Bakgrunn
Barnevernets oppgave
er å sikre de mest sårbare i samfunnet. Barnevernets oppdrag, som
er hjemlet i barnevernloven, er å sikre at barn og unge som lever under
forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp
og omsorg til rett tid, og å bidra til at barn og unge får trygge
oppvekstvilkår. Barnevernet gir hjelp til barn og unge inntil de
fyller 23 år, etter fylte 18 år gis hjelpen som frivillige tiltak. Manglende
foreldreferdigheter og høy grad av konflikt i hjemmet er de to vanligste
årsakene til at barn og unge kommer inn i barnevernet.
Det er barnas oppvekstvilkår
og omsorgssituasjon som er barnevernets viktigste oppgave, da dette er
umyndige personer med rett til omsorg og beskyttelse, som lever
under omstendigheter hvor omsorgen ikke fungerer eller ikke lykkes
uten inngrep fra det offentlige.
Beskyttelse av utsatte
barn er et av fellesskapets viktigste oppdrag. Barn som er utsatt
for vold, overgrep, omsorgssvikt eller andre vonde opplevelser,
må møtes med et tilbud preget av stabilitet, forutsigbarhet, faglighet
og trygghet. Det er et paradoks at kommersielle selskaper, hvis
preg er standardisering, tar stadig større plass i disse barnas
liv: barn med livssituasjoner som fordrer skreddersøm. Det er en
fundamental forskjell på tjenester man kjøper som privatperson og
velferdstjenester. Et barn som blir utsatt for sviktende oppfølging
på grunn av manglende eller lite kompetent personale, oppnår ikke
samme effekt på å klage på tjenesten slik man kan i andre deler av
livet. Slik er ikke barnevernstjenester egnet for markedsretting
på linje med hotelldrift. Velferdsstatens inkluderende prinsipp
skiller seg fra markedets ekskluderende prinsipp.
Det er en rekke ideelle
aktører som gjennom mange år har gitt verdifulle bidrag til barnevernssektoren.
Disse opplever å bli utkonkurrert og skviset av kommersielle aktører.
For å sikre at ideelle aktører innen barnevern kan ha sin rettmessige
plass også i framtiden, er avvikling av anbudsregimet og mer forutsigbare
rammebetingelser for de ideelle aktørene nødvendig. EU-reglene for
offentlige anskaffelser åpner for dette, all den tid driftsavtalene
er utformet slik at de regnes som såkalt «utvidet egenregi».
Kommersialiseringen
innen barnevern begynte med endringer i lovgivingen i 1993, men
har skutt fart de siste fem–ti årene.
Det statlige barnevernet
har økt sine innkjøp fra private leverandører med 40–50 prosent
i løpet av de siste fire–fem årene. Ifølge årsrapportene fra Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir) utgjorde kjøp av private barnevernstjenester
1 629 mill. kroner i 2011 og 2 327 mill. kroner i 2015. Anslagsvis 70
prosent av de statlige kjøpene i 2015 skjedde fra kommersielle selskaper.
Det var en kraftig økning fra året før. Om lag to tredjedeler ble
brukt til å kjøpe plasser i private institusjoner og én tredjedel
til fosterhjem knyttet til private tiltak.
Nærmere 90 prosent
av kommersielle barnevernstjenester leveres av fire store konsern
(se nedenfor), som har gjort barnevern til en særdeles lukrativ
næring.
På den kommersielle
siden foregår det en storstilt monopolisering. Mens det for bare
ti år siden fantes en rekke små tilbydere, er det nå utenlandske
eiere som dominerer markedet. Fire aktører er i særstilling: Aleris
(eid av Wallenberg-familien), Humana (eid av det London-baserte
equity-fondet Argan Capital), Team Olivia (eid av svenske Procuritas)
og Aberia Healthcare (eid av Adolfsen-bødrene via en rekke investeringsselskaper).
Anbudsregimet i sektoren har
«hatt en konsoliderende
virkning i form av at det har blitt færre og større aktører på banene,
fordi virksomheter kjøper opp små aktører eller flere aktører fusjonerer»
(Actecan, Afi og Oslo Economics (2014): Konkurranseutsetting av
offentlige tjenester)
Forslagsstillerne
mener de kommersielle aktørene innen barnevern skaper utfordringer
på flere måter:
Faglig
Forslagsstillerne
mener at konkurranse- og markedslogikken som preger deler av barnevernssektoren,
virker negativt på samarbeidet på tvers av velferdstjenestene og
for barnevernets behov for kompetanseheving, sterke fagmiljøer og
metodeutvikling. Ved å styrke bruken av langsiktige kontrakter styrkes
også kompetansen og insentivene til å bygge gode fagmiljøer.
Personvern
Forslagsstillerne
mener det er problematisk at anbudsutsetting kan føre til at personvernet
og taushetsplikten svekkes ved at detaljert informasjon om enkeltpersoner
offentliggjøres gjennom anbudsutlysningen.
Privatisering
av myndighetsutøvelse
Innen barnevern foregår
det myndighetsutøvelse, for eksempel gjennom bruk av tvang. Dette
bør være det offentliges oppgave og ikke settes ut til kommersielle
aktører.
Utfordrende
rolleblanding
Når barnevernsinstitusjoner
har ansvar for et sårbart barn, gjøres dette på oppdrag fra det
offentlige. Nærheten og kunnskapen institusjonen opparbeider seg
om barnets situasjon, gjør at institusjonen lyttes til når myndighetene
vurderer hvor mye ressurser som skal brukes på det enkelte barnet.
Her oppstår en krevende rollekonflikt, all den tid et kommersielt
selskap har en egeninteresse i at ressursbruken er størst mulig.
Isolert sett kan dette framstå som et gode. Problemet oppstår i
det at institusjonen er den samme som rapporterer om ressursbruken.
Offentlige myndigheters kapasitet til tilsyn er begrenset og må derfor
stole på at institusjonen gjør som de sier. Dette skaper et tillitsforhold
som er krevende, da et selskap registrert som aksjeselskap har profitt
som et av de grunnleggende målene i virksomheten.
Fellesskapets
penger skal gå til fellesskapets oppgaver
Aksjeselskapskonstruksjonen
er en særegen selskapsform som i seg selv ikke egner seg for velferdstjenester.
Et AS har i utgangspunktet ikke noen motivasjon for å
satse på kvalitet. Derimot har AS et styre som drives av en lojalitetsplikt
for virksomheten og et profittkrav. Det er en rekke måter et aksjeselskap kan
hente ut profitt fra selskapet på, gjennom utbytte, ved konsernbidrag,
gjennom lån og renter til morselskap (som igjen gir mulighet til
skattefradrag), ved salg av selskapet (om selskapet har vokst i
verdi), gjennom å opprette eiendomsselskap (som de samme eierne
av barnevernsinstitusjonen leier lokaler av) eller gjennom påfallende
høye lønns- og/eller bonusordninger for eierne, som overstiger ordinær
avlønning i tilsvarende bedrifter i offentlig sektor. Et forsøk
på å forhindre slike mekanismer kan være å ha et lovverk innen barnevern
som er på linje med bestemmelsene i friskolelova.
Forslag nr. 1 nedenfor
tar utgangspunkt i friskolelova § 6-3. Krav til bruken av offentlege
tilskot og skolepengar.