Behovet
for en stortingsmelding
I forbindelse med
at det er 20 år siden lovfestingen av kulturskolen mener forslagsstillerne
det er behov for å utarbeide en stortingsmelding som ser på utviklingen,
status og måloppnåelse for kulturskolesektoren, som fornyer og bekrefter
tydelige mål for den videre utviklingen av skoleslaget og som fremmer
politiske tiltak for å nå disse målene. Forslagsstillerne mener
at det er flere viktige problemstillinger som bør drøftes i en slik
melding.
Et klart uttrykt
politisk mål har lenge vært at alle barn som ønsker det, skal få
et tilbud om kulturskole. På 1990-tallet konkretiserte Stortinget
dette til å gjelde 30 prosent av elevene ved grunnskolen. Dette
er forventninger som sektoren er langt unna å ha kapasitet til å
oppfylle, noe som i hovedsak skyldes de økonomiske rammevilkår skolene
har blitt gitt. I 2016 hadde man det laveste elevtallet i norske
kulturskoler på 15 år, ifølge statistikk fra Grunnskolens Informasjonssystem
(GSI). Elevtallet i kulturskolen i 2016/2017 er 99 986, en nedgang
på drøyt 2 500 elever fra året før. Dette er også første gang siden 2001/2002
at elevtallet er under 100 000. Samtidig er antall barn og ungdom
på venteliste til plass i kulturskolen på nesten 25 000 (24 465).
Med den utviklingen man i dag ser i økonomiske rammevilkår og politisk
satsing, vil det ikke være mulig for kulturskolene i overskuelig
framtid å innfri forventningene som er stilt til dem om at de skal
være et tilbud til alle barn, og at de skal være ressurssentre i
det lokale kulturlivet. Forslagsstillerne anser at staten bør ta
et større økonomisk ansvar for utviklingen av kulturskolen framover,
for å nå de ambisiøse målsettingene som er fastsatt for skoleslaget.
I altfor mange kommuner er ventelistene lange, og mange opplever
aldri å få en elevplass.
I perioden 1992 til
2004 var maksimal foreldrebetaling pr. skoleår 1 600 kroner. I 2004
ble tilskuddet til kulturskolen lagt inn i kommunerammene,
og maksprisordningen ble opphevet. Flere steder ble kontingentene
straks satt opp, noen steder helt opp til 6 000 kroner i året. Denne
endringen har flere steder svekket kulturskolens sosiale profil
som et tilbud for alle familier uavhengig av inntekt. Flere undersøkelser
viser også at det er klare skjevheter i rekrutteringen til kulturskolene
ut fra foreldrenes inntekt, utdanningsnivå og etnisitet. Forslagsstillerne mener
man i stortingsmeldingen bør vurdere innføringen av et tak for foreldrebetaling
i kulturskolen, og nasjonale føringer når det gjelder søskenmoderasjon.
Et annet spørsmål
er om det er behov for flere nasjonale føringer for kulturskolene,
gjennom at det utarbeides forskrifter til eksisterende lov. Det
ville for eksempel ikke være unaturlig å forskriftsfeste visse krav
til lærings- og arbeidsmiljø. Flere kommuner følger ikke opp dette
på en god nok måte, og eksemplene er mange på at kulturskolen
får tildelt dårlige klasserom med manglende ventilasjon eller liten plass.
Både elever og ansatte bør ha arbeidsvilkår som barnehager og grunnskole
når det gjelder krav til arbeidsmiljø og godt tilrettelagte undervisningsrom. Videre
bør stortingsmeldingen drøfte behovet for å regulere og avgrense
fagområdene i kulturskolen. I dag foreslås det stadig nye fagområder
fra ulike hold, som for eksempel folkeminnegranskning, matoppskrifter
eller kniv- og slireverksted. Det kan stilles spørsmål ved om det
er nødvendig med visse avgrensninger for å styrke kvaliteten og
nivået i opplæringen.
En stortingsmelding
bør også ta opp hvilke aldersgrupper som skal omfattes. I dag gis
det tilbud om «musikk fra livets begynnelse» i barnehager og som
et ledd i skolefritidsordningen. Hovedmålgruppen er barn og unge
i alderen 0–19 år. I Viborg i Danmark var imidlertid kulturskolen
også et tilbud for eldre. Dette skapte stor entusiasme, og over
40 prosent av elevene var pensjonister.
Utdanning og rekruttering
av lærere, kulturskolen som talentutviklingsprogram med høyt faglig
og pedagogisk nivå, samarbeidet med andre offentlige talentprogram,
kulturskolenes styringsstrukturer og samarbeid mellom KS og Kulturskolerådet
er andre tema som er naturlig å ta opp i en stortingsmelding.
Videre vil det i
forbindelse med en stortingsmelding være naturlig å se nærmere på
hvilke fagområder som eksisterer, og framskaffe bedre statistikk
for hva som foregår rundt om på landets kulturskoler. Hvor mange
utdannes innen fagott, trompet eller cello? Hvor mange folkemusikkgrupper
er oppe og går? Hvor mange band av ulike slag har vi? Dette burde
ha større nasjonal interesse.
Det burde også legges
til rette for mer forskning på hva alle år og midler som er investert
inn i kulturskolen har betydd for barn, kommunens lokale kulturliv,
grunnskolen, nasjonale orkestre og så videre. Økt forskning vil
også gi en bredere kunnskapsbase for politikkutvikling og videre
satsing på kulturskolen.