siste årene. I sivile saker skal saksbehandlingstiden være under
180 dager. Ved Gjøvik tingrett har saksbehandlingstiden i sivile
saker økt fra 155 dager i 2015, 163 dager i 2016 til 186 dager så langt
i 2017. I straffesaker skal saksbehandlingstiden være under 90 dager.
Ved Gjøvik tingrett har denne økt fra 97 dager i 2016, 107 dager
i 2016 til 127 dager hittil i 2017. Forslagsstillerne er bekymret
for en slik utvikling og er opptatt av at det må legges til rette
for at domstolene kan nå målene om saksbehandlingstid.
Forslagsstillerne
mener at en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform som innebærer
betydelige økonomiske kutt må følges opp med konkrete tiltak som
legger til rette for effektivisering i domstolene. Et slikt effektiviseringstiltak
er det pågående prosjektet Digitale domstoler som nå gjennomføres
i Høyesterett, lagmannsrettene og de tolv største tingrettene. Muligheten
for å ta i bruk mer moderne arbeidsredskaper kan føre til en mer
effektiv saksbehandling. De små og mellomstore tingrettene er imidlertid
utelatt fra prosjektet, noe som kan føre til at disse tingrettene
sakker akterut både når det gjelder arbeidsredskaper og saksbehandlingstid.
Forslagsstillerne vil advare mot at man på denne måten legger til
rette for nedlegging av de mindre domstolene på sikt.
Forslagsstillerne
mener at alle tingrettene i Norge bør digitaliseres ved at de små
og mellomstore tingrettene inkluderes i prosjektet Digitale domstoler, eller
at digitalisering av disse domstolene gjennomføres som et eget prosjekt.